11 / Травень, 2019
Асоціація міст України звернулася до Голови Верховної Ради України Андрія Парубія, Голови Міжфракційного депутатського об’єднання «За розвиток місцевого самоврядування» Івана Куліченка, народного депутата України, представника Голови Асоціації міст України у Парламенті Оксани Продан, а також до голів парламентських фракцій та комітетів з проханням підтримати прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до деяких Законів України щодо регулювання діяльності підприємств у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення» (№9424 від 19.12.2018).
Головною метою законопроекту є передача повноважень з ліцензування та встановлення тарифів у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення від НКРЕКП місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування.
Запропоновані законопроектом №9424  зміни передбачають:
  • НКРЕКП здійснюватиме ліцензування виключно господарської діяльності з виробництва теплової енергії на теплоцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках, а також встановлюватиме відповідним суб’єктам господарювання тарифи на виробництво теплової енергії.
  • Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міська державна адміністрація  здійснюватимуть ліцензування всіх інших суб’єктів господарювання у сфері теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, а тарифи таким ліцензіатам будуть встановлювати органи місцевого самоврядування.
Нагадаємо, станом на квітень 2019 року НКРЕКП встановлює тарифи 26 підприємствам теплопостачання, оскільки у 2017 році, у зв’язку із прийняттям НКРЕКП постанови від 22.03.2017 №308 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання», органам місцевого самоврядування були передані повноваження із встановлення тарифів для 207 підприємств ТКЕ. Як свідчить галузева статистика, ці підприємства мали значний обсяг збитків, а також кредиторської та дебіторської заборгованості. Окрім того, їх тарифи були економічно необґрунтовані, внаслідок чого виникла критична різниця в тарифах. Протягом двох років, завдяки встановленим органами місцевого самоврядування тарифам, ці підприємства почали поступово виходити з кризи, покращуючи своє фінансово-економічне становище, що вказує на ефективність регулювання комунальних підприємств на місцевому рівні у порівнянні з регулюванням діяльності цих підприємств Національним регулятором.
Водночас, зі своїх збиткових тарифів теплопостачальники змушені фінансувати утримання НКРЕКП, зокрема і її фонд оплати праці.
На відкритому засіданні НКРЕКП, яке відбулося 19 лютого 2019 року, було прийнято рішення схвалити проект постанови «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання» та розмістити його на офіційному веб-сайті НКРЕКП з метою отримання зауважень і пропозицій. Цей проект фактично передбачає повернення до сфери регулювання Національного регулятора цілої низки підприємств ТКЕ, які в 2017 році були передані ним до сфери регулювання органів місцевого самоврядування. Таким чином, шляхом внесення чергових змін до діючих Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері теплопостачання, НКРЕКП знову втручається у повноваження органів місцевого самоврядування з встановлення тарифів на комунальні послуги. Саме тому, під час робочої зустрічі 10 квітня 2019 року представники як органів місцевого самоврядування, теплопостачальних підприємств, профільних асоціацій, так і Мінрегіону  виступили проти ухвалення запропонованих змін до Ліцензійних умов (читати більше).
АМУ наголошує: стаття 19 Конституції України чітко визначає, що органи місцевого самоврядування діють в межах повноважень, що передбачені Конституцією та Законами України. Всупереч цій нормі, НКРЕКП на власний розсуд обмежує повноваження органів місцевого самоврядування затверджувати тарифи для підприємств, які забезпечують надання комунальних послуг у відповідних населених пунктах. При цьому вся відповідальність за стабільну діяльність підприємств залишається на органах місцевого самоврядування, а національний регулятор, за рахунок зростання кількості своїх ліцензіатів, лише збільшує своє фінансування.
"Асоціація міст України виступає за прийняття законопроекту №9424. Також його підтримують Міжгалузева асоціація з розвитку систем теплопостачання «Укртеплокомуненерго», Українська асоціація підприємств водопровідно-каналізаційного господарства «Укрводоканалекологія», органи місцевого самоврядування та комунальні підприємства тепло- і водопостачання. Ухвалення  цього проекту Закону унеможливить в майбутньому ситуацію, коли НКРЕКП, без вагомих аргументів та на власний розсуд, приймає рішення про позбавлення органів місцевого самоврядування повноважень із встановлення тарифів або поверненню їм цих повноважень знову", -  зазначив Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан.
 
Раніше АМУ зверталася до Прем’єр-міністра не допустити втручання НКРЕКП у повноваження органів місцевого самоврядування зі встановлення комунальних тарифів.
 
 
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)