14 / Травень, 2020
13 травня Парламент прийняв за основу проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу у зв'язку з дією обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» №3377 від 22.04.2020. Законопроєктом передбачається впровадження механізмів державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу у зв'язку з дією обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням COVID-19.
Мета - скорочення негативних наслідків пандемії як для сфери культури в цілому, так і для усіх пов’язаних з нею сфер економіки. Асоціація міст України відзначає необхідність підтримки суб’єктів господарювання, які зазнали втрат через обмеження або заборону діяльності в умовах карантину і підтримує внесення змін.
Разом з тим, АМУ висловила деякі застереження до законопроєкту №3377 в складі доповнень частиною 8 до ст. 2 Закону «Про оренду державного та комунального майна»:
- Як Законом “Про оренду державного та комунального майна” №2269-XII, що втратив чинність, так і новим Законом “Про оренду державного та комунального майна” №157-IX , передбачається процедура передачі в користування майна державних та комунальних закладів культури. Зважаючи на особливості роботи галузі, законодавством вже передбачені спеціальні умови передачі в оренду майна під короткострокові заходи: конкурсна процедура оренди майна закладів культури передбачена для оренди такого майна тривалістю понад 30 календарних днів, а оренда на період тривалістю до 30 календарних днів здійснюється за спрощеною процедурою без проведення аукціону (згідно з абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої ст. 15 Закону №157-IX).
Отже, чинне законодавство вже враховує необхідність спрощення передачі в користування майна закладів культури на нетривалий період.
- Слід зазначити, що конкурсність оренди державного і комунального майна була закладена з самого початку формування системи управління державним та комунальним майном. Метою конкурсної процедури є не обмеження управлінців в можливості заробляти кошти на здачі в оренду належного їм майна, а, навпаки, допомогти їм ефективно передати майно в оренду і отримати більше коштів до їхнього бюджету. Тому, на думку АМУ, виключення обов'язкової конкурсної процедури для відносин надання майна закладами культури у користування іншим суб'єктам господарювання може призвести до зниження рівня плати за користування таким майном і, відповідно, зниження фінансування суб’єктів, що утримують таке майно. А це неприпустимо у період обмежувальних і карантинних заходів.
- Законопроєкт №3377 несе у собі певні ризики, пов’язані з управлінням майном. Так, майно закладів культури може використовуватися не лише для короткострокових заходів, а й для розміщення в ньому стаціонарних підприємств, магазинів, аптек тощо. Виведення відносин користування таким майном з-під дії Закону “Про оренду державного та комунального майна” створює відносини «прихованої оренди», не врегульованої законодавством.
Відповідно до пунктів 17 та 27 постанови Кабміну “Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися державними і комунальними закладами культури” №1271, заклади культури можуть надавати такі платні послуги:
  • надання в оренду приміщень, малих архітектурних форм і територій;
  • надання послуг з оренди транспортних засобів, обладнання, майна, інструментів, що належать закладам культури.
Таким чином, перелік платних послуг включає в себе послуги з передачі майна в оренду і при цьому законопроєктом пропонується не поширювати на такі послуги дію Закону “Про оренду державного та комунального майна”. Але це створює прогалину в регулюванні, оскільки наразі відсутній альтернативний порядок передачі в користування майна закладів культури.
Крім цього, відповідно до пояснювальної записки, метою змін до Закону “Про оренду державного та комунального майна” є внормування надання закладами культури платних послуг у сфері культури та мистецтв. Законом  №157-IX вже унормована процедура надання закладами культури послуг з передачі в оренду свого майна. Пропоновані зміни, навпаки, “виводять” орендні відносини з-під дії внормованого законодавства. Тож, цим законопроєктом для відносин з користування державним і комунальним майном закладів культури пропонується не застосовувати загальні норми про оренду комунального майна, які дозволяють контролювати процес оренди та суму надходжень з орендних плат. Це може призвести до зловживань з боку суб'єктів, що управляють такими закладами культури  і недоотримання коштів в місцеві бюджети.
Проєкт Закону передбачає, що його дія має тимчасовий характер у зв'язку з обмежувальними заходами, які пов’язані із COVID-19. Проте зміни, запропоновані до Закону №157-IX, будуть мати постійний характер, а це є необґрунтованим. Тому Асоціація міст України звернулася до Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики з проханням врахувати пропозиції та зауваження при прийнятті рішення щодо законопроєкту №3377.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)