Місцеві фінанси – система економічних відносин, пов'язаних з формуванням, розподілом і використанням фінансових ресурсів, необхідних органам місцевого самоврядування для виконання покладених на них завдань.
Основним призначенням місцевих фінансів є забезпечення фінансовими ресурсами діяльності органів місцевого самоврядування, пов’язаної зі здійсненням ними своїх функцій і повноважень; найбільш повне задоволення потреб населення територіальних громад та якісне надання локальних суспільних послуг; формування стимулюючого механізму щодо раціонального використання наявних матеріальних і фінансових ресурсів, пошуку додаткових джерел доходів.
Місцеві бюджети займають одне з центральних місць в економічній системі кожної держави, в них зосереджується значна частина державних фінансових ресурсів. Бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів. Вона побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права.
Визначення поняття «місцевий бюджет» відповідно до чинного законодавства
- Бюджетний кодекс України: місцеві бюджети – бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
- Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»: місцевий бюджет – план утворення і використання фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень місцевого самоврядування.
Місцевий бюджет – план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення функцій, які здійснюються відповідно органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду. До місцевих бюджетів належать бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.
Бюджети місцевого самоврядування – бюджети територіальних громад сіл, їх об’єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах), бюджети об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.
Місцеві бюджети поділяються на обласні, районні, міські міст обласного значення, міські міст районного значення, селищні, сільські та створюють трирівневу систему.
Доходи місцевих бюджетів – це податкові, неподаткові та інші надходження на безповоротній основі, справляння яких передбачено законодавством України на відповідній території (включаючи трансферти, плату за адміністративні послуги, власні надходження бюджетних установ).
Згідно Бюджетному кодексу України доходи бюджетів складаються з податкових і неподаткових надходжень та трансфертів.
Податкові надходження – це встановлені законами України про оподаткування загальнодержавні податки і збори (обов’язкові платежі) та місцеві податки і збори (обов’язкові платежі).
Неподаткові надходження – платежі неподаткового характеру у вигляді доходів від власності та підприємницької діяльності, а також адміністративні збори і платежі, доходи від некомерційної господарської діяльності та ін.
Трансферти – це кошти, одержані від інших органів державної влади, органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших держав або міжнародних організацій на безоплатній та безповоротній основі.
Міжбюджетні трансферти поділяються на:
1) базову дотацію (трансферт, що надається з державного бюджету місцевим бюджетам для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій);
2) субвенції;
3) реверсну дотацію (кошти, що передаються до державного бюджету з місцевих бюджетів для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій);
4) додаткові дотації.
За економічною природою доходи місцевих органів влади поділяються на: власні доходи та закріплені законодавством на довгостроковій основі.
Власні та закріплені доходи є основою самостійності місцевих бюджетів. Такий розподіл доходів місцевих бюджетів здійснюється відповідно до ст. 63 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яка визначає, що доходи місцевих бюджетів формуються за рахунок власних, визначених законом джерел, та закріплених у встановленому законом порядку загальнодержавних податків, зборів та інших обов’язкових платежів.
Видатки місцевих бюджетів – кошти, спрямовані на здійснення програм та заходів, передбачених відповідним місцевим бюджетом на фінансування їх власних та делегованих органами виконавчої влади повноважень з метою ефективного соціально-економічного розвитку територій підвідомчих органам місцевого самоврядування.
Основними галузями, на які спрямовуються кошти місцевих бюджетів є: соціальний захист населення, освіта, охорона здоров’я, економічна діяльність, державне управління, житлово-комунальне господарство, охорона навколишнього природнього середовища, громадський порядок та безпека.
Процес формування бюджету та узгодження його показників із макроекономічними тенденціями розвитку країни складається з декількох відносно самостійних стадій:
1) складання проектів бюджетів;
2) розгляд проекту та прийняття закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет);
3) виконання бюджету, включаючи внесення змін до закону про Державний бюджет України (рішення про місцевий бюджет);
4) підготовка та розгляд звіту про виконання бюджету і прийняття рішення щодо нього.
В Україні бюджетний процес триває понад два роки: від починається взимку року, що передує бюджетному періоду, і закінчується навесні року, наступного за бюджетним.
Бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
Місцеві фінанси як цілісна система економічних відносин мають відіграти важливу роль у забезпечені конкурентоспроможності економіки, створенні основ ринкового господарювання, формуванні демократичної соціально-орієнтованої держави.
Сучасні процеси реформування у сфері місцевих фінансів спрямовані на їх подальшу розбудову і вдосконалення, що передбачає реалізацію наступних завдань:
- чітке розмежування повноважень між органами державної влади та органами місцевого самоврядування;
- збільшення власних фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування;
- удосконалення фінансового забезпечення видаткових повноважень, які передаються державою на виконання місцевому самоврядуванню;
- запровадження середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні;
- збільшення спроможності органів місцевого самоврядування у сфері управління боргом;
- посилення фінансової прозорості та підзвітності органів місцевого самоврядування.
Бюджетне законодавство складається з:
3) закону про Державний бюджет України;
4) інших законів, що регулюють бюджетні відносини, передбачених статтею 1 Кодексу;
5) нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, прийнятих на підставі і на виконання Кодексу та інших законів України, передбачених пунктами 3 та 4;
6) нормативно-правових актів органів виконавчої влади, прийнятих на підставі і на виконання Кодексу, інших законів України та нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, передбачених пунктами 3, 4 та 5.
7) рішень про місцевий бюджет;
8) рішень органів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, прийнятих відповідно до цього Кодексу, нормативно-правових актів, передбачених пунктами 3, 4, 5, 6 і 7.
На нормативно-правові акти та рішення, прийняті на підставі і на виконання вимог цього Кодексу, не поширюється дія законодавства щодо здійснення державної регуляторної політики та регуляторної діяльності.
Основними нормативно-правовими актами, що регулюють роботу у сфері місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин є:
Закон України Про Державний бюджет на відповідний рік
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні»
Закон України «Про місцеві державні адміністрації»
Закон України «Про столицю України - місто-герой Київ»
Закон України «Про затвердження Конституції Автономної Республіки Крим»
Закон України «Про статус гірських населених пунктів в Україні»
Закон України «Про стимулювання розвитку регіонів»
Закон України «Про засади державної регіональної політики»
Закон України «Про співробітництво територіальних громад»
Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад»
Закон України «Про асоціації органів місцевого самоврядування»
Наказ Міністерства фінансів України від 14.01.2011 №11 „Про бюджетну класифікацію”
Європейська хартія місцевого самоврядування
СТРАТЕГІЯ
у сфері «Місцеві фінанси»
ВСТУП
Сьогодні все більшого значення набуває використання місцевих бюджетів як найдієвішого інструменту побудови ефективної системи органів місцевого самоврядування.
Запровадження нових підходів у взаємовідносинах державного бюджету з місцевими бюджетами, формування нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів розпочаті в грудні 2014 року разом із запровадженням реформи міжбюджетних відносин спільно з прийняттям відповідних змін до Бюджетного кодексу України. Такі підходи забезпечили формування нових відносин в управлінні бюджетними ресурсами.
Зазначена спрямованість розвитку бюджетної системи неодмінно потребує удосконалення підходів до побудови та розвитку оптимальної системи міжбюджетних відносин, поліпшення організаційно-правових засад механізму функціонування складових бюджетної системи та унормування проблемних питань, які виникають на всіх стадіях бюджетного процесу.
ОПИС ПРОБЛЕМ
Разом з тим, зважаючи на поспішність прийняття змін до Бюджетного кодексу України, відсутність апробації норм і широкого обговорення його положень із представниками громад, чинні положення бюджетного законодавства мають ряд недоліків, які ускладнюють можливість фінансового забезпечення надання гарантованих послуг на місцевому рівні. Основними проблемами місцевих фінансів на даному етапі розвитку бюджетної системи є:
- Недосконала система розподілу повноважень між державою та місцевим самоврядуванням
- Незабезпеченість делегованих повноважень
- Низька якість бюджетного планування
- Негнучка структура видатків
- Недостатня ефективність місцевих податків та зборів
СТРАТЕГІЧНЕ БАЧЕННЯ
Бюджетна політика громад:
- по доходах формується за рахунок власних та закріплених надходжень, які є зрозумілими та підтримуються жителями громади і забезпечує доступ до дешевих кредитних ресурсів;
- по видатках є прозорою та враховує пріоритети розвитку громади визначені стратегічними цілями та схвалені на громадському обговоренні;
- по трансфертах з державного бюджету на виконання делегованих повноважень є зрозумілою та відповідає затратам необхідним для якісного їх виконання.
СТРАТЕГІЧНІ ЦІЛІ
- Збільшити власні ресурси місцевих бюджетів
- Підвищити фінансову самостійність громад
- Забезпечити належне фінансування делегованих повноважень
- Покращити бюджетне планування
- Удосконалити казначейське обслуговування
Оперативні цілі та план їх досягнення
№ |
Ціль |
Основний зміст |
Терміни досягнення |
Індикатори |
Стратегічна ціль 1: Збільшити власні ресурси місцевих бюджетів |
||||
1.1 |
Збереження та розширення ресурсної бази |
Розробка нормативно-правових актів спрямованих на формування стабільних джерел доходів громад. Відстоювання позиції органів місцевого самоврядування щодо недопущення прийняття нормативно-правових актів спрямованих на зменшення дохідної частини бюджетів місцевого самоврядування. |
Протягом дії проекту |
Ріст доходів місцевих бюджетів до минулого року |
1.2 |
Заміна податкових пільг механізмом адресної підтримки. Скорочення кількості пільг
|
Впровадження адресної грошової допомоги всіх видів пільгових послуг з упорядкуванням категорій їх отримувачів і встановленням економічно та соціально обґрунтованих нормативів споживання. |
2017-2018 |
Частка видатків на компенсацію витрат на пільгові категорії громадян, кількість пільг |
1.3 |
Підвищення ефективності місцевих податків та зборів |
Розвиток електронних сервісів для платників податків, удосконалення механізму протидії ухиленню від сплати податків, наближення податкового законодавства України до законодавства ЄС, удосконалення системи адміністрування, підвищення автономності місцевих бюджетів |
Протягом дії проекту |
Час адміністрування місцевих податків та зборів, ріст надходжень по окремих податках і зборах |
1.4 |
Створення повноцінних муніципальних фіскальних реєстрів |
Розробка та впровадження модельної оболонки Муніципального фіскального реєстру з одночасною підготовкою відповідної законодавчої та нормативно-правової бази |
2016-2018 |
Ріст надходжень місцевих бюджетів від сплати податків на нерухоме майно, ріст бази оподаткування |
1.5 |
Залучення муніципалітетів до ринку дешевих кредитних ресурсів |
Внесення змін до бюджетного законодавства щодо спрощення процедур та умов отримання кредитних ресурсів |
2017 |
Обсяг отриманих кредитних ресурсів |
Стратегічна ціль 2: Підвищити фінансову самостійність громад |
||||
2.1 |
Перехід від помісячного до квартального розпису та зменшення переліку захищених статей видатків |
Внесення змін до нормативно-правових актів, що регулюють складання і виконання розпису щодо введення квартального розпису місцевих бюджетів, зокрема до наказу Мінфіну від 28.01.2002 № 57 та Бюджетного кодексу України в частині оптимізації захищених статей видатків |
2017 |
Кількість внесених змін до розпису місцевих бюджетів, частка захищених статей видатків |
2.2 |
Зміна акцентів з державного контролю на громадський (Партисипативний бюджет) |
Розробка механізму та впровадження програмних продуктів, що дозволяють населенню брати участь у бюджетному процесі |
2016-2018 |
Частка громадян, що долучаються до формування бюджетної політики |
2.3 |
Розширення прав органів місцевого самоврядування по адмініструванню та контролю за сплатою місцевих податків і зборів |
Розширення граничних розмірів ставок місцевих податків і ставок, введення самооподаткування, удосконалення роботи з платниками податків та приведення у відповідність принципів побудови місцевої фіскальної політики до рекомендацій Ради Європи щодо виконання Україною Європейської хартії місцевого самоврядування |
2016-2019 |
Обсяг податкових повноважень по встановленню та адмініструванню місцевих податків та зборів |
2.4 |
Впровадження муніципальної варти |
Лобіювання та просування законопроекту «Про муніципальну варту» (реєстр. № 2890), що сприятиме залученню додаткових надходжень до місцевого бюджету, боротьбі з тіньовою економікою та стане дієвим інструментом контролю за виконанням рішень органів місцевого самоврядування по сплаті податків та зборів |
2016 |
Частка «тіньового сектору», прозорість рішень місцевої влади |
2.5 |
Підвищення гнучкості використання бюджетних коштів |
Оптимізація джерел наповнення спеціального фонду, зарахування екологічного податку до загального фонду, розширення напрямів використання власних надходжень бюджетних установ |
2016-2018 |
Частка спеціального фонду в бюджеті, частка захищених статей видатків |
2.6 |
Формування системи навчання ефективному бюджетуванню |
Впровадження системи накопичення та розповсюдження передового досвіду бюджетування на всіх рівнях бюджетів шляхом підготовки фахівців здатних створювати і впроваджувати програми та проекти, об’єднуючи різні інноваційні механізми |
Протягом дії проекту |
Рівень підготовки бюджетних документів, якість проектів та програм |
Стратегічна ціль 3: Забезпечити належне фінансування делегованих повноважень |
||||
3.1 |
Перегляд методики розрахунку та порядку використання освітньої, медичної та соціальних субвенцій |
Забезпечення збалансування помісячного розпису зазначених субвенцій, перегляд показників, що використовуються в алгоритмі для розрахунку видатків на утримання освітніх та медичних закладів, зокрема у районах з низькою щільністю населення та розгалуженою мережею бюджетних установ з метою їх оптимізації |
2016-2017 |
Відхилення розпису міжбюджетних трансфертів від фактичних потреб |
3.2 |
Затвердження галузевих соціальних стандартів і бюджетних нормативів в описовому та вартісному вигляді за кожним з делегованих повноважень |
Систематизація соціальних стандартів та нормативів, затверджених Урядом та розробка законопроектів щодо удосконалення чинної системи ДССН (в описовій та вартісній формах) за кожним із напрямів, лобіюватиметься впровадження оновлених ДССН на місцевому рівні, зокрема, в об’єднаних територіальних громадах шляхом проведення інформаційних та навчальних заходів, запровадження онлайн-моніторингу дотримання ОМС державних соціальних гарантій та, відповідно, повноти і своєчасності фінансування державою делегованих повноважень |
2016-2018 |
Прийняття нормативно-правового акту, де буде визначено соціальні стандарти та нормативи за кожним з делегованих повноважень |
3.3 |
Надання можливості ОМС коригувати вартісну величину державних соціальних стандартів залежно від зміни цін та інших умов їх формування |
Розробка нормативно-правових актів щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з питань встановлення соціальних стандартів на місцевому рівні в залежності від умов |
2018-2019 |
Прийняття НПА, яким надано можливість ОМС встановлення соціальних стандартів на місцевому рівні в залежності від умов |
Стратегічна ціль 4: Покращити бюджетне планування |
||||
4.1 |
Збереження існуючої системи горизонтального вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів
|
Відстоювання збереження нинішньої системи вирівнювання, яка сприяє зацікавленості місцевих органів влади до залучення додаткових надходжень та є більш прогресивною ніж система балансового вирівнювання |
Протягом дії проекту |
Механізм бюджетного регулювання |
4.2 |
Запровадження бюджетних регламентів в діяльності місцевих рад |
Розробка документу, що визначає організаційно-процедурні питання щодо складання, розгляду, затвердження, виконання, внесення змін, контролю та звітності бюджетів органів місцевого самоврядування |
2017 |
Кількість місцевих рад, що затвердили регламенти бюджетного процесу на місцевому рівні |
4.3 |
Впровадження середньострокового планування на рівні головних розпорядників коштів місцевих бюджетів |
Розробка форми та інструкції з підготовки та складання планів діяльності головних розпорядників коштів на плановий та наступні за плановим два бюджетні періоди |
2017-2018 |
Частка головних розпорядників коштів, що використовують середньострокове планування |
4.4 |
Законодавче затвердження обов’язкового середньострокового бюджетного прогнозу на основі базових показників на рівні усіх місцевих бюджетів |
Розробка методики середньострокового бюджетного планування на рівні місцевих бюджетів, проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з представниками органів місцевого самоврядування з метою забезпечення обґрунтованості прогнозних показників та відображення конкретних пріоритетів і завдань |
2017-2020 |
Прийняття нормативно-правового акту, що зобов’язує всі рівні місцевих бюджетів будувати бюджетних процес на основі середньострокових прогнозів |
Стратегічна ціль 5: Удосконалити казначейське обслуговування |
||||
5.1 |
Спрощення порядку обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку в установах банків державного сектору |
Внесення змін до нормативно-правових актів, якими регламентовано процедуру обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектору, зокрема до постанови Кабінету Міністрів України від 14.05.2015 № 378 та Бюджетного кодексу України в частині використання коштів бюджету розвитку |
2017 |
Частка коштів місцевих бюджетів, що обслуговуються в банківському секторі |
5.2 |
Розроблення порядку обслуговування коштів спеціального фонду місцевих бюджетів в установах банків |
Розробка постанови Кабінету Міністрів України, якою затверджуватиметься Порядок обслуговування коштів спеціального фонду місцевих бюджетів в установах банків, що визначатиме процедуру банківського обслуговування та особливості ведення бухгалтерських операцій в частині виконання та складання звітності про виконання місцевих бюджетів щодо зазначених коштів |
2017-2018 |
|
5.3 |
Надання можливості переходу від казначейської форми обслуговування місцевих бюджетів на банківське обслуговування |
Законодавче закріплення можливості місцевих бюджетів вільно обирати установу з обслуговування бюджетних коштів |
2019-2020 |
Кількість бюджетів, що повністю перейшли на банківське обслуговування місцевих бюджетів |
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Підвищення спроможності ОМС задовільняти інтереси громад
Здатність ОМС самостійно вирішувати питання соціально-економічного розвитку своїх громад, визначати пріоритетні заходи
Зміцнення фінансової основи місцевого самоврядування, підвищення ефективності місцевих податків та зборів
Зменшення політичної та соціальної напруги між територіальними громадами та центром
Зменшення дотаційності місцевих бюджетів
Підвищення ефективності використання бюджетних коштів
Передбачуваність бюджетної політики
Підвищення інвестиційної привабливості територій
Підвищення якості та доступності публічних послуг
Зростання задоволеності громадян від отриманих послуг
Високий ступінь фінансової автономії органів місцевого самоврядування
СПРИЯТЛИВІ ФАКТОРИ
Наявність у Верховній Раді України підтримки з боку Міжфракційного депутатського об’єднання «За розвиток місцевого самоврядування»
Позитивна тенденція у реформуванні податкової системи та системи міжбюджетних відносин
Активна участь громадськості
Застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі
ЗАГРОЗИ ТА ПЕРЕШКОДИ
Не гнучкість та неготовність держструктур, зокрема Міністерств та відомств до системних змін
Недосконалість національної стратегії розвитку
Значна боргова залежність держави, великі обсяги зовнішнього та внутрішнього боргів
«Тінізація» економіки
Несвоєчасне прийняття відповідних нормативно-правових актів
Недостатній кадровий потенціал, низький рівень підготовки фахівців місцевого самоврядування (сіл та селищ)
Диспропорції регіонального розвитку громад та виникнення значних міжтериторіальних відмінностей у забезпеченні населення гарантованими послугами
Політичні ризики, пов’язані з наявністю лобістських груп впливу, зацікавлених у збереженні існуючого законодавства
Відсутність міжвідомчої координації
Несприйняття головними розпорядниками бюджетних коштів необхідності проведення реформ та опір у впровадженні будь-яких змін
Відсутність законодавчого закріплення обов’язковості здійснення середньострокового бюджетного планування
Відсутність чіткої методології середньострокового прогнозування;
Недостатній досвід у здійсненні якісного середньострокового прогнозування і бюджетного планування
Залежність місцевих бюджетів від нестабільних надходжень (наприклад податок на прибуток) вимагатиме корегування бюджетної політики від кон’юнктурних коливань економіки
Часта зміна пріоритетів бюджетної політики під впливом політичних факторів
ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ВИРІШЕННЯ
В умовах реформування системи управління фінансами, впровадження адміністративно-територіальної реформи, удосконалення системи міжбюджетних відносин для підтримки сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захисту її прав, надання населенню органами місцевого самоврядування високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг на відповідних територіях ефективного та швидкого розв’язання потребують такі проблеми місцевих бюджетів:
№ п/п |
Суть проблеми |
Пропозиції щодо вирішення |
|
1. |
Сплата податків підприємствами не по місцезнаходженню, а по місцю реєстрації призводить до суттєвого недоотримання коштів у місцевий бюджет, зокрема зарахування податку на доходи фізичних осіб до відповідних місцевих бюджетів не за фактичним місцезнаходженням структурних та відокремлених підрозділів юридичних осіб. |
Зобов’язати територіальні підрозділи Державної фіскальної служби провести позапланові перевірки підприємств, установ, закладів з метою встановлення їх фактичного місцезнаходження та повноти сплати податків до відповідного бюджету за 2018-2019 роки. За результатами позапланових перевірок зобов’язати платників податку на доходи фізичних осіб сплатити податки до відповідного бюджету. Перебачити в подальшому Державною фіскальною службою України здійснювати такі перевірки у разі зняття з обліку платника податків в одному контролюючому органі і взяття на облік в іншому. Зобов’язати контролюючі органи повідомляти місцевий фінансовий орган про зміну місця реєстрації підприємств, установ, закладів та організацій відповідної комунальної власності. |
|
2. |
Недостатність коштів місцевих бюджетів для виконання всіх переданих у 2016–2018 роках державною повноважень, зокрема, з проведення державної реєстрації, з державного архітектурно-будівельного контролю, з надання адміністративних послуг, з забезпечення соціальних програм держави, забезпечення пільгового перевезення, утримання закладів освіти та охорони здоров’я, виплата заробітної плати непедагогічним працівникам, утримання професійно-технічних училищ. |
Встановити частку зарахування до бюджетів місцевого самоврядування податку на доходи фізичних осіб в обсягах (не менше 75%), що забезпечать виконання делегованих державою повноважень, а також забезпечить право територіальних громад на місцеве самоврядування. |
|
3. |
Недотримання принципу стабільності бюджетного та податкового законодавства і недопущення внесення змін до податкового та бюджетного законодавства, особливо наприкінці року. |
Забезпечити стабільність бюджетного та податкового законодавства, зокрема шляхом внесення змін не пізніше ніж за півроку до їх запровадження. |
|
4. |
Законодавчі ініціативи скорочення стабільних джерел формування місцевих бюджетів без визначення компенсаторів таких втрат (скасування акцизного податку на роздрібний продаж тютюнових виробів, пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту тощо). |
Збереження існуючих джерел наповнення місцевих бюджетів та недопущення вилучення стабільних джерел надходжень. |
|
5. |
Скасування з 2020 року надходжень до місцевих бюджетів акцизного податку з виробленого в Україні пального та акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального. |
Передбачення компенсації за скасування акцизного податку з виробленого в Україні пального та акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального. |
|
6. |
Відсутність у органів місцевого самоврядування інформації про суми нарахованих, сплачених, надмірно сплачених податків і зборів до місцевих бюджетів на відповідних територіях; суми податкового боргу та суми списаного податкового боргу; розстрочені і відстрочені суми податкового боргу і грошових зобов’язань платників податків; суми наданих податкових пільг у розрізі платників податків. |
Надати доступ органам місцевого самоврядування до бази даних Державної фіскальної служби України «Податковий блок» та автоматизованої системи Державної казначейської служби. |
|
7. |
Значні втрати місцевих бюджетів від несплати податку на нерухоме житлове та нежитлове майно, плати за землю через відсутність повної бази об’єктів оподаткування в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно. |
Створення єдиної уніфікованої бази даних, яка містила б інформацію про фізичних осіб, фізичних осіб-підприємців, юридичних осіб, громадські формування, їх місце реєстрації, належне їм майно та їх боргові зобов’язання (Муніципальний фіскальний реєстр). Такий підхід забезпечить можливість пошуку даних про особу в скорочені терміни без додаткової бюрократії запитів – відповідей між органами влади та дасть можливість формування бази оподаткування в режимі реального часу – коли за параметром населеного пункту місця реєстрації особи можна буде сформувати податкове повідомлення-рішення про сплату суми податку та перевірити різницю між нарахованими та отриманими бюджетом коштами за сплату такого податку. Право доступу та допуску до такої уніфікованої бази належатиме органам влади після відповідної авторизації. |
|
8. |
Обсяги освітньої та медичної субвенцій не забезпечують потребу в коштах на визначені цілі через відсутність актуальних державних соціальних стандартів і нормативів в описовому та вартісному вигляді за кожним із делегованих державою місцевому самоврядуванню повноважень. |
|
|
9. |
Суб’єктивний розподіл додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я. |
Передбачити в Бюджетному кодексі пропорції розподілу загального обсягу цієї дотації між рівнями бюджетів і критерії такого розподілу в межах визначених пропорцій. |
|
10. |
Суб’єктивний розподіл обласними державними адміністраціями субвенції на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. |
Запровадження формульного механізму розподілу субвенції. |
|
11. |
Щорічне поглиблення диспропорції фінансового забезпечення формування інфраструктури утворених об’єднаних територіальних громад та недосконалість обліку наявного населення, що використовується для здійснення розрахунків розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад. |
|
|
12. |
Недостатність асигнувань, несвоєчасне і в неповному обсязі надходження коштів по субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот. Органи місцевого самоврядування несуть фінансові втрати, які виникли внаслідок рішень суду по судових позовах енергопостачальних підприємств за несвоєчасне перерахування державою субсидій та пільг. |
Внести зміни до постанови КМУ 256 від 04.03.2002 та надати право ОМС сплачувати енергопостачальним підприємствам штрафні санкції, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за рахунок коштів відповідної субвенції з державного бюджету. |
|
13. |
Незабезпечення відшкодування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів пільговій категорії населення у відповідності до постанови КМУ від 17.08.1998 №1303 «Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань». |
Передбачити компенсування втрат органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади. |
|
14. |
Непогашена державою заборгованість з різниці в тарифах погіршує фінансово-економічний стан підприємств тепло- та водопостачання, і не дає можливість своєчасно розраховуватися за енергоносії, що в свою чергу призводить до нарахування додаткових штрафних санкцій. |
Внести зміни до Державного бюджету України на 2019 рік, передбачивши кошти для погашення визнаної державою заборгованості. Внести зміни до Закону України від 03.11.2016р. №1730-УІІІ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії», якими визначити механізм погашення заборгованості в тарифах, що утворилась протягом 2016−2019 років. |
|
15. |
Значні втрати місцевих бюджетів через відсутність механізмів впливу органів місцевого самоврядування на осіб, які ухиляються від укладання договорів оренди земельних ділянок або користуються земельними ділянками без правовстановлюючих документів, самовільно займають земельні ділянки. |
Надати органам місцевого самоврядування дієвих механізмів притягання правопорушників до адміністративної відповідальності. Внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 «Про порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» стосовно конкретизації правових підстав та порядку відшкодування збитків внаслідок використання земельних ділянок без документів, що посвідчують право на землю. Встановити на законодавчому рівні форми плати за землю «неоформленими» фактичними користувачами землі. |
|
16. |
Заборгованість місцевих бюджетів за середньостроковими позиками перед державним бюджетом, яка знаходиться на обліку в Держказначействі, що склалася через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. |
Списання середньострокових позичок з Держказначейства за минулі роки. |
|
17. |
Державна регуляторна служба України в порушення норм Податкового кодексу України обмежує дію рішень місцевих рад про встановлення місцевих податків і зборів строком в один рік. |
Вжити заходів щодо недопущення обмежень Державною регуляторною службою повноважень органів місцевого самоврядування щодо встановлення місцевих податків і зборів.
|
|
18. |
Втрати місцевого бюджету через відсутність законодавчих підстав автоматичної зміни умов договору оренди земельних ділянок комунальної власності (розміру орендної плати), у зв’язку із зміною нормативної грошової оцінки, ставок орендної плати тощо. |
Визначити законодавчо порядок автоматичного внесення змін до договорів оренди в частині встановлення орендної плати за землю у разі зміни системи оподаткування або зміни нормативної грошової оцінки земель населеного пункту, ставок орендної плати тощо. |
|
19. |
Недофінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення. |
Передбачити у державному бюджеті на 2018 та на 2019 роки субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення у повному обсязі. |
|
20. |
Недоотримання коштів місцевих бюджетів за користування земельними ділянками, які знаходяться у постійному користуванні або у власності суб’єктів господарювання - платників єдиного податку. |
Внести зміни до Податкового кодексу України, виключити пільгу по платі за землю для платників єдиного податку. |
|
21. | Відсутність законодавчих підстав виконавчим органам місцевих рад/міським головам приймати рішення щодо розподілу та перерозподілу обсягів трансфертів з державного бюджету та місцевих бюджетів у період між сесіями відповідної місцевої ради. | Внести змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та до пункту 7 статті 108 Бюджетного Кодексу України в частині надання повноважень також органам місцевого самоврядування приймати рішення щодо розподілу та перерозподілу обсягів трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам у період між сесіями відповідної місцевої ради за умови делегування нею таких повноважень органу місцевого самоврядування з наступним внесенням змін до рішення про місцевий бюджет. | |
22. | Ненадходження до місцевих бюджетів частини розміру плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, що сплачується ліцензіатами у зв’язку із відсутністю оновлених умов господарської діяльності з випуску та проведення лотерей. | З метою надходжень до місцевих бюджетів плати за видачу ліцензії на випуск та проведення лотерей та детінізації ринку лотерей оновити ліцензійні умови та механізм видачі ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей. | |
23. | Відсутність у комунальних підприємств коштів для сплати ПДВ на оплату робіт, послуг і обладнання за контрактами, які фінансуються за рахунок кредитних коштів Європейського інвестиційного банку. | Врегулювати на законодавчому рівні питання звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання товарів та послуг на митній території України по проектам, які фінансуються за рахунок кредитних коштів Європейського інвестиційного банку, та встановлення відсоткової ставки за користування субкредитом на рівні 0,01% річних. |
http://www.president.gov.ua - Президент України
http://www.rada.gov.ua - Верховна Рада України
http://www.kmu.gov.ua - Кабінет Міністрів України
http://www.minfin.gov.ua – Міністерство фінансів України
http://treasury.gov.ua – Державна казначейська служба України
http://sfs.gov.ua – Державна фіскальна служба України
http://www.dkrs.gov.ua - Державна аудиторська служба України
http://www.sdfm.gov.ua – Державна служба фінансового моніторингу
Палійчук Тетяна Володимирівна
аналітик
Аналітичного центру Асоціації міст України
Електронна пошта:
Тел. (44) 486-30-82
вул. Січових Стрільців, 73, 12 поверх, м. Київ, 04053