29 / Березень, 2022
Асоціація міст України розглянула законопроєкт № 7201, який встановлює особливості організації надання соціальних послуг у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану.
 
Проаналізувавши законопроєкт, Асоціація міст України надала Парламентському Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів пропозиції:
 
1. Надати право органам влади делегувати повноваження приймати рішення про надання соцпослуг безпосередньо надавачам послуг
Законопроєкт визначає, що у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану органи місцевого самоврядування можуть надати право приймати рішення про надання соціальних послуг екстрено (кризово) безпосередньо надавачам соціальних послуг.
По-перше, АМУ пропонує надати право делегувати окремі повноваження надавачам соціальних послуг не тільки органам місцевого самоврядування, але й органам державної влади. Військові адміністрації, які утворюються на окремих територіях для виконання повноважень, у тому числі, місцевого самоврядування, є органами державної влади.
По-друге, АМУ пропонує надати право органам влади делегувати надавачам соціальних послуг право не тільки надавати послуги екстрено (кризово), але й право приймати рішення про надання чи відмову у наданні соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів. Зазначене допоможе уникнути зупинки у забезпеченні надання соціальних послуг на територіях, де органи влади не спроможні або частково не спроможні приймати відповідні рішення.
 
2. Виплачувати компенсацію з догляду внутрішньо переміщеним особам за рахунок держбюджету
Законопроєкт визначає, що у разі введення на території України надзвичайного або воєнного стану особам із числа внутрішньо переміщених осіб компенсація за догляд за їх новим місцем проживання / перебування:
  • призначається і виплачується, якщо у бюджетах місцевого самоврядування передбачені кошти на виплату компенсації з урахуванням чисельності ВПО;
  • визначається право та підтверджується факт догляду без виплати компенсації, якщо у бюджетах місцевого самоврядування не передбачені кошти на виплату такої компенсації.
По-перше, норма Законопроєкту встановлює різні соціальні гарантії ВПО та потенційну дискримінацію їх за місцем перебування (за спроможністю місцевих бюджетів). По-друге, зазначене може спричинити соціальне загострення в громадах, у яких відсутні кошти на виплати компенсації ВПО. По-третє, така норма буде спричиняти повторну міграцію ВПО з громад, у яких відсутні кошти на фінансування компенсації, в громади, де компенсацію виплачують. Така штучна міграція в умовах воєнного стану, на думку АМУ, може призвести до погіршення соціального добробуту жителів та непотрібне навантаження на транспортну інфраструктуру. По-четверте, ВПО будуть створювати соціально-політичний тиск на керівництво громад з вимогою передбачити необхідні кошти в місцевих бюджетах. За умов відсутності вільних коштів в громадах, передбачення коштів на компенсацію ВПО потребуватиме скорочення видатків на інші соціально-значущі сфери та погіршення якості життя усіх жителів громади. АМУ пропонує визначити, що виплати зазначеної компенсації ВПО здійснюються за рахунок коштів державного бюджету.
 
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)