02 / Березень, 2020

28 лютого 2020 року у м. Києві у Київському палаці дітей та юнацтва відбулося розширене засідання колегії Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за участі усіх керівників закладів дошкільної освіти. Учасники обговорили пріоритетні питання освітньої галузі на 2020 рік. Зокрема, ключовою темою стало фінансування дошкільної галузі столиці.

Участь у колегії взяв заступник голови Київської міської державної адміністрації, Валентин Мондриївський, який висвітлив питання фінансування і пріоритетів галузі «Освіта» на 2020 рік та голова постійної комісії Київської міської ради з питань освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту, Ганна Старостенко, яка розповіла про етапи реалізації механізму «Гроші ходять за дитиною». Начальник управління економіки та фінансів Департаменту освіти і науки, Людмила Борисенко презентувала програму відкритого бюджету освіти міста в Інформаційній системі «Звітність», а директор Департаменту освіти і науки Олена Фіданян підбила підсумки першого року впровадження нової фінансової моделі бюджетної забезпеченості закладів дошкільної освіти.

  

Окрім цього, за інформацією Департаменту освіти і науки Виконавчого комітету Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), на розширеному засіданні колегії були присутні:

  • Лілія Гриневич, екс-Міністр освіти і науки України проректор з науково-педагогічної та міжнародної діяльності Київського університету імені Бориса Грінченка;
  • Віктор Огнев'юк, ректор Київського університету імені Бориса Грінченка;
  • Олена Козієвська, заступник керівника Секретаріату Комітету Верховної ради України з питань освіти, науки та інновацій;
  • Юрій Кононенко, начальник Головного управління загальної середньої та дошкільної освіти Директорату дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України;
  • Сергій Горбачов, освітній омбудсмен України;
  • Лариса Халецька, представник Місії Світового банку в Україні;
  • Людмила Мозгова, аналітик з питань освіти Аналітичного центру Асоціації міст України;
  • Катерина Поздєєва, начальник Управління Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);
  • Михайло Серебряков, менеджер проєктів, керівник нормопроєктувального напряму урядово-громадської ініціативи «Разом проти корупції»;
  • Ігор Потабенко, голова профільного комітету з питань освіти і науки, молоді та спорту Громадської ради виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);
  • Олег Рубан, начальник Головного Управління Держпродспоживслужби в м. Києві;
  • Дмитро Байраченко, начальник Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства головного управління Держпродспоживслужби в м.Києві.

Також участь у засіданні колегії взяли фахівці Департаменту освіти і науки Києва та управлінь освіти районних у місті Києві державних адміністрацій, керівники закладів освіти, представники київської міської влади та батьківської громадськості.

Під час розширеного засідання Колегії Департаменту освіти і науки заступник голови КМДА Валентин Мондриївський зазначив: «Уже другий рік поспіль міська влада успішно реалізовує проект «Гроші ходять за дитиною». У рамках проекту місто визначило Базовий фінансовий норматив (БФН) і фінансує перебування дітей киян у садочках будь-якої форми власності, враховуючи приватні. Проект показав ефективність у багатьох європейських країнах і в минулому році практично одноголосно був підтриманий Київською міською радою. Вартість утримання однієї дитини у столичному дитячому садочку у 2020 році становить 46 665 грн. А це означає, що місто має достатньо коштів для потреб дошкільної освіти й щорічно цей показник зростає. І порівняно з 2016 роком він збільшився майже втричі».

 

У січні 2019 року у всіх садочках Києва був запроваджений новий механізм «Гроші ходять за дитиною», який передбачає справедливий розподіл фінансів на здобуття дошкільної освіти. Місто почало сплачувати компенсації тим батькам-киянам, які обрали для своїх дітей приватні дитячі садки. Створення конкурентного середовища серед закладів освіти сприяло не лише покращенню якості надання освітніх послуг у комунальних садочках, а й збільшенню кількості приватних дитсадків: так у 2014 році у Києві працювало 44 приватних ЗДО, у 2019 році – вже 160.

«Ідея запровадження механізму «Гроші ходять за дитиною» народилася ще у 2014 році, коли київською міською владою було розпочато здійснення комплексу заходів, спрямованих на подолання черги до дитячих садків у 15 тисяч дітей. Реалізація дозволила місту закуповувати освітню послугу у садочках будь-якої форми власності, що розширило можливості вибору для батьків, а отже, – сприяло скороченню черги у комунальні садочки столиці», – зазначила голова постійної комісії Київської міської ради з питань освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту Ганна Старостенко.

Якість освітньої послуги переважно залежить від працівників закладів дошкільної освіти, тому місто намагається всіляко їх підтримувати. Так, із міського бюджету передбачена виплата максимальних муніципальних надбавок до заробітної плати – 50% та виплата щорічної премії працівникам садочків, що здійснюється вже три роки поспіль. Окрім того, ще діти працівників садків мають право першочергового зарахування до комунальних дошкільних закладів (майже 500 дітей працівників ЗДО прийняті протягом 2019 року).

«У 2020 році бюджет дошкільної освіти зріс більше ніж на 1 млрд грн, що у три рази більше, ніж у попередньому році. Комісія Київради з питань освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту продовжить підтримувати дошкілля, спрямовуючи зусилля на забезпечення єдиного підходу до фінансування садочків та підтримки розвитку автономії закладів», – додала Ганна Старостенко.

Аналітик АМУ Людмила Мозгова після засідання Колегії зауважила, що «впровадження системних змін у фінансуванні закладів дошкільної освіти Києва шляхом застосування Базового фінансового нормативу є вдалим, важливим і головне вчасним експериментом, який гарантуватиме платникам податків можливість здобувати їхні дітям дошкільну освіту безкоштовно та доступно, не прив’язуючись до безпосереднього місця проживання. Адже громада, підрахувавши витрати на одну дитину, зможе спрямувати трансферт тому місцевому бюджету, орган місцевого самоврядування якого надає необхідні для цієї дитини послуги». Також аналітик АМУ переконана, що згодом механізм міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами за доступні якісні освітні послуги набуде масового впровадження. «Власне, запровадження цього механізму зніме питання, зокрема, дефіциту коштів на заклади дошкільної освіти у містах районного значення, адже районна рада й районна державна адміністрація обраховуватимуть видатки на дошкільну освіту не «зі стелі», а за чітким формульним розрахунком», ‒ акцентувала представниця АМУ. 

Нагадуємо, що раніше АМУ взяла участь у комітетських слуханнях «Стан і проблеми законодавчого забезпечення розвитку дошкільної освіти в Україні» та надала свої пропозиції в частині врегулювання проблемних питань органів місцевого самоврядування в сфері дошкільної освіти. Профільний Комітет Верховної Ради України врахував пропозиції АМУ у рекомендаціях слухань.

Аналітичний центр АМУ

Джерело

 

 

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)