16 / Травень, 2019
Міністерство фінансів України надіслало до Асоціації міст України лист від 08.05.2019 року № 07010-05-5/12419 «Щодо освітньої субвенції». У ньому міститься відповідь на звернення по окремих місцевих бюджетах щодо наближення освітньої субвенції та перерозподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами.
Мінфін зауважує, що «внесення змін до помісячного розпису асигнувань освітньої субвенції та здійснення наближення видатків нівелює основні принципи Формули розподілу освітньої субвенції та призводить до гальмування процесів оптимізації мережі шкіл». Окрім того, на думку Міністерства, дефіцит коштів освітньої субвенції має покриватись за рахунок власних доходів місцевих бюджетів.
Для цього рішення Мінфін визначає такі підстави:
  1. Наявність неоптимальної та неефективної мережі шкіл.
  2. Низька наповнюваність класів учнями у загальноосвітніх навчальних закладах.
На думку Міністерства, «окремі місцеві органи влади штучно створюють умови функціонування додаткових класів, утримання яких призводить до виплати заробітної плати додатковій чисельності педагогічних працівників».
Також Мінфін рекомендує відмовитись від практики здійснення наближення та перерозподілу освітньої субвенції й місцевим органам влади неухильно забезпечити виконання ряду заходів.
При цьому Асоціація міст України зауважує, що за умови дотримання визначеної законодавством наповнюваності класів, Міністерство освіти і науки України як головний розпорядник коштів та Міністерство фінансів України також мають забезпечити виконання бюджетного законодавства та забезпечити відповідні бюджети належним ресурсом з державного бюджету України.
Звертаємо увагу, що за інформацією Асоціації міст України, у 2019 році у 32 містах та ОТГ (з 91 громади), які підтвердили наявність дефіциту освітньої субвенції, повністю дотримано норми наповнюваності класів та оптимізовано мережу. Однак дефіцит освітньої субвенції у них складає 547,2 млн гривень (10% від загального обсягу освітньої субвенції доведеного Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік»), при цьому 148,6 млн гривень ради цих міст уже передбачили у своїх бюджетах на дофінансування обсягів освітньої субвенції.
Таким чином, формула освітньої субвенції потребує доопрацювання і, на думку Асоціації міст України, поки не може забезпечити справедливий розподіл обсягів освітньої субвенції. Отже, перерозподіл залишків освітньої субвенції з обласних бюджетів місцевим бюджетам наразі залишається одним із ефективних шляхів виконання бюджетного законодавства у частині гарантованих державою виплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти.
У той же час Асоціація міст України вважає, що дефіцит коштів освітньої субвенції має покриватись за рахунок Державного бюджету України.
Нагадуємо, в Міністерстві освіти і науки України у 2019 році робоча група за участі АМУ розпочала роботу з додаткового внесення змін до формульного розрахунку обсягів освітньої субвенції.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)