18 / Вересень, 2019
Асоціація міст України розглянула проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (№2023 від 03.09.2019), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Законопроєктом пропонується, зокрема, поширити на підприємства, установи і організації, що повністю  утримуються  за  рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (заклади освіти, охорони здоров’я, соціального захисту та соціального забезпечення, виконавчі органи рад, місцеві державні адміністрації) норму щодо сплати адміністративно-господарських санкцій за непрацевлаштування 4% осіб з інвалідністю.
АМУ підтримуює в цілому ідею підвищення соціальної захищеності осіб з інвалідністю, але звертає увагу, що запропоновану законопроєктом норму неможливо реально виконати через:
 
► відсутність необхідної чисельності безробітних осіб з інвалідністю
 
Станом на 01.01.2019 чисельність працівників, оплата праці яких фінансується за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, становила 2 777,9 тис. осіб. За інформацією Державної служби зайнятості України станом на 01.01.2019 статус безробітного мали 15,3 тис. осіб з інвалідністю (на 01.07.2019 – 16,0 тис. осіб з інвалідністю). Для виконання пропонованої норми необхідно працевлаштувати 111,1 тис. осіб з інвалідністю (4% від загальної чисельності), що на 95,8 тис. більше реальної чисельності безробітних осіб з інвалідністю.
Навіть, якщо працевлаштувати усіх безробітних осіб з інвалідністю у бюджетні підприємства, установи і організації, все одно будуть сплачувати штрафну санкцію Фонду соціального захисту інвалідів.
 
Чисельність працівників деяких бюджетних установ*
Сфера
Чисельність працівників на початок 2019 року, тис. осіб*
4 % від чисельності працівників, тис. осіб
Усі сфери, оплата праці яких фінансується за рахунок бюджетних коштів, зокрема:
2 777,9
111,1
- державна служба, служба в органах місцевого самоврядування
350,1
14,0
- освіта
1 302,9
52,1
- охорона здоров'я та надання соціальної допомоги
842,8
33,7
*За даними Державної служби статистики України, Національного агентства України з питань державної служби, аналітики Асоціації міст України

► працевлаштування на конкурсній основі в органах місцевого самоврядування

Працевлаштування посадових осіб в органи місцевого самоврядування здійснюється за конкурсом, що ставить громадян у рівні умови та, фактично, виключає можливість обирати роботодавцем працівника за наявністю чи відсутністю у нього інвалідності. Так, якщо особа з інвалідністю не перемогла в конкурсі, її не можуть взяти на роботу, оскільки надання такої переваги одному із учасників – це грубе порушення законодавства. У такому випадку, згідно з Законопроєктом, орган місцевого самоврядування буде змушений сплачувати штрафну санкцію Фонду соціального захисту інвалідів просто через те, що особа з інвалідністю не перемогла в конкурсі.

► специфіку діяльності бюджетних підприємств, установ і організацій

Робота в бюджетних підприємствах, установах і організаціях має ряд особливостей:
- вимагає відповідної кваліфікації працівників (посадові особи, вчителі, лікарі, фахівці з соціальної роботи);
- має не конкурентну на ринку заробітну плату.
У деяких територіальних громадах, фактично, будуть відсутні особи з інвалідністю із відповідною кваліфікацією (зокрема, це стосується сільської місцевості). Частина осіб з інвалідністю не захоче працевлаштовуватись на зарплату, яку пропонуватиме бюджетна організація.

На думку АМУ, ідея внесення пропонованих змін – це наповнення бюджету Фонду соціального захисту інвалідів, а не соціальний захист осіб з інвалідністю.  Асоціація пропонує повернути законопроект автору законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)