14 / Квітень, 2020

13 квітня Парламент ухвалив Закон, яким внесено зміни до Державного бюджету України на 2020 рік з метою боротьби з коронавірусом (законопроєкт №3279-д). Зокрема, у держбюджеті створено Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 у розмірі 64,7 млрд грн.
 
Кошти Фонду мають спрямовуватися на:
  • заходи щодо запобігання виникнення та поширення, локалізації та ліквідації спалахів, епідемій та пандемій COVID-19, зокрема на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення зазначених заходів, включаючи закупівлю медичних послуг за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
  • додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації COVID-19 а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій COVID-19;
  • надання грошової допомоги громадянам, зокрема особам похилого віку, у зв’язку із негативними наслідками поширення на території України COVID-19;
  • надання одноразової грошової допомоги членам сімей медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які загинули (померли) від COVID-19, що пов’язано з виконанням робіт з ліквідації такої хвороби;
  • надання трансферту Пенсійному фонду України;
  • надання фінансової допомоги на поворотній або безповоротній основі Фонду соціального страхування України і Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;
  • поповнення резервного фонду державного бюджету;
  • відновлення видатків державного бюджету (включаючи трансферти місцевим бюджетам) та надання кредитів з державного бюджету за бюджетними програмами, скорочених у зв’язку із створенням Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19.
За даними Уряду та Мінсоцполітики, особлива увага під час епідемії коронавірусу буде приділятись найбільш незахищеним категоріям громадян і тим, хто постраждав від пандемії.
Серед запланованих заходів:
- виплати одноразової допомоги у розмірі 1 тис. грн пенсіонерам, розмір пенсійної виплати яких менше 5 тис. грн, та громадянам, які одержують державну соціальну допомогу у зв’язку з інвалідністю та за віком замість пенсії;
- надати грошову підтримку ФОПам 1-2- групи, які мають дітей до 10 років та сплачували ЄСВ протягом року;
- надати громадянам, які оформлять допомогу по безробіттю, право на отримання допомоги малозабезпеченим сім’ям.
 
 
Асоціація міст України детально проаналізувала зміни у Державному бюджеті 2020 року у сфері соціального захисту населення:
1. Ліквідовано програму підвищення кваліфікації фахівців системи соціального захисту в ОТГ
У 2020 році Мінсоцполітики планувало провести короткострокові семінари з питань надання соціальних послуг для підвищення кваліфікації фахівців із соціальної роботи та інших працівників системи соціального захисту, які забезпечують виявлення осіб/сімей з дітьми, які проживають в об’єднаних територіальних громадах і перебувають в складних життєвих обставинах, з метою надання їм соціальних послуг, в тому числі соціального супроводу. Ідея полягала в допомозі ОТГ реалізувати новий Закон «Про соціальні послуги». На цю програму передбачалось 686 тис гривень.
АМУ погодила Порядок використання коштів, передбачених для підвищення кваліфікації фахівців системи соціального захисту ще у лютому цього року без зауважень (лист АМУ).
Проте Уряд і Парламент прийняли рішення повністю скоротити фінансування цієї програми. Державна підтримка розвитку соціальних послуг завершилась, так і не почавшись.
2. Ліквідовано програму розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України
Щороку держава виділяла невелику суму на підтримку та соціальний захист кримських татар та інших громадян, які були депортовані з України. Урядовою постановою від 9.06.2011 №647 визначається напрямок державної підтримки таких осіб. Зокрема, кошти держбюджету направлялись на будівництво та придбання житла, надання їм одноразової матеріальної  допомоги, зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, закладів культури і охорони здоров'я в місцях компактного проживання депортованих осіб, будівництво та реконструкцію шкіл і фельдшерсько-акушерських пунктів, тощо. У 2020 році в держбюджеті на ці заходи передбачалось 20 млн грн, у 2019 – 45,3 млн гривень.
Прийнятими змінами Парламент повністю припинив фінансування цієї програми.
3. Зменшено видатки на виплату пільг і житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг
Держава скоротила видатки на виплату пільг і житлових субсидій на 8,2 млрд гривень (на 17%). Скорочення видатків пояснюється Урядом як «очікувана економія видатків на виплату пільг і субсидій у зв’язку із переглядом ціни на газ та тарифів на послуги теплопостачання, підвищення у минулому році доходів громадян». Проте, якщо кошти в держбюджеті закінчяться – заборгованість держави перед громадянами і перед підприємствами, які надають житлово-комунальні послуги буде рости. До того ж Уряд затвердив підвищення соціальних нормативів для розрахунку субсидій, що потребує додатково 1,1 млрд грн щомісяця. Наслідок скорочення видатків можна буде спрогнозувати лише у наступному опалювальному сезоні – з жовтня місяця (в літній період пільги та субсидії мінімальні).
За підрахунками АМУ, видатків, передбачених в держбюджеті, все ж повинно вистачити на покриття потреби.
4. Суттєво скорочено видатки на реалізацію пілотного проєкту «Розвиток соціальних послуг»
У 2020 році Уряд планував підтримати об’єднані територіальні громади в їх бажанні розвивати соціальні послуги. У рамках проєкту, відповідно до Урядової постанови від 3.03.2020 №204, держава планувала підтримати розвиток таких соціальних послуг:
  • денний догляд для дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю;
  • супровід під час інклюзивного навчання;
  • соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці;
  • тимчасовий відпочинк для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю;
  • підтримуюче проживання.
Обсяг фінансування проєкту із Державного бюджету у 2020 році складав 100 млн гривень. Уряд планував підтримати, як мінімум, 50 ОТГ і надати їм по 2 млн грн на фінансування соціальних послуг. Парламент урізав фінансування цього проєкту на 90%, залишивши лише 10 млн гривень. Як і з програмою навчання працівників сфери соцзахисту ОТГ, Уряд та Парламент фактично повністю відмовились підтримувати розвиток соціальних послуг.
5. Суттєво скорочено видатки на компенсацію частини витрат ОТГ на здійснення заходів з реалізації державних програм соціального захисту населення
У 2020 році держава прийняла курс на створення фронт-офісів у всіх органах місцевого самоврядування. Відповідно до Урядової постанови від 26.02.2020 №148, виконавчий орган ради ОТГ мав отримувати кошти при передачі документів щодо призначення громадянам субсидій, пільг, державних допомог в райдержадміністрацію. Це було зроблено з метою наближення послуг до жителів ОТГ, щоб вони не їздили в райцентр. Компенсація мала надаватись виключно за умови використання програмного комплексу «Соціальна громада». За 1 пакет документів держава планувала надавати 15 грн. Всього у державному бюджеті було закладено 150 млн грн. Після скорочення залишилось тільки 10 млн гривень. Тобто, розвиток системи соцзахисту в громадах далі не буде активно підтримуватись державою.
АМУ спільно з Мінсцополітики ще у січні 2020 року доопрацювали Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для компенсації частини витрат на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення (лист АМУ).
6. Скорочено видатки на заходи із соціальної, трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю
Держава зменшила фінансування заходів із соціальної, трудової та професійної реабілітації осіб з інвалідністю на 337 млн грн (на 22 %).Кошти із зазначеної програми направляються на:
• виплату одноразової матеріальної допомоги непрацюючим та особам з інвалідністю;
• санаторно-курортне оздоровлення осіб з інвалідністю;
• забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації;
• придбання спеціально обладнаних автомобілів для перевезення осіб з інвалідністю.
На думку АМУ, таке скорочення перш за все призведе до припинення придбання спеціально обладнаних автомобілів для перевезення осіб з інвалідністю. Зазначені авто держава передавала органам місцевого самоврядування для розвитку соціального таксі. У 2019 році в держбюджеті на це було передбачено 30 млн грн.
Ще у 2019 році, завдяки співпраці АМУ з Урядом, малі міста змогли отримати авто для перевезення осіб з інвалідністю.
 
Всього видатки Мінсоцполітики скоротили на 9,8 млрд грн (на 8,3%), а видатки Пенсійного фонду збільшили на 29,7 млрд грн (на 17,2%). На жаль, вищезазначені зміни фактично припиняють державну підтримку багатьох соціальних ініціатив, що негативно вплине на розвиток сфери на місцях.
Асоціація міст України сподівається, що скорочення видатків у державному бюджеті є короткостроковим явищем та наголошує на необхідності відновлення фінансування життєвоважливих соціальних програм.
 
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)