25 / Вересень, 2019
Асоціація міст України розглянула проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення існуючих раніше прав і свобод ветеранів війни, ветеранів праці, дітей війни та жертв нацистських переслідувань», який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів (№1118 від 29.08.2019). Законопроєктом пропонується надати право безкоштовного проїзду усіма видами міського, приміського та міжміського транспорту:
  • учасникам війни;
  • громадянам, членам сімей військових, які загинули (пропали безвісти) або померли;
  • особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною;
  • ветеранам праці;
  • жертвам нацистських переслідувань та їх сім’ям; дітям війни.
Також, Законопроєктом надається доручення Уряду подати на розгляд Парламенту пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», необхідних для реалізації цього Законопроєкту. Асоціація міст України в цілому підтримує підвищення соціальної захищеності громадян, в той же час повідомляє.
 
1. Законопроєктом покладаються додаткові видатки на місцеві бюджети без надання відповідних фінансових компенсаторів
Законопроєктом пропонується надати право на пільговий проїзд від 2,9 до 5,6 млн громадянам (станом на 01.08.2019 чисельність ветеранів праці – 2,9 млн осіб; дітей війни – 2,6 млн осіб). За даними Держстату в середньому по Україні у серпні 2019 року проїзд у міському транспорті становив 5,02 гривні. Якщо враховувати запропонований Урядовою постановою від 14.03.2018 № 196 мінімальний соціальний норматив кількості поїздок на місяць (30 поїздок), то для виконання Законопроєкту потрібно від 5,2 до 10,1 млрд грн в рік. Зазначаємо, що відповідно до частини третьої статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою. В той же час у Законопроєкті не визначено джерела покриття зазначених видатків.
 
2. Законопроєкт ставить пільгові категорії громадян у залежність від спроможності місцевих бюджетів
Відповідно до статті 91 Бюджетного кодексу України органи місцевого самоврядування можуть здійснювати фінансування пільгового проїзду окремих категорій громадян, тобто передбачено фінансування в межах спроможності місцевих бюджетів. В той же час, пільги, передбачені Законопроєктом, діють за принципом екстериторіальності і не можуть залежати від доходів місцевих бюджетів. Не у всіх сіл, селищ, міст, об’єднаних територіальних громад, є кошти для організації пільгового перевезення. А в разі неможливості забезпечити пільгу, в територіальній громаді суттєво зросте соціальне напруження.
 
3. Законопроєкт не вирішує питання фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів держбюджету, як це пропонує суб'єкт законодавчої ініціативи
АМУ підтримує ідею Законопроєкту здійснювати фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету. Це відповідає загальній логіці розподілу повноважень та ресурсів: хто встановлює пільгу – той її фінансує. Проте, прикінцеві положення Законопроєкту, якими доручено Уряду подати на розгляд Парламенту пропозиції щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», необхідних для його реалізації, зовсім не гарантують фінансування вищезазначених гарантій в цьому та наступних роках. Навіть якщо Уряд подасть Парламенту на розгляд відповідні зміни до держбюджету, Парламент може їх не ухвалити.
                                                            
АМУ пропонує:
  • Внести законодавчі зміни до законів України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету, та
  • одночасно із Законопроєктом подати проєкт Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України, закріпивши фінансування пільгового проїзду за рахунок коштів державного бюджету.
 
Врахувавши пропозицію АМУ:
  • держава виконає свій обов’язок щодо фінансування пільгового проїзду;
  • громадяни зможуть повноцінно реалізувати своє право на пільговий проїзд не залежно від місця проживання.
 
АМУ не підтримує Законопроєкт №1118 у чинній редакції та пропонує Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів повернути його автору законодавчої ініціативи на доопрацювання
 
Довідково: до 2016 року фінансування пільгового проїзду здійснювалось за рахунок коштів державного бюджету. У 2016 році всупереч Бюджетному кодексу України (чинній на той час редакції) у Державному бюджеті України на 2016 рік не було передбачено субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування пільгового проїзду. А з 2017 року всупереч статті 142 Конституції України без надання територіальним громадам додаткових ресурсів фінансування пільгового проїзду переклали на місцеві бюджети. Це призвело до підвищення соціально-економічної напруги в регіонах та судових позовів до держави та органів місцевого самоврядування від громадян та перевізників.
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)