11 / Червень, 2020
Аналітик Асоціації міст України з питань земельних відносин та комунального майна Тетяна Медвецька надала коментар виданню «Інститут Просвіти» щодо земельних аукціонів.
У містах дедалі інтенсивніше розвивається ринок прав на землю. Одночасно більшого значення набувають аукціони з продажу прав власності та оренди на земельні ділянки. Продавати права на земельні ділянки найефективніше через земельні торги (аукціони), адже це насамперед прозорість, чесність, запобігання корупційним проявам, відкрита конкурентність і максимальне наповнення місцевих бюджетів. Під час карантину, який суттєво вдарив по економіці країни, підприємці, які мають кошти, перебувають в очікуванні спаду цін і не дуже поспішають вкладати власні кошти в нерухоме майно. Тож нині місцевим радам дуже складно отримувати заплановані прибутки. Прийняті в “турборежимі” зміни до Податкового кодексу України щодо звільнення платників від плати за землю у березні та квітні 2020 року призвели до величезних втрат і недоотриманих доходів до місцевих бюджетів. 
Втім, єдиний, на думку аналітика, порятунок виконання прогнозних показників від продажу прав – це активніше проводити аукціони (земельні торги) з продажу прав на земельні ділянки (оренда чи власність). Як показує практика, за наявності конкуренції між покупцями, ціна продажу лоту на аукціоні може перевищувати стартову в кілька разів. Також, важливим критерієм відкритості та прозорості в діяльності місцевої ради є показник активного впровадження, підготовки та успішного проведення саме земельних торгів. Такі дії потенційні інвестори завжди сприймають позитивно, а отже, значно підвищується рейтинг інвестиційної привабливості регіону.
Придбання землі у власність або в оренду на торгах зручно й для бізнесу. Купуючи ділянку на торгах, покупець звільняється в такий спосіб від необхідності витрачати зайві кошти і дорогоцінний час на оформлення документації із землеустрою. Всі ці документи готує організатор аукціону.

Серед основних переваг аукціону земельних торгів аналітик виокремила:

  • залучення додаткових коштів (більш ніж від ринкової вартості);
  • готовність об’єкта до використання покупцем чи інвестором без зайвих процедур після укладання цивільно-правової угоди;
  • планування, забудова і розвиток території за планами місцевої ради (рада самостійно формує лот і умови продажу – цільове використання);
  • прозорість, відкритість та зменшення корупційних ризиків.
Якщо перейдемо на електронні аукціони, то буде ще прозоріше та зручніше. Бо електронні сервіси міститимуть велику базу і користувачі відразу бачитимуть ситуацію в Україні. Застосування електронних земельних аукціонів дозволить істотно пришвидшити конкурентну купівлю-продаж земельних ділянок та прав на них. На сьогодні в комітеті Верховної Ради вже є проєкт такого закону (№2195). Його зареєстрували ще торік, і нині він на етапі обговорення.
 
Публікація вийшла 10 червня на веб-сайті «Інституту Просвіти». Читати матеріал повністю.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)