Про галузь
Метою діяльності галузі є надання якісних житлово-комунальних послуг та забезпечення комфортних умов для проживання, праці та відпочинку. Такі послуги здебільшого надаються комунальними підприємствами сільських, селищних, міських рад.
Основними послугами, що надаються такими підприємствами:
- управління багатоквартирним будинком;
- централізоване водопостачання та водовідведення;
- централізоване теплопостачання;
- вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів;
Також до завдань, реалізацію яких покладено на підприємства житлово-комунального господарства відноситься забезпечення міських перевезень пасажирів та благоустрій територій населених пунктів.
Необхідно зазначити, що в окремих випадках також створюються комунальні підприємства які належать до спільної власності територіальних громад. Такі підприємства надають послуги відповідно на території кількох територіальних громад мінімум, або навіть на рівні областей. Враховуючи привабливість галузі в частині постійного отримання прибутку, на ринок надання комунальних послуг виходять приватні структури, в першу чергу у сферах міських автомобільних перевезень, вивезення та перероблення твердих побутових відходів, окремо необхідно зазначити появу досить значної кількості управляючих компаній, які надають послугу з управління багатоквартирними будинками.
Органи місцевого самоврядування, в галузі житлово-комунального господарства реалізують такі повноваження:
- забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідної якості;
- встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги (за виключенням тих, які встановлює НКРЕКП);
- визначення виконавців житлово-комунальних послуг;
- призначення і звільнення керівників комунальних підприємств, які надають житлово-комунальні послуги.
Тарифи на житлово-комунальні послуги встановлюються та затверджуються в своїй переважній більшості сільськими, селищними, міськими радами. При цьому повноваження щодо встановлення тарифів для окремих категорій підпиємств, що надають послуги у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, а також захоронення твердих побутових відходів з 2010 року передані до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетикии та комунальних послуг.
НОРМАТИВНА БАЗА
- Конституція України
- Житловий кодексУкраїнської РСР.
Закони України
- Закон України „Про місцеве самоврядування в Україні” вiд 21.05.1997 № 280/97-ВР.
- Закон України „Про приватизацію державного житлового фонду” вiд 19.06.1992 № 2482-XII.
- Закон України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку” вiд 14.05.2015 № 417-XIII.
- Закон України „Про відходи” вiд 05.03.1998 № 187/98-ВР.
- Закон України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку” вiд 29.11.2001 № 2866-III.
- Закон України „Про питну воду та питне водопостачання” вiд 10.01.2002 № 2918-III
- Закон України „Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію” вiд 20.02.2003 № 554-IV.
- Закон України „Про поховання та похоронну справу” вiд 10.07.2003 № 1102-IV.
- Закон України „Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки” вiд 24.06.2004 № 1869-IV.
- Закон України „Про житлово-комунальні послуги” вiд 24.06.2004 № 1875-IV.
- Закон України „Про міський електричний транспорт” вiд 29.06.2004 № 1914-IV.
- Закон України „Про теплопостачання”.
- Закон України вiд 06.09.2005 № 2807-IV „Про благоустрій населених пунктів” вiд 06.09.2005 № 2807-IV.
- Закон України „Про житловий фонд соціального призначення” вiд 12.01.2006 № 3334-IV.
- Закон України „Про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду” вiд 22.12.2006 № 525-V.
- Закон України „Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків” вiд 04.09.2008 № 500-VI.
- Закон України „Про державне регулювання у сфері комунальних послуг” вiд 09.07.2010 № 2479-VI.
- Закон України „Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності” вiд 21.10.2010 № 2624-VI.
- Закон України „Про Загальнодержавну цільову програму передачі гуртожитків у власність територіальних громад на 2012-2015 роки” від 21 червня 2012 року № 4995-VI.
- Закон України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 № 417-VIII.
Рішення Конституційного суду України
- Рішення Конституційного Суду від 02.03.1999 року, справа № 1-18/99 „У справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про тимчасову заборону підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та послуги громадського транспорту, що надаються громадянам України" (справа про комунальні послуги).
- Ухвала Конституційного Суду від 31.03.2010 року, справа № 2‑11/2010, „Про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Кіровської міської ради Донецької області щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, частин першої, другої статті 143 Конституції України, частини першої статті 10, частини першої статті 11, підпункту 2 пункту „а“ статті 28 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні“, частини третьої статті 31 Закону України „Про житлово-комунальні послуги“, абзацу сьомого статті 13, частини третьої статті 20 Закону України „Про теплопостачання“, пункту 7 статті 18 Закону України „Про місцеві державні адміністрації“.
- Рішення Конституційного Суду від 10.02.2000 року, справа № 1‑21/2000, у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини другої статті 5, частини третьої статті 9 Закону України “Про ціни і ціноутворення” і розділу ІІ “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про ціни і ціноутворення” (справа про ціни і тарифи на житлово-комунальні та інші послуги).
- Ухвала Конституційного Суду від 25.11.2009 року, справа № 2‑57/2009, „Про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним зверненням громадянина Андрієвського Дмитра Йосиповича щодо офіційного тлумачення окремих положень законів України „Про місцеве самоврядування в Україні“, „Про житлово-комунальні послуги“, „Про місцеві державні адміністрації“, „Про столицю України – місто-герой Київ“.
Постанови Кабінету Міністрів України
- Постанова Ради Міністрів Української РСР і Української республіканської ради професійних спілок від 11.12.1984 р. № 470 „Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов, і надання їм жилих приміщень в Українській РСР”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 08.10.1992 № 572 „Про механізм впровадження Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 06.11.1995 № 891 „Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 11.10.2002 № 1521 „Про реалізацію Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 21.07.2005 № 630 „Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого палення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення”.
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 631 „Про затвердження Порядку проведення конкурсу з надання житлово-комунальних послуг”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 26.07.2006 № 1010 „Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з вивезення побутових відходів”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 20.05.2009 № 529 „Про затвердження Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і Типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 20.05.2009 № 484 „Про затвердження Типового договору про надання послуг з управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 17.02.2010 № 151 „Про затвердження Порядку проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 14.07.2010 № 621 „Про посилення соціального захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 11.08.2010 № 760 „Деякі питання державного регулювання ринку комунальних послуг”.
- Постанова Кабінету Міністрів України вiд 01.06.2011 № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 14.11.2012 № 1045 «Про затвердження Типового договору про організацію надання транспортних послуг з перевезень міським електричним транспортом та внесення змін до Правил надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 № 1045 «Про затвердження видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176 «Про затвердження Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 № 1081 «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів».
- Постанова Ради Міністрів УРСР від 04.02.1988 № 37 «Про службові жилі приміщення».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2013 № 602 «Деякі питання формування та встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 09.10.2013 № 750 «Про затвердження порядків зарахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків за інвестиційними програмами, використання зазначених коштів і здійснення контролю за їх витрачанням у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 30.10.2013 р. № 870 «Про затвердження Типового порядку видачі дозволів на порушення об’єктів благоустрою або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2013 р. № 970 «Про затвердження Порядку проведення перерахунку розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі перерви в їх наданні, ненадання або надання не в повному обсязі».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 18 червня 2014 р. № 217 «Про затвердження Порядку розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків з гарантованим постачальником природного газу».
- Постанова Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2016 р. № 109 «Про затвердження Порядку зберігання протоколів зборів співвласників багатоквартирного будинку та розміщення інформації про рішення, прийняті такими зборами»/
Накази міністерств та відомств
- Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 13 червня 2016 р. № 150 «Про затвердження порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку».
Стратегія галузі
«Житлово-комунальне господарство»
Вступ
З часів набуття незалежності нашою державою, відбулася масштабна еволюція галузі житлово-комунального господарства. Надання органам місцевого самоврядування суттєвих повноважень, перехід від централізованої системи управління до частково ринкової, стрімке зростання вартості енергоносіїв, призвело до необхідності побудови принципово нової структури галузі.
Розпочатий процес структурної перебудови є тривалим, важким, але безумовно необхідним для створення комфортного та безпечного середовища для населення.
Опис проблем
В процесі створення сучасної галузі житлово-комунального господарства, виявився ряд проблем, серед яких необхідно акцентувати увагу на наступних:
- житлово-комунальні послуги не завжди є якісними та своєчасними;
- при нинішньому рівні доходів громадян, житлово-комунальні послуги є надто вартісними, тому держава змушена забезпечувати збереження наданнясубсидій;
- населенню не забезпечені безпечні умови для життєдіяльності;
- відсутній справжній ринок надання житлово-комунальних послуг;
- система управління галуззю допускає можливість ручного управління;
- відсутня стабільність у роботі підприємств галузі;
- в забезпечення повноцінного функціонування галузі постійно втручається політична складова;
- основні фонди суб'єктів господарювання житлово-комунального господарства є катастрофічно зношеними;
- енергопостачальні підприємства є абсолютними монополістами;
- механізм розрахунку держави з надавачами послуг є недосконалим;
- комунальні підприємства обмежені у використанні фінансових ресурсів;
- тарифи встановлюються економічно необґрунтованими;
- механізм встановлення тарифів є складним та непрозорим;
- держава несвоєчасно розраховується за пільги та субсидії, неналежним чином компенсує різницю в тарифах;
- у комунальних підприємств відсутня мотивація до зниження витрат та ефективного використання матеріально-технічних ресурсів.
Бачення галузі у майбутньому:
Кожне домогосподарство громади отримує від визначених на конкурентних засадах житлово-комунальних підприємств якісні послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, природного газу, електричної енергії, централізованого водопостачання та водовідведення, поводження з побутовими відходами, управління багатоквартирним будинком, вартість яких сукупно не перевищують 15% доходу домогосподарства. Органи місцевого самоврядування забезпечують на території своїх громад належне утримання вулично-дорожньої мережі, вуличне освітлення, організацію міських пасажирських перевезень та благоустрій населених пунктів.
Стратегічні цілі
1. Перевести галузь житлово-комунального господарства виключно у ринкове та конкурентне середовище шляхом: впровадженням схеми надання житлово-комунальних послуг з розподілом на виробника послуги та її постачальника; реалізацією простого та ефективного механізму взаєморозрахунків; забезпечення виконанням взаємних зобов’язань всіма суб’єктами галузі.
2. Забезпечити масштабне впровадження енергоефективних заходів та технологій усіма суб’єктами галузі.
3. Реалізувати принцип: «Благоустрій - візитна картка населеного пункту».
4. Створити ефективну систему встановлення тарифів, яка забезпечить бездотаційну роботу підприємств житлово-комунального господарства, при цьому сукупна вартість житлово-комунальних послуг не перевищує 15 % від сукупного доходу домогосподарства;
5. Залучити у галузь значні кошти національних та іноземних інвесторів;
6. Органи місцевого самоврядування та державної влади мінімально втручаються в діяльність галузі.
Оперативні цілі та план їх досягнення
Операційна ціль |
Основний зміст |
Термін |
Індикатор виконання |
|
Стратегічна ціль 1. Перевести галузь житлово-комунального господарства виключно у ринкове та конкурентне середовище шляхом: впровадженням схеми надання житлово-комунальних послуг з розподілом на виробника послуги та її постачальника; реалізацією простого та ефективного механізму взаєморозрахунків; забезпечення виконанням взаємних зобов’язань всіма суб’єктами галузі. |
|
|||
Забезпечити можливість надання всіх без виключення житлово-комунальних послуг суб’єктами підприємницької діяльності різних організаційно-правових форм заснованих на різних формах власності |
За рахунок збільшення кількості надавачів послуг, заснованих на різних формах власності, забезпечується існування конкурентного середовища на ринку послуг |
2020 |
Підвищення якості послуг при умові зниження їх вартості за рахунок конкуренції на ринку |
|
Забезпечити розподіл надавачів житлово-комунальних послуг на безпосередньо виробників товару (послуги) та його постачальника (транспортувальника). Такий розподіл можливий щодо теплопостачання, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання електричної енергії та природного газу, поводження у сфері побутових відходів |
Розподіл надавачів послуг допоможе демонополізувати ринок, забезпечивши якісне задоволення потреб споживачів за рахунок існування конкуренції |
2021 |
Наявність на ринку житлово-комунальних послуг одночасно кількох виробників товару (послуги), які за рахунок договірних стосунків з постачальником (транспортувальником) послуги продають його (її) кінцевому споживачу. |
|
Забезпечити можливість формування системи комунальних підприємств, котрим на баланс будуть передані інженерні комунікації мережі комунальної власності територіальної громади, якими постачаються вироблений товар (житлово-комунальні послуги) |
Перебування в комунальній власності територіальних громад таких інженерних комунікацій надає можливість забезпечення рівного доступу всім виробникам товару (послуги) для його транспортування споживачу. При цьому, за рахунок визначення обґрунтованого тарифу на транспортування товару, за забезпечується підтримання комунікацій в належному стані та відповідно безперебійне надання послуг. |
2021 |
Набуття до комунальної власності всіх необхідних інженерних комунікацій. |
|
Забезпечити обов’язкову присутність на ринку надавачів послуг підприємств відповідної територіальної громади з визначенням мінімального об’єму послуг, що повинні надаватися такими підприємствами. |
Присутність на ринку надавачів послуг підприємств комунальної власності, поряд з іншими суб’єктами підприємницької діяльності інших форм власності, забезпечить існування конкурентного середовища. Окрім того, таке комунальне підприємство зможе забезпечити гарантоване надання відповідних комунальних послуг у тому разі, якщо з певних причин інші надавачі послуг відмовляться від надання послуг або з певних причин будуть позбавлені такої можливості. |
2020 |
Створення необхідного законодавчого поля, що дозволить реалізувати обов’язковість присутності таких надавачів послуг у кожному сегменті галузі. igНадання всіх видів комунальних послуг підприємствами відповідної територіальної громади у мінімальних об’ємах, визначених відповідними органами місцевого самоврядування. |
|
Створити ефективний механізм доступу виробників комунальних послуг до кінцевих споживачів через обов’язкове укладення відповідних договорів на транспортування з балансоутримувачами інженерних комунікацій. |
Таким чином, виробники комунальних послуг, які вироблятимуть конкурентноспроможні послуги, матимуть обов’язковий доступ до ринку збуту через постачальника послуг – власника інженерних комунікацій. |
2018 |
Конкуренція на ринку послуг теплопостачання та водопостачання і водовідведення. Відсутність системних проблемних питань при укладенні договорів між виробниками та постачальниками послуг.
|
|
Розширити коло суб’єктів отримання послуг, кінцевим споживачем визнаються громадянин, управитель багатоквартирного будинку, юридична особа. |
Можливість реалізації різних моделей отримання послуг кінцевими споживачами, як через окремого споживача (фізичну або юридичну особу)– так і на багатоквартирний будинок, від імені якого договір укладається управителем. |
2018 |
Прийняття змін до діючих нормативно-правових актів, фактичне розширення бази споживачів. |
|
Погасити існуючу заборгованість з різниці у тарифах |
Вирішення проблеми заборгованості Державного бюджету перед підприємствами галузі |
2017 |
Відсутність перед підприємствами житлово-комунального господарства заборгованості з різниці в тарифах |
|
Встановити механізм повного та своєчасного розрахунку органів державної влади та місцевого самоврядування з підприємствами житлово-комунального господарства за субсидії та пільги |
Розробка нормативно-правових актів, що унеможливлюють виникнення заборгованості за держави та місцевих органів влади за пільги та субсидії |
2017 |
Внесення змін до законодавчих актів, відсутність заборгованості органів державної влади та місцевого самоврядування перед підприємствами житлово-комунального господарства за отримані споживачами субсидії та пільги |
|
Впровадити адресний механізм надання пільг та субсидій на житлово-комунальні послуги, що буде передбачати стимулювання за зменшення споживання таких послуг |
Пільги та субсидії надаються виключно адресно. Реалізуються механізми стимулювання економії отриманих послуг.. |
2018 |
Внесення змін до законодавчих актів, зменшення споживання об’єму житлово-комунальних послуг, отримання коштів споживачами |
|
Скасувати клірингову систему розрахунків (що запроваджена постановою Кабінету Міністрів України № 20 від 11 січня 2005 року) |
Скасування неефективної та непрактичної системи розрахунків за надані пільги та субсидії. |
2017 |
Скасування зазначеної постанови без прийняття іншого акту, що передбачає можливість клірингових розрахунків |
|
Скасувати систему рахунків із спеціальним режимом використання (створена згідно Закону України «Про теплопостачання», механізм реалізації передбачений постановою Кабінету Міністрів України від 18 червня 2014 року № 217) |
Скасування системи, коли підприємства не мають можливості витрачати отримані ними за надані послуги кошти |
2017 |
Виключення відповідної норми з Закону України «Про теплопостачання», скасування відповідної постанови без прийняття іншого акту, що передбачає існування таких рахунків, закриття таких рахунків у банках |
|
Стратегічна ціль 2. Забезпечити масштабне впровадження енергоефективних заходів та технологій усіма суб’єктами галузі |
||||
Створити і фінансово наповнити державні та місцеві фонди енергоефективності, за рахунок яких будуть реалізовуватися енергоефективні проекти |
Забезпечення можливості фінансування з бюджетів енергоефективних заходів. |
2020 |
Фінансування державними та місцевими фондами енергоефективності енергоефективних проектів |
|
Сформувати енергоефективну свідомість як окремих громадян, і управителів багатоквартирних житлових будинків ( у тому числі й ОСББ, ЖБК) |
Забезпечення реалізації енергоефективних заходів за ініціативи «знизу». |
2020 |
Збільшення кількості реалізованих управителями енергоефективних проектів |
|
Створити енергоефективний ланцюг заходів по технологічному процесу, від виробника до споживача, що забезпечить досягнення найкращих результатів |
Створення повного ланцюга заходів, які дають максимальний ефект економії ресурсів. Енергоефективність окремих частин не дає необхідного ефекту, не вирішує проблему в цілому. |
2020 |
Наявність прикладів реалізації енергоефективних заходів по всьому ланцюгу надання житлово-комунальних послуг |
|
Створити як на рівні центральних органів виконавчої влади, так і на рівні органів місцевого самоврядування консультативно-дорадчі центри, які допоможуть зорієнтувати зацікавлених у застосуванні енергоефективних заходів осіб |
Створення системи консультативних органів, де можна отримати практичні поради та допомогу з реалізації енергоефективних заходів. |
2018 |
Внесення змін до законодавчих актів, актів органів місцевого самоврядування з питань створення консультативно дорадчих центрів. Збільшення реалізованих енергоефективних проектів. |
|
Стратегічна ціль 3. Реалізувати принцип : «Благоустрій -візитна картка населеного пункту». |
|
|||
Розробити за участі громадськості довгострокову стратегію благоустрою населених пунктів, яка включає в себе не лише дотримання вимог норм та стандартів, а й створення безпосередньо для мешканців комфортного, зручного та безпечного середовища |
Забезпечення комплексного вирішення проблем благоустрою населених пунктів, тривалого в часі, але який призведе до максимального результату. |
2019 |
Затвердження органами місцевого самоврядування довгострокових стратегій благоустрою населених пунктів. |
|
Сформувати громадську думку щодо необхідності підтримання та підвищення рівня благоустрою населених пунктів |
Формування необхідного рівня свідомості громадян щодо благоустрою. Створення умов для здійснення окремих заходів благоустрою за рахунок ініціатив окремих громадян та громадських організацій |
2019 |
Збільшення випадків позитивної практики ініціювання та реалізації громадськістю проектів у сфері благоустрою |
|
Розробити довгострокові принципи політики благоустрою, які передбачатимуть фіксацію обов’язкового мінімального рівня витрат місцевого бюджету на благоустрій |
Забезпечення сталості та послідовності процесу підтримки благоустрою на достатньому рівні. |
2018 |
Обговорення та затвердження нормативними актами органів місцевого самоврядування документів, у яких фіксуються такі принципи |
|
Розвинути систему заохочення органами місцевого самоврядування ініціатив окремих громадян, управителів, ОСББ, ЖБК, громадських організацій, приватних інвесторів щодо вирішення за власні кошти питання благоустрою |
Підтримка ініціатив з благоустрою «знизу» шляхом співфінансування, проведення конкурсів тощо. |
2018 |
Наявність позитивного досвіду заохочення окремих громадян, управителів, ОСББ, ЖБК, громадських організацій, приватних інвесторів , які реалізували за власні кошти вирішення питання благоустрою населених пунктів |
|
Стратегічна ціль 4. Створити ефективну систему встановлення тарифів, яка забезпечить бездотаційну роботу підприємств житлово-комунального господарства, , при цьому сукупна вартість житлово-комунальних послуг не перевищує 15 % від сукупного доходу домогосподарства |
|
|||
Передати повноваження з встановлення тарифів на всі житлово-комунальні послуги органам місцевого самоврядування |
Всі тарифи на житлово-комунальні послуги повинні прийматися на місцевому рівні органами місцевого самоврядування |
2018 |
Внесення змін до законодавчих актів, прийняття органами місцевого самоврядування рішень про затвердження тарифів |
|
Визначити чіткий механізм встановлення тарифів, при якому вони автоматично переглядаються у разі зміни вартості енергоносіїв, мінімальної заробітної плати, ставок податків тощо |
Забезпечення прийняття ефективного механізму швидкої зміни тарифів у необхідних випадках для балансу в доходах та витратах підприємств галузі. |
2017 |
Внесення змін до законодавчих актів, відсутність заборгованості в підприємств житлово-комунального господарства, яка пов’язана зі зміною зазначених складових тарифів |
|
Визначити максимальний рівень прибутку по кожному виду послуг |
Забезпечення неможливість отримання надприбутків за рахунок споживачів послуг. |
2017 |
Встановлення такого рівня в законодавчому акті |
|
Встановити мінімальний рівень інвестиційної складової в тарифі |
Забезпечення систематичного та послідовного оновлення основних засобів підприємств галузі. |
2017 |
Встановлення такого рівня в законодавчому акті |
|
Встановити обґрунтовані тарифи, розмір яких забезпечує якість послуг, модернізацію основних засобів надавачів послуг, відповідно енергозатратність сектору та об’єми споживання енергоносіїв будуть зменшуватися |
Відповідність тарифів витратам підприємств на надання послуг. Неможливість отримання необґрунтованих надприбутків або збитків у зв’язку з невідповідним рівнем тарифів. |
2017 |
Отримання прибутку підприємства житлово-комунального господарства при одночасній модернізації виробництва, за умови надання якісних послуг. Зменшення використання енергоносіїв. |
|
Забезпечити отримання домогосподарствами субсидій у тому випадку, коли їх витрати на оплату житлово-комунальних послуг перевищують 15% сукупного доходу домогосподарства |
Домогосподарства не повинні платити за отримані житлово-комунальні послуги більше загальноприйнятої норми, а саме сукупно 15% доходу домогосподарства. У разі перевищення цього показника, держава надає такому домогосподарству необхідну субсидію. |
2017 |
Забезпечення збереження у нормативно-правових актах відповідної норми щодо отримання домогосподарствами субсидій |
|
Стратегічна ціль 5. Залучити у галузь значні кошти національних та іноземних інвесторів. |
|
|||
Розробити комплекс митних та податкових пільг, які значною мірою будуть стимулювати внутрішніх та зовнішніх інвесторів. Система пільг повинна диференціювати величину преференції в залежності від величини суми інвестиції |
Сприяння інвестиціям у галузь за рахунок встановлених державою преференцій. |
2019 |
Внесення відповідних змін до законодавчих актів. Збільшення кількості інвестицій. |
|
Прийняти законодавчі акти, які будуть гарантувати на державному рівні тривалий в часі період, протягом якого законодавче поле галузі буде незмінне |
Забезпечення державою гарантій інвесторам щодо незмінності «правил гри». |
2019 |
Внесення відповідних змін до законодавчих актів. Збільшення кількості інвестицій. |
|
Спростити механізм реалізації проектів державно-приватного партнерства |
Простий та зрозумілий порядок реалізації проектів державно-приватного партнерства. |
2018 |
Внесення змін до законодавчих актів, збільшення кількості реалізованих проектів публічно-приватного партнерства |
|
Запровадити систему гарантованого пільгового оподаткування суб’єктів державно-приватного партнерства |
Створення додаткових стимулів для реалізації проектів державно-приватного партнерства. |
2018 |
Внесення змін до законодавчих актів, збільшення кількості реалізованих проектів публічно-приватного партнерства |
|
В межах існуючої системи та чисельності органів державної виконавчої влади створити консультаційно-дорадчу структуру, яка буде координувати законодавчу, консультативну та інформаційну підтримку державно-приватного партнерства |
Створення системи інституцій, які будуть сприяти реалізації проектів державно-приватного партнерства. |
2017 |
Внесення змін до законодавчих актів щодо розподілу повноважень ЦОВ, збільшення кількості реалізованих проектів публічно-приватного партнерства |
|
Стратегічна ціль 6. Органи місцевого самоврядування та державної влади мінімально втручаються в діяльність галузі. |
|
|||
Чітко розподілити між державою та органами місцевого самоврядування контрольні функції у галузі житлово-комунального господарства |
Забезпечення відсутності дублювання контрольних функцій органами місцевого самоврядування та державної влади. |
2017 |
Внесення змін до законодавчих актів, відсутність передбаченого у законодавчих актах подвійного контролю, відсутність секторів галузі, які взагалі не охоплені контролем, відсутність звернень від суб’єктів господарювання з цього приводу |
|
Мінімізувати кількість контролюючих органів |
Зменшення кількості контрольних функцій та контролюючих органів |
2018 |
Внесення змін до законодавчих актів, відсутність звернень від суб’єктів господарювання з приводу надмірного контролю за їх діяльністю |
|
Забезпечити дієвий механізм відповідальності для всіх учасників ринку надання послуг у галузі житлово-комунального господарства за неналежне виконання зобов’язань |
За рахунок дієвої відповідальності, унеможливлюється зловживання своїми правами, забезпечується принцип взаємної відповідальності. |
2017 |
Відсутність, за наслідками проведення моніторингу, типових проблем щодо неналежного виконання зобов’язань усіма учасниками ринку житлово-комунальних послуг |
|
Визначити мінімальний рівень послуг, який повинен надаватися управителем, який дозволить перекласти частину повноважень органів місцевого самоврядування та органів державної влади в галузі. |
Надання можливості реалізовувати управителем від імені споживача (отримувача послуг) права контролю, зменшить відповідне навантаження на отримувача послуг контролю у галузі, з |
2018 |
Зменшення кількості звернень громадян. Посилення ролі управителів, їх об’єднань у житті громадянського суспільства, вплив їх на прийняття рішень владними органами. |
|
За рахунок розвитку інституту управління багатоквартирними будинками посилити контроль за наданням послуг у галузі |
Отримувачі послуг самостійно здійснюють функції контролю якості послуг на рівні споживачів, зменшуючи об’єм роботи органам місцевого самоврядування та державної влади. |
2018 |
Зменшення кількості звернень до органів державної влади та місцевого самоврядування з приводу неналежної якості послуг. |
|
Забезпечити створення на існуючих інформаційних ресурсах органів місцевого самоврядування інформаційних баз даних житлово-комунальних послуг, надавачів послуг (та їх контактної інформації, вартості послуг, вартості послуг та структур тарифів), аварійно-відновлювальних робіт, графіків обмежень надання послуг. Окрім того, до зазначеного ресурсу окремим блоком включити інформацію по благоустрою населеного пункту, як в частині існуючої – так і в частині перспективного благоустрою (у тому числі й на стадії обговорення. |
Створення зазначеного ресурсу суттєво спростить орієнтування споживача при виборі надавача послуг, їх отриманні. Окрім того зазначений ресурс зробить як органи місцевого самоврядування, так і надавачів послуг ближчими та доступнішими для споживача. |
2018 |
Створення та наповнення ресурсів. За рахунок більш тісного контакту органів місцевого самоврядування та надавачів послуг і споживачів збільшується ефективність взаємодії. Зменшення кількості звернень до органів місцевого самоврядуваннязвернень |
|
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
- Споживач самостійно обирає виробника послуг. Це досягнуто завдяки реалізованим у галузі принципам конкурентності та ринковості, і реалізованому механізму поділу надавачів послуг на виробників та постачальників.
- Завдяки максимально можливій економії енергоресурсів, зменшується вартість послуг при одночасному підвищенні їх якості
- Привабливі, комфортні, максимально пристосовані для проживання населені пункти, які враховують всі потреби їх мешканців.
- Вартість житлово-комунальних послуг не перевищує 15 % від сукупного доходу домогосподарства, при цьому підприємства галузі працюють прибутково, покращуючи якість та перелік послуг.
- Іноземні та національні інвестори вкладають у галузь на тривалий строк суттєві кошти, завдяки чому обладнання та комунікації підприємств постійно оновлюються, забезпечуючи постійне надання якісних послуг.
- Завдяки створеній системі надання послуг, органи місцевого самоврядування та державної влади втручаються у її роботу точково, при цьому зберігши ключові важелі впливу.
СПРИЯТЛИВІ ФАКТОРИ
- Європейські зобов’язання України.
- Демократичний державний лад, сприятливий для місцевого самоврядування.
- Згуртованість органів місцевого самоврядування в асоціаціях.
- Можливість використання коштів донорів як для планування, так і для реалізації проектів.
- Активність громадянського суспільства в стосунках з владою.
- Наявність підтримки з багатьох проблемних питань вищих посадових осіб держави та Верховної Ради України.
ЗАГРОЗИ ТА ПЕРЕШКОДИ
Політична складова
Соціальна складова
Небажання окремими посадовцями кардинальних змін існуючої системи
Високі тарифи не дозволяють суттєво збільшити інвестиційну складову та можуть спровокувати підвищення рівня неплатежів
Складна економічна ситуація в державі
Спротив корумпованих кіл в середовищі місцевого самоврядування та поза ним
Фінансові проблеми держави та органів місцевого самоврядування
Несприятлива позиція частини громадськості щодо вищої якості послуг за умови підняття тарифів
Невміння та небажання частини місцевих політиків дестабілізувати своє положення прийняттям непопулярних рішень
Небажання частини посадовців навчатися та реалізовувати надані їм можливості
Проблеми та шляхи вирішення
Головні проблеми |
Можливі шляхи вирішення |
|
|
---|---|---|---|
Тарифна політика |
|||
Необхідність реалізації механізму інвестиційної складової тарифу, контроль за цільовим використанням таких коштів. |
Внесення змін до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» щодо порядку використання коштів, які акумулюються за рахунок інвестиційної складової тарифу, а також передбачити відповідальність за нецільове використання таких коштів. |
Частково вирішено. 01.02.2013 року набрав чинності наказ Мінрегіону № 630 від 14.12.2012 «Про затвердження порядків розроблення, погодження та затвердження інвестиційних програм суб’єктів господарювання у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення» |
|
Відсутність відповідальності Національної комісії з питань регулювання ринку комунальних послуг України у разі несвоєчасного встановлення тарифів у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення. |
Передбачення відповідальності Нацкомісії в Законі України «Про Національну комісію регулювання ринку комунальних послуг України». |
|
|
Несвоєчасна та не в повному обсязі компенсація комунальним підприємствам різниці в тарифах на теплову енергію та послуги з водопостачання, водовідведення. |
На законодавчому рівні передбачити механізм передачі субвенцій за різницю в тарифах, субсидії, пільги помісячно пропорційно до об’ємів наданих послуг, а також можливості врахування в розмірі субвенцій пені, штрафних та фінансових санкцій, нарахованих на заборгованість за електроенергію та природній газ |
Проблема фінансового характеру, не вирішена |
|
Різниця в цінах на електроенергію та природний газ для населення та комунальних підприємств, які надають послуги населенню |
Внести зміни до законодавчих актів щодо продажу електричної енергії та природного газу комунальним підприємствам водопостачання, теплопостачання за тарифами, встановленими для населення, в частині надання послуг населенню |
|
|
Тарифи на житлово-комунальні послуги, що встановлюються органами місцевого самоврядування, не відповідають економічно-обґрунтованому розміру |
|
Проблема організаційного характеру |
|
Затягування виконання судових рішень по стягненню заборгованості за житлово-комунальні послуги. |
Посилення роботи Державної виконавчої служби щодо виконання рішень по стягненню заборгованості |
Проблема організаційного характеру |
|
Через занадто тривалий строк публікації в офіційному друкованому виданні - газеті «Урядовий кур’єр» затверджених НКРЕКП тарифів на послуги, виникає значна різниця в тарифах
|
Внести зміни до Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», якими передбачити можливість, набрання чинності постанови НКРЕКП з дати, яка зазначається у Постанові, але не раніше опублікування її на офіційному сайті НКРЕКП |
|
|
Довготривала процедура коригування тарифів для підприємств теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення у випадку зміни вартості газу, електроенергії, мінімальної заробітної плати, інших регульованих державою складових, призводить до виникнення різниці в тарифах |
Внести зміни до діючого законодавства, яке забезпечить можливість коригувати тарифи на комунальні послуги за спрощеною процедурою у разі зміни регульованих державою складових |
|
|
Житлова політика |
|||
Норми Житлового кодексу зразка 1983 року не відповідають сучасним потребам |
Прийняття нового Житлового кодексу, який би відповідав сучасним потребам населення. |
|
|
Не визначеність відповідальності споживача за відмову в укладанні договорів з виробниками і постачальниками житлово-комунальних послуг |
Можливий варіант: запровадження публічного договору (стаття 633 ЦКУ) у галузі житлово-комунальних послуг |
|
|
Відсутність єдиного порядку та норм закріплення земельних ділянок прибудинкової території у разі відсутності правовстановлюючих документів на землю |
Розробити відповідний порядок, доповнивши постанову КМУ вiд 01.06.2011 № 869, або профінансувати виготовлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під багатоповерховими будинками |
|
|
Недостатнє фінансування робіт з приведення у належний технічний стан гуртожитків державної власності, які мають передаватися у комунальну власність відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2011 рік» |
Передбачити відповідне фінансування у Законі України «Про державний бюджет України на 2012 рік» та наступні роки. |
Проблема фінансового характеру |
|
На рівні держави відсутній механізм накопичення коштів для проведення капітального ремонту житлового фонду приватної власності. |
Прийняти відповідний закон про встановлення порядку накопичення і використання коштів для проведення капітального ремонту житлового фонду приватної власності |
|
|
Відсутня можливість доступу до інформації про всіх власників квартир, частку власника житла в спільному майні багатоквартирного будинку, що гальмує вирішення організаційних питань та не стимулює таких власників до відповідальності за утримання утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку |
|
|
|
Законодавча неврегульованість процедури перерозподілу покинутого житла (у т.ч. і приватизованого) |
|
|
|
Необхідність врегулювання питання проведення щорічної перереєстрації громадян, які перебувають на квартирному обліку |
Встановити чіткий перелік документів, які подаються громадянами; необхідність проведення перевірки таких документів; порядок зняття з квартирного обліку громадян, які не проходять щорічну перереєстрацію; інформування громадян про зняття з квартирного обліку. |
Підготований проект змін до Правил, погоджено АМУ |
|
Відсутність повноважень у органів місцевого самоврядування переведення житлових приміщень багатоквартирних житлових будинків у нежитлові приміщення для ведення підприємницької діяльності. |
Внести зміни до статей 7,8,15,16 Житлового Кодексу |
|
|
|
|||
Відсутність технічної документації на житлові будинки. Обмеженість бюджетних коштів для її поновлення. Як наслідок стримується створення ОСББ |
|
|
|
Законодавчо не врегульовано питання контролю з боку органів місцевого самоврядування за діяльністю ОСББ з питань утриманням житлового фонду, створення ремонтного та резервного фондів, непередбачено відповідальність ОСББ за незабезпечення належної експлуатації житлового будинку (комплексу) та важелі впливу (крім судового порядку) органів місцевого самоврядування по відношенню до „нерадивих” голів ОСББ |
|
|
|
Поводження з ТПВ |
|||
Відсутність єдиного державного органу з поводження з ТПВ (на сьогодні це Мінеенерговугілля, Мінрегіон) |
Вирішується під час проведення адміністративної реформи, а саме шляхом усування дублювання функцій нових міністерств. |
|
|
Відсутня система мотивації переробки ТПВ (найдешевший сьогодні спосіб – захоронення ТПВ на полігонах) |
Питання лобіюється переробниками ТПВ (роздільний збір відходів). Може бути вирішено як на законодавчому рівні шляхом запровадження пільг для таких підприємств, так і організаційно органами місцевого самоврядування: - встановлення тарифів на збір сміття, надання земельних ділянок для виробничих цілей на пільгових умовах; - значне підвищення тарифів на розміщення відходів на полігонах. В законі «Про тару та упаковку» може бути передбачений спеціальний податок (збір) на тару, який стимулюватиме вторинну переробку тари та упаковки. Для органів місцевого самоврядування заходи, які стимулюватимуть вторинну переробку, збільшать ресурс відкритих полігонів. |
|
|
Відсутність адміністративної відповідальності за ухилення від укладання договорів на вивезення ТПВ |
Внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (але діяльність з вивезення ТПВ розцінюється, як надання послуг, що вказує на цивільно-правовий характер правовідносин, які базуються у даному випадку на договірних засадах. Відповідно до цього і відповідальність має бути не адміністративною, а цивільно-правовою). |
|
|
Водопостачання та водовідведення |
|||
Фінансова неспроможність підприємств водопровідно-каналізаційного господарства отримати спеціальний дозвіл на користування надрами (видобування прісних підземних вод), в зв’язку з запровадженням норм необхідності проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин, постановою КМУ № 615 від 30 травня 2011 року |
Звільнити комунальні підприємств водопостачання від плат при оформленні спеціальних дозволів на видобуток підземних вод. Сьогодні вартість спеціального дозволу на користування надрами може сягати десятки тисяч гривень для водоканалів малих міст. Крім цього додатково потрібно виконати вивчення державних запасів підземних вод та/або сплатити за геологічну інформацію. Такі витрати не можуть бути віднесені до собівартості продукції, а повинні сплачуватись з прибутку підприємства, що практично неможливо через збитковість переважної більшості підприємств водопостачання |
|
|
Неможливість проведення підприємствами водопостачання та водовідведення взаєморозрахунків по погашенню заборгованості з різниці в тарифах, відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р. №110 |
Прискорити встановлення НКРЕКП алгоритму розподілу коштів, що надходять на рахунки із спеціальним режимом використання державного підприємства «Енергоринок» та енергопостачальних компаній під час проведення таких взаєморозрахунків |
Категорична позиція НКРЕКП, яка відмовляється виконувати пряму норму Закону України від 03.11.2016р. №1730-УІІІ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» |
|
|
|||
Запровадження розподільчих рахунків для підприємств теплоенергетики що суперечить принципам рівного захисту державою усіх суб’єктів господарювання |
Внесення змін до Закону України «Про теплопостачання», скасування постанови КМУ № 217 від 18.06.2014 р. |
|
|
Фінансова неспроможність частини органів місцевого самоврядування забезпечити обладнання засобами дистанційної передачі даних власних комерційних вузлів обліку природного газу, передбачена постановою НКРЕКП від 17.05.2019 р. № 750 |
Відтермінування обов’язку забезпечення такого встановлення для великих споживачів природного газу, скасування необхідності встановлення засобів дистанційної передачі даних для споживачів з об’ємом споживання до 10 000 м. куб газу |
|
|
Проблеми загального характеру |
|||
Недофінансування комунальної галузі . |
Внесенням відповідних змін до Податкового кодексу:
|
|
|
Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» не дає можливості в окремих випадках органам місцевого самоврядування надавати фінансову підтримку комунальним підприємствам – надавачам послуг, у інших випадках надання допомоги суттєво ускладнено як за процедурою, так і у часі.коном України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання» процедур узгодження такої допомоги з Антимонопольним комітетом України. Таким чином виникає необхідність у розробці законодавчого акту, який спростить механізм надання фінансової допомоги комунальним підприємствам сфери ЖКГ.
|
Необхідно розробити законодавчий акт, який спростить механізм надання фінансової допомоги комунальним підприємствам сфери ЖКГ. |
|
|
Неможливість нарахування амортизації для повного відновлення основних фондів ЖКГ за стандартами бухгалтерського обліку |
Приведення вимог постанови Кабміну від 01.06.2011 № 869 у відповідність до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік і фінансову звітність» в частині нарахування амортизації для повного відновлення основних фондів за бухгалтерськимобліком |
|
|
Невідшкодування в повному обсязі субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання та водовідведення, квартирної плати та інших комунальних послуг, а також субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на покриття збитків від перевезення пільгових категорій громадян. |
При підготовці проекту Державного бюджету передбачити кошти в розмірі, достатньому для своєчасного та повного розрахунку з надавачами послуг. Передбачити, що постачальники енергоресурсів не нараховують надавачам послуг штрафні санкції на суму заборгованості державного бюджету за надані пільги та субсидії |
Проблема фінансового характеру |
|
Застарілість матеріальної бази; аварійність і ветхість комунальних мереж. |
Вирішується комплексно: фінансуванням програм енергоефективності, цільовим використанням коштів від інвестиційної складової тарифів, запровадженням економічно-обгрунтованих тарифів, передачею об’єктів в концесію і т.д. |
|
|
Велике податкове навантаження на комунальні підприємства при отриманні ними сум відшкодування різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, з причини не віднесення цієї операції до неоподаткованих операцій. Як наслідок, отримуючи кошти зазначеної субвенції шляхом проведення клірингових розрахунків, збільшується податковий борг комунальних підприємств по податку на прибуток, а у підприємств відсутні належні обігові кошти для розрахунків з бюджетом. Це призводить до нарахування значних сум податкового боргу і постійне його зростання, а також нарахування штрафів та пені. |
Питання може бути вирішено шляхом збільшення статутного капіталу підприємств теплокомуненерго на величину податкового зобов’язання по сплаті податку на прибуток, що виник у результаті відшкодування різниці в тарифах |
Організаційна проблема |
|
Законодавча неврегульованість передачі комунального майна відповідним приватним експлуатуючим організаціям, в тому числі після визнання безхазяйного майна або отримання в комунальну власність відомчого житлового фонду (наприклад електромереж на баланс обленерго) |
|
Частково вирішено в частині газовідводів. Постанова НКРЕ від 07.03.2013 № 227 «Про затвердження Типового договору на користування складовими Єдиної газотранспортної системи України (між власниками та газотранспортними або газорозподільними підприємствами)» Але не вирішено питання плати за користування. |
|
Неврегульованість норм оплати та тарифів за електроенергію для комунальних підприємств, що обслуговуються житлові будинки із загальним обліком електроенергії, або гуртожитки |
Розробити Порядок розподілу витрат за споживання електроенергії мешканцями житлових будинків та гуртожитків при загальнобудинковому обліку електроенергії, з врахуванням різниці в тарифах для комунального підприємства, яке споживає понад 150 кВт.год, та для мешканців, які споживають до 150 кВт.год |
Частково вирішено, тариф для юридичних осіб та гуртожитків, які розраховуються за загальним розрахунковим засобом обліку |
|
ОМС не впливають на встановлення тарифів, які затверджуються НКРЕКП |
Передати повноваження щодо затвердження тарифів на всі ЖКГ послугиОМС |
|
|
Неможливість реалізації норм Закону України «Про житлово-комунальні послуги» у повному об’ємі внаслідок відсутності підзаконної нормативно-правової бази неможливо реалізувати передбачені ним механізми |
Забезпечити прийняття підзаконних нормативно-правових актів до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» |
|
|
Неможливість забезпечення 100% комерційного обліку наданих послуг тепло- та водопостачання внаслідок недієвості механізмів фінансування встановлення лічильників |
Формування іншого механізму фінансування встановлення приладів комерційного обліку (шляхом внесення змін до діючого законодавства), відтермінування штрафних санкцій за незабезпечення 100% комерційного обліку наданих послуг |
|
|
Існуюча заборгованість з різниці в тарифах на послуги теплопостачання та водопостачання і водовідведення за 2016-2019 роки негативно впливає на фінансово-економічний стан підприємств галузей |
Внести зміни до Закону України від 03.11.2016р. №1730-УІІІ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії», якими визначити механізм погашення заборгованості в тарифах, що утворилась протягом 2016 - 2018 років |
|
|
Умови авансової оплати природного газу та електроенергії надавачами житлово-комунальних послуг не синхронізовані по часу з отриманням надавачами послуг коштів від споживачів та держави (за надані пільги та субсидії), що призводить до неможливості своєчасного розрахунку за енергоносії |
Необхідно передбачити такий механізм закупівлі енергоносіїв надавачами послуг та оплати споживачами наданих житлово-комунальних послуг, який дасть можливість надавачам послуг своєчасно розраховуватись за енергоносії |
|
|
При отриманні оплати спожитого природного газу від підприємств теплопостачання, НАК «Нафтогаз України» зараховує її за ті періоди, за які вважає необхідним, у результаті чого виникає поточна заборгованість, відповідно знижується рівень розрахунків за енергоносій |
Необхідно передбачити механізм, за яким НАК «Нафтогаз України» буде зобов’язаний зараховувати кошти відповідно до призначення, зазначеного у платіжному документі |
|
|
Діюче Положення про порядок призначення житлових субсидій передбачає сплату виконавцями комунальних послуг АТ «Ощадбанк» коштів за обслуговування операцій, пов’язаних з відшкодуванням пільг та субсидій, при цьому джерела для відшкодування витрат надавачів послуг не передбачені |
Необхідно передбачити в Державному Бюджеті України кошти, для відшкодування АТ «Ощадбанк» витрат на обслуговування таких операцій |
|
|
У надавачів житлово-комунальних послуг відсутні джерела для відшкодування додаткових витрат у разі придбання електроенергії у постачальника «останньої надії» |
Передбачити у Державному бюджеті джерела для відшкодування таких додаткових витрат |
|
|
Скасування диференційованих тарифів на електроенергію призвело до кількакратного збільшення витрат підприємств водопостачання, зовнішнього освітлення, а також закладів освіти |
Визначити постачальника електроенергії зі спеціальними обов’язками, який буде забезпечувати споживачів електроенергією у нічний час (для потреб акумулювання теплової енергії, водопостачання, зовнішнього освітлення |
|
|
Проблема закінчення періоду пониженого обов’язкового рівня розрахунків за використаний природний газ під час проходження опалювального сезону |
Потрібно вносити зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 19.10.2018 № 867, передбачивши на час проходження опалювального сезону понижений рівень обов’язкових розрахунків за природний газ |
|
|
Проблема невідповідності підзаконних нормативно-правових актів новій редакції Закону України «Про житлово-комунальні послуги», який вводиться в дію з 01.05.2019 р. |
Необхідно підготувати та ухвалити підзаконну нормативно-правову базу |
|
|
Встановлення постановою Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 року № 1082 «Деякі питання нарахування (визначення) плати за теплову енергію та послуги з централізованого опалення, централізованого постачання гарячої води для споживачів у зв’язку із зміною ціни природного газу» обов’язку здійснювати перерахунок вартості наданих послуг у разі зниження ціни природного газу призводить до збитковості роботи підприємств ТКЕ. Перерахунок вартості лише однієї складової тарифу, яка знижуються, при зростанні вартості інших складових тарифу, не дає можливості підприємству забезпечити економічну обґрунтованість тарифу.
|
Скасування ухваленої постанови КМУ |
|
|
Введення Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до води питної,
|
Відтермінування застосування ДержСанПіНу, забезпечення фінансуваня Загальнодержавної цільової програми «Питна вода України» |
|
Корисні посилання
Верховна рада України (офіційний веб-портал)
Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (сайт)
Контакти
Гарник Олег Володимирович,
аналітик Аналітичного Центру, Проект ПУЛЬС, Асоціація міст України
044-486-28-41