04 / Червень, 2020
3 червня відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин. За результатами розгляду питань порядку денного було прийняте рішення рекомендувати Парламенту прийняти за основу проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення права працівників державних сільськогосподарських підприємств, установ, організацій на одержання земельної частки (паю)» № 3012-1 від 29.05.2020 р.
Нагадаємо, Асоціація міст України надавала пропозиції до зазначеного законопроєкту. Ним пропонується врегулювати питання використання земель, які залишаються у державній або комунальній власності, а також забезпечити вироблення єдиної процедури отримання громадянами-працівниками державного або комунального с\г підприємства, установи, організації, працівниками державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров'я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерами з їх числа земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні таких підприємств, установ і організацій.
Основні норми, запропоновані законопроєктом №3012-1:
встановлюється правило, за яким приватизація земель державних та комунальних с\г підприємств може здійснюватися як в процесі приватизації самих підприємств, так і без прийняття рішення про їх приватизацію, на підставі рішення органу, до сфери управління якого належить підприємство, а також при ліквідації підприємств.
- визначається, що при приватизації земель підприємств здійснюється у такому розподілі с/г угідь, які їм належать:
  • до 40% земель розподіляється між працівниками підприємства та пенсіонерами з їх числа, працівниками державних і комунальних закладів соціальної сфери села (при цьому площа земель, що передається у власність одного працівника підприємства або пенсіонера з числа колишніх працівників підприємств визначається у розмірі середнього розміру земельної частки (паю) по району, а для працівників закладів соціальної сфери не може перевищувати 2 га);
  • до 20 % земель передаються у власність учасникам бойових дій  для ведення особистого селянського господарства (при цьому площа земель, що передається у власність однієї особи не може перевищувати 2 га);
  • не менше 40% продаються на земельних торгах, а на період дії мораторію на відчуження земель сільськогосподарського призначення, - проводяться аукціони з набуття права оренди на ці землі (крім випадків приватизації земель підприємств у зв’язку з приватизацією самих підприємств).
У випадку приватизації земель підприємств у зв’язку з приватизацією самих підприємств, землі, які залишились після розподілу між працівниками підприємства, працівниками державних і комунальних закладів соціальної сфери населеного пункту та учасниками бойових дій,  вносяться до статутного (складеного) капіталу господарського товариства, у яке перетворюється підприємство - передаються йому в оренду на 50 років без аукціону. Така норма дозволить переглянути плату за землю в сторону збільшення.
Несільськогосподарські угіддя та землі несільськогосподарського призначення, які перебувають у постійному користуванні підприємства при його ліквідації передаються до комунальної власності територіальних громад за місцем їх розташування.
На жаль, норми Земельного кодексу України наразі прописані недосконало, тому Асоціація міст України підтримала рішення профільного Комітету з питань аграрної та земельної політики.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)