06 / Березень, 2020
Асоціація міст України проаналізувала законопроєкти 3025 від 06.02.2020 та 3025-1 від 10.02.2020, якими надається право безплатного проїзду усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських маршрутів у межах області (Автономної Республіки Крим) дітям війни.
Законопроєктами покладаються додаткові видатки на місцеві бюджети без надання відповідних фінансових компенсаторів на суму 5 млрд грн
За даними Мінсоцполітики станом на 01.08.2019 чисельність дітей війни становила 2,6 млн громадян. За даними Держстату в середньому по Україні у січні 2020 року вартість однієї поїздки у міському транспорті становила 5,31 гривні. Якщо враховувати запропонований Урядовою постановою від 14.03.2018 № 196 мінімальний соціальний норматив кількості поїздок на місяць (30 поїздок), то для виконання Законопроєкту необхідно 4,97 млрд грн в рік. Зазначаємо, що відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. В той же час, у Законопроєкті не визначено джерела покриття зазначених видатків.
Обидва Законопроєкти ставлять пільгові категорії громадян у залежність від спроможності місцевих бюджетів
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України органи місцевого самоврядування можуть здійснювати фінансування пільгового проїзду окремих категорій громадян, тобто передбачено фінансування в межах спроможності місцевих бюджетів. В той же час, пільги, передбачені Законопроєктом, діють за принципом екстериторіальності і не можуть залежати від доходів місцевих бюджетів. Не у всіх сіл, селищ, міст, об’єднаних територіальних громад, є кошти для організації пільгового перевезення. А в разі неможливості забезпечити пільгу, в територіальній громаді суттєво зросте соціальне напруження.     
АМУ пропонує:
- Законопроєктом внести зміни до законів України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету, та
- одночасно із Законопроєктом подати проєкт Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету.
Врахувавши пропозицію АМУ:
- держава виконає свій обов’язок щодо фінансування пільгового проїзду;
- громадяни зможуть повноцінно реалізувати своє право на пільговий проїзд не залежно від місця проживання.
Асоціація міст України не підтримує законопроєкти №3025 та №3025-1 у чинній редакції та пропонує Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів повернути його автору законодавчої ініціативи на доопрацювання.
 
 
Аналітичний центр АМУ
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)