08 / Липень, 2019
Асоціація міст України отримала відповідь Міністерства охорони здоров’я на звернення АМУ з вимогою вирішити проблему з вкрай незадовільним рівнем забезпеченості цільовими коштами на заробітну плату медиків, лікування хворих на цукровий діабет І типу та хронічну ниркову недостатність, надіслане до профільного Міністерства у квітні 2019 року. Проблема, яка була окреслена в листі АМУ неодноразово порушувалася у зверненнях громад-членів АМУ.
У відповіді МОЗ зазначено, що видатки на надання медичної допомоги комунальними закладами охорони здоров’я здійснюється з відповідних місцевих бюджетів. У листі йдеться лише про фінансування лікування хворих на цукровий діабет. Водночас МОЗ не відповіло на підняте АМУ питання про виплату заробітної плати медичним працівникам та лікування хворих на хронічну ниркову недостатність, які гостро стоять перед органами місцевого самоврядування.
АМУ підкрекслює, що питання забезпечення необхідного рівня медичної субвенції на здійснення переданих державою повноважень органам місцевого самоврядування, зокрема на виплату заробітної плати медичним працівникам та утримання закладів охорони здоров’я, потребує негайного втручання та вирішення.
Міністерство у листі підтвердило, що у Державному бюджеті передбачено медичну субвенцію в обсязі 55,7 млрд грн, що менше від реальної потреби на 36,9 млрд гривень (40%). Так, на сьогоднішній день необхідний обсяг медичної субвенції становить 92,6 млрд гривень.
Також МОЗ України зазначило, що «розподіл граничного обсягу цільових коштів для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет… між адміністративно-територіальними одиницями на 2019 рік було здійснено на основі фактичних даних реєстру за 2018 рік. Відшкодування вартості препаратів інсуліну пацієнтам, які не обліковувалися через Реєстр у 2018 році або тим пацієнтам, яким виписували меншу кількість препарату інсуліну, ніж вони потребують за станом здоров’я пропонується фінансувати за рахунок місцевих бюджетів». Слід звернути увагу, що Міністерство повідомляє про ведення Реєстру в режимі реального часу по кожному пацієнту, тобто Реєстр відображає реальну кількість пацієнтів, кількість препаратів інсуліну, форму та ціну. Отже, яким чином пацієнти могли не обліковуватися - не зрозуміло. Це могли бути лише вперше виявлені хворі вже після затвердження обсягу фінансування.
МОЗ, перекладаючи відповідальність за фінансування лікування хворих на цукровий діабет, ниркову недостатність та заробітну плату на органи місцевого самоврядування, самоусувається від вирішення порушених проблем.  
За результатами опитування органів місцевого самоврядування, проведеного АМУ, було з’ясовано, що обсяг медичної субвенції покриває потребу у середньому на 68%. Органи місцевого самоврядування додатково фінансують у середньому близько 20% від потреби. Це унеможливлює виділення коштів на розвиток та підтримку комунальних закладів охорони здоров’я. Та навіть при цьому залишається дефіцит. На сьогодні вже виникає заборгованість по заробітній платі медичних працівників.
 
Довідково
Відповідно до листа МОЗ України від 17.01.2019 №10.1-18/4266/1286 у складі видатків медичної субвенції на 2019 рік передбачено обсяг цільових коштів для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет 841,2 млн грн, що на 128,0 млн гривень (13%) менше від потреби, яка становить 969,2 млн грн. 
Отже, ситуація, що склалася повністю повторює минулорічну, коли у другому півріччі виник суттєвий брак коштів для відшкодування вартості лікарських засобів для лікування цукрового діабету І типу, хронічну ниркову недостатність та виплат заробітної плати. Забезпечити фінансуванням ці видатки з бюджетів громад сіл, селищ та міст неможливо через брак коштів.
Враховуючи усі перераховані проблеми, Асоціація міст України постійно наполягає на недопущенні повторення ситуації минулого року та вимагає вирішити порушені питання і передбачити кошти на заробітну плату, забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну та лікування хворих на ниркову недостатність до кінця 2019 року та наступні роки.
 
Нагадаємо, АМУ постійно наголошувала на критичному стані місцевих бюджетів у 2018 році для забезпечення фінансування видатків у галузі охорони здоров’я за рахунок медичної субвенції. Асоціація міст України звернулася до Прем’єр-міністра України з пропозицією переглянути обсяги медичної субвенції на 2019 рік та спрямувати на заклади охорони здоров’я у містах нерозподілені кошти додаткової дотації. У Звернення АМУ до вищих органів державної влади, яке 18 червня ухвалили учасники Дня діалогу з владою, що проходив в рамках XVУкраїнського муніципального форуму в Одесі, увійшло питання передбачення видатків на забезпечення лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, хронічну ниркову недостатність та заробітну плату медичним працівникам.
 
 
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)