18 / Грудень, 2019
Асоціація міст України розглянула проєкт Закону України «Про внесення змін до статей 5 і 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» щодо пільг та соціальної підтримки» (№2430 від 13.11.2019), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Законопроєктом пропонується надати право безкоштовного проїзду усіма видами міського пасажирського транспорту, автомобільним транспортом загального користування в сільській місцевості, залізничним і водним транспортом приміського сполучення та автобусами приміських маршрутів у межах області дітям війни, військових конфліктів, антитерористичної операції. Асоціація міст України в цілому підтримує підвищення соціальної захищеності громадян, але звертає увагу на таке.
Законопроєктом покладаються додаткові видатки на місцеві бюджети без надання відповідних фінансових компенсаторів
За даними Мінсоцполітики станом на 01.08.2019 чисельність дітей війни становила 2,6 млн громадян. За даними Держстату в середньому по Україні у жовтні 2019 року вартість однієї поїздки у міському транспорті становила 5,06 гривні. Якщо враховувати запропонований Урядовою постановою від 14.03.2018 № 196 мінімальний соціальний норматив кількості поїздок на місяць (30 поїздок), то для виконання Законопроєкту необхідно приблизно 4,7 млрд грн в рік. Зазначаємо, що відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. В той же час, у Законопроєкті не визначено джерела покриття зазначених видатків.
Законопроєкт ставить пільгові категорії громадян у залежність від спроможності місцевих бюджетів
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України органи місцевого самоврядування можуть здійснювати фінансування пільгового проїзду окремих категорій громадян, тобто передбачено фінансування в межах спроможності місцевих бюджетів. В той же час, пільги, передбачені Законопроєктом, діють за принципом екстериторіальності і не можуть залежати від доходів місцевих бюджетів. Не у всіх сіл, селищ, міст, об’єднаних територіальних громад, є кошти для організації пільгового перевезення. А в разі неможливості забезпечити пільгу, в територіальній громаді суттєво зросте соціальне напруження.
АМУ пропонує:
- Законопроєктом внести зміни до законів України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету, та
- одночасно із Законопроєктом подати проєкт Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету.
 
Асоціація міст України не підтримує Законопроєкт № 2430 у чинній редакції та пропонує Комітету повернути його автору законодавчої ініціативи на доопрацювання
Аналітичний центр АМУ
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)