Комітет Верховної Ради України підготував до другого читання Законопроєкт України №7588 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності використання земель фізичними особами та суб'єктами державного сектору економіки», прийняття якого вносить деякі корективи у роботу органів місцевого самоврядування.
Асоціація міст України проаналізувала проєкт нормативного правового акта та звертає увагу громад на наступне:
Позитивні сторони:
1. Збільшення орендної плати за земельні ділянки, яку сплачують постійні користувачі за використання належних їм земельних ділянок державної власності с/г призначення, земельний податок (не більше 1% від нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь), а не орендну плату (яка при визначенні орендаря на земельних торгах, наприклад, може перевищувати 20% від НГО земель).
2. Передбачається для суб’єктів права постійного користування мати можливість передавати земельну ділянку у користування третім особам (офіційно в суборенду), використовувати її як об’єкт застави для отримання кредитних ресурсів.
На сьогодні досить часто землі, які перебувають у постійному користуванні в державних підприємств, використовуються для с/г виробництва під виглядом договорів про спільну діяльність, спільний обробіток, інвестиційних договорів тощо. Фактично це є фіктивні договори оренди, плата за які йде на пряму постійному користувачу, оминувши офіційні порядки та місцеві бюджети.
3. Запровадження передачі в суборенду земельних ділянок державної власності, які орендуються державними підприємствами, виключно на земельних торгах.
4. Визначення порядку переоформлення права довічного успадкованого володіння землею, права постійного користування земельною ділянкою на право оренди землі або викуп таких земельних ділянок.
Негативні сторони:
1. Пропонується встановити заборону на передачу земельних ділянок комунальної власності у постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Таким чином, обмежується право територіальної громади на розпорядження своєю власністю.
2. Неузгодженість із нормами Земельного кодексу України (далі – ЗКУ).
Законопроєктом пропонується доповнити частину 2 ст.127 ЗКУ та викласти в такій редакції:
«Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності та набуття прав користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису), а також передача в суборенду … здійснюються на конкурентних засадах (на земельних торгах) у формі електронного аукціону у випадках та порядку, встановлених главою 21 цього Кодексу.».
Натомість в частині 7 ст.130 ЗКУ зазначається, що продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної і комунальної власності забороняється.
3. Порушення прав територіальних громад на створення резервного фонду та земель запасу.
Законопроєктом №7588, вносяться зміни до статей 124, 127, 134, 135 і 149 ЗКУ, де передбачається передати в оренду строком на 50 років земельні ділянки державної власності акціонерному товариству, товариству з обмеженою відповідальністю.
Як вбачається, таке перетворення державних підприємств та вилучення земельних ділянок стосуватиметься й державних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.
А враховуючи статтю 25 Земельного кодексу України, такі законодавчі ініціативи призведуть до унеможливлення:
- приватизації працівниками державних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельних ділянок таких підприємств, установ та організацій, а також працівниками державних закладів освіти, культури, охорони здоров'я, розташованих на території відповідного органу місцевого самоврядування, пенсіонерам з їх числа, отримання у власність земель сільськогосподарського призначення в розмірі земельної частки (паю);
- передачі органам місцевого самоврядування резервного фонду земель у розмірі до 15 % площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій;
-перерозподілу та використання за цільовим призначенням резервного фонду земель за потребами громад.
На думку Асоціації міст України, такі зміни є не припустимі. Оскільки це є прямим порушенням конституційних прав громадян та органів місцевого самоврядування.
4. Передача в суборенду земельних ділянок постійного користування без відома органів місцевого самоврядування.
Проєктом нормативно правового акту (пункт 4 Розділ І) пропонується внести зміни до Закону України "Про оренду землі", якими встановити, що орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні є особи, яким належать право постійного користування такими земельними ділянками.
Укладення договору оренди земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні, здійснюється без прийняття рішення відповідним органом місцевого самоврядування згідно з їхніми повноваженнями, визначеними статтею 122 Земельного кодексу України, за результатами земельних торгів.
Тобто, при виконанні статті 288 Податкового кодексу України органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, не зможуть до 1 лютого щороку подавати достовірну інформацію контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік.
Таким чином, запропоновані зміни, не узгоджуються з відповідними нормами Податкового кодексу України.
Загалом, в Законопроєкті №7588 законотворцем в деяких нормах не враховано наявність сільськогосподарських підприємств комунальної форми власності, що, в свою чергу, потребує доопрацювання у разі їх зміни правової форми власності (не тільки державні).
Ураховуючи запропоновані зміни Асоціація міст України вважає, що «негативні сторони» необхідно доопрацювати у проєкті Закону України №7588 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності використання земель фізичними особами та суб'єктами державного сектору економіки».
На нашу думку, Законопроєкт без доопрацювання спричинить утиснення прав органів місцевого самоврядування, особливо при недоотриманні земель резервного фонду та запасу на територіях громад, і до соціальної напруги між громадянами.