14 / Грудень, 2017

Уже другий навчальний рік Войнилівська загальноосвітня школа I-III ступенів Калуського району працює у новому статусі, як опорний заклад. Учні, вчителі та батьки констатують, що ця реорганізація пішла закладу на користь, якісні зміни видно неозброєним оком.

Перші результати реформи

Шість загальноосвітніх навчальних закладів Івано-Франківщини впродовж двох років відчули всі плюси та мінуси реорганізації в опорні школи. Одними з перших це реформування випробовують на практиці Більшівцівська ЗШ Більшівцівської об’єднаної територіальної громади, Рогатинська спеціалізована ЗШ з поглибленим вивченням іноземної мови, Войнилівська ЗШ Калуського, Дубівецька ЗШ Галицького, Обертинська ЗШ Тлумацького та Верхньолипицька ЗШ Рогатинського районів. За словами директора департаменту освіти, науки і молодіжної політики ОДА Віктора Кімаковича, це добрий інструмент покращення якості освіти та більш ефективного використання коштів. Він наголошує, що попри те, що ці навчальні заклади ще перебувають на етапі встановлення, вони вже демонструють добрі результати.

Опорна школа — це зміна не лише статусу чи назви, а й структури. Адже опорні школи мають у підпорядкуванні школи-філії. У Войнилівській опорній школі навчається 372 учні. Вона має три філії: Довжківську і Луківську ЗШ I ступеня, Цвітівську ЗШ I-II ступенів. Учні цих закладів продовжують своє навчання у Войнилові та мають можливість навчатися в сучасному просторому закладі. Щоранку чотири автобуси підвозять школярів з цих населених пунктів до опорної школи. «Опорний навчальний заклад дає якісну освіту, крім цього, є освітнім осередком нашого селища та філій, які входять в наш опорний навчальний заклад», — наголошує заступник директора з навчально-виховної роботи Войнилівського опорного закладу Любов Зіник.

До речі, після реорганізації войнилівського закладу його учні почали демонструвати вищі результати в навчанні. Скажімо, за результатами зовнішнього незалежного оцінювання Войнилівська школа посідає перше місце серед шкіл Калуського району, раніше — шосте-сьоме. Не може не тішити відсутність серед випускників школи таких, котрі б склали ЗНО на початковий рівень. Також варто відзначити, що кількість переможців районного етапу учнівських предметних олімпіад з кожним роком зростає. 

Крім того, Войнилівська школа показує гарні результати і щодо економії фінансів. За словами начальника відділу освіти Калуської РДА Оксани Савчук, до утворення опорного закладу, реорганізації шкіл-філій, на утримання одного учня в Довжківській школі витрачали 36 580 гривень на рік, нині — 8 345 гривень, у Луківській було — 38 600, нині — 5 375, у Цвітівській —  40 234, нині — 2 800 гривень. Упродовж 2016/2017 навчального року зекономили 497 133 гривні. 

 

Перемогти батьківський спротив

Це сьогодні все виглядає так гарно та легко, а на початку реорганізації Войнилівської школи в опорну реформу зустрів батьківський спротив. Особливо проти таких змін виступали батьки учнів шкіл-філій, адже боялися, що в їхньому населеному пункті закриють школу, що будуть проблеми з підвезенням школярів до опорного закладу чи просто не хотіли змін. 

— Уже цього навчального року ми не зустрілися з опором батьків зі шкіл-філій і не почули від них запитань на кшталт, чи давати своїх дітей до опорної школи, — зауважує Оксана Савчук. — Навпаки, батьки хотіли, щоб їхні діти навчалися саме тут, адже тут добра навчальна база. Незгода громадськості перед будь-якою зміною та реформою є нормальною, але ці страхи потрібно долати, тому важливо проводити роз’яснювальну роботу. Адже опорна школа отримує певну суму фінансових інвестицій, які дають можливість покращити матеріально-технічну базу школи, відремонтувати кабінети, будівлю, придбати нове обладнання.

 

Екскурсійні нотатки

Зізнаюся, що раніше я вже була у Войнилівській школі. Ще до реорганізації. Сьогодні ж приїхала сюди на семінар, організований Івано-Франківським регіональним відділенням Асоціації міст України. Позитивні зміни та в дечому навіть казкове перетворення закладу побачила уже з порога. Школа стала просторішою та світлішою. Свою екскурсію розпочинаю з їдальні. Учні стверджують, що після капітального ремонту приміщення навіть страви, котрі тут готують, стали смачнішими. Зізнаюся: шкільний обід куштувала, не знаю, яким він був раніше, але тепер мені засмакував.

Після ремонтних робіт актова зала стала справжньою окрасою школи, а дзеркало на всю стіну покращило заняття хореографією. Впевнена: тепер школярі Войнилівської школи мають можливість повною мірою розвивати свої багатогранні таланти. 

Дуже важливо, що керівництво школи певну частину коштів, котрі заклад отримав як опорний, використало для закупівлі навчального обладнання. «Оновили фізичний, хімічний, біологічний, географічний, лінгафонний, математичний кабінети, спортивну залу, кабінети початкової школи і, особливо, бібліотеку. Маємо два кабінети інформатики: один — для учнів початкової школи, другий для середніх і старших класів», — розповіла заступник директора з навчально-виховної роботи Любов Зіник.

Тож викладання фізики, хімії, біології, географії, іноземних мов та інших дисциплін стало набагато цікавішим. Раніше уроки здебільшого були лекційними, тепер навчання в закладі стало більш практичним. Багато учнів зізнається, що завдяки різним приладам та дослідам, які тепер можна проводити на уроках, вони змінили своє ставлення до того чи іншого предмета. «Раніше мені не дуже подобалася хімія, бо нічого не вдавалося. Тепер робимо багато дослідів і я бачу, що отримую задоволення від вивчення цього предмета», — каже учениця 11-го класу Богдана Литвиненко. 

— Маємо нові стенди, де діти можуть подивитися основні табличні величини, також отримали фактично на кожен розділ фізики демонстраційний комплект, — розповідає вчитель фізики Войнилівського опорного закладу Зіновій Чміль. — Звичайно, бажано, щоб такий комплект стояв на кожній парті. Поки що про це будемо лише мріяти. Бачу, що інтерес учнів до фізики зріс, адже краще один раз побачити, аніж сто разів почути.

У географічному кабінеті мою увагу одразу привертають глобуси, що стоять на кожній учнівській парті. «Маємо комплект з 15 глобусів, які показують не лише фізичну карту: гори, низини, рівнини, — розповідає вчитель географії та економіки Лілія Кудла. — Якщо під’єднати їх до електромережі, то побачимо рельєф, контури країн тощо. Також  маємо телурій — дуже цікавий прилад, який дає можливість простежити і дізнатися, як обертається Земля навколо Сонця, як змінюється її вісь і чому є пори року в помірних широтах. У нас багато макетів корисних копалин, типів ррунтів, кругообігу води в природі тощо. Дітям, звичайно, стало цікавіше вчитися, бо вони знають, що ту ж інформацію, крім підручника, можна почерпнути з глобуса, малюнка, макета».

У Войнилівській школі вивчають три іноземні мови: англійську, німецьку та французьку. Директор закладу Іван Тиніц зауважує, що планують ввести профіль іноземної філології, адже саме таким є запит суспільства і батьків. Тим паче школа має потужний ресурс для поглибленого вивчення іноземних мов, як-от лінгафонний кабінет, який використовують для аудіювання, читання, говоріння, писання іноземною мовою. «Ми багато читаємо,  пишемо, друкуємо і, звісно, користуємося великою кількістю інтернет-ресурсів, — каже вчитель англійської мови ірина Цюп’як. —  Щодо аудіювання, діти мають можливість послухати носія мови, чого раніше не було, і це дуже важливо у вивченні тієї чи іншої мови. Наразі у лінгафонному кабінеті встановлюємо програму «My test», яка дасть можливість здійснювати контроль знань дітей. Це працюватиме дуже просто: учень сідає за комп’ютер, виконує відповідні тести, й одразу бачить свій результат та рівень підготовки».

 

Час читати

Бібліотека Войнилівської школи — справжня гордість закладу. Її приміщення — це сучасний простір для читання з кольоровими меблями, новітніми раджетами, електронними книжками, зоною вільного доступу до мережі Wi-Fi (інтернету), цікавими книжками та найголовніше — усміхненими і задоволеними учнями, котрі є її частими гостями. А ще півтора року тому шкільна бібліотека була у підвалі — не надто зручне розташування для заохочення учнів до читання. Тож тоді читачів було значно менше. Нині ж в оновленій бібліотеці двері не зачиняються, школярі з радістю приходять до бібліотеки щоперерви, часто готуються тут до уроків чи просто відпочивають на зручних диванах чи в кріслах. Крім того, у бібліотеці тепер проводять уроки, які завдяки мультимедійному комплексу є більш інтерактивними.

— Кількість дітей після трансформації бібліотеки збільшилася в 5-6 разів, — розповідає завідувач бібліотеки Оксана Півторак. — Почали читати навіть ті діти, які раніше не робили цього. Неправда, коли говорять, що діти чи молоде покоління не читають. Вони читають, але хочуть нових книжок. Книжки, які читали у минулому столітті, їм далекі й нецікаві, адже хочуть читати про себе.

За словами Оксани Півторак, бібліотека зазнала кардинальних змін. Важливою їх складовою було поповнення бібліотечних фондів сучасною дитячою та підлітковою літературою як українських, так і закордонних авторів. Загалом закупили близько  2 000 нових книг на 50 тис. грн. Пані Оксана констатує, що діти вже всі їх прочитали і прагнуть нових книжок, навіть пишуть списки тих видань, які хочуть прочитати. Тому важливо, щоб поповнення фонду шкільних бібліотек було систематичним. 

До бібліотеки Войнилівської школи потрапила під час великої перерви, тож застала тут чимало учнів за читанням. Діти не приховують свого захоплення від оновленої бібліотеки, зізнаються, що почали більше читати. Учениця 8-го класу інна Бойко каже, що в бібліотеці є багато книжок сучасних авторів, які дуже цікаво читати, бо вони пишуть про підлітків, і зауважує, що раніше бібліотека була похмурою, а тепер її кольоровий та веселий інтер’єр надихає учнів здобувати нові знання.

...Повертаючись додому після відвідин Войнилівського опорного закладу, раділа за дітей Войнилова та сусідніх сіл, адже вони таки отримали шанс вчитися в кращих умовах, аніж їхні попередники ще кілька років тому. Справді, школа за ці півтора року дуже змінилася, стала більш сучасною. Хочеться, щоб якомога більше прикарпатських шкіл виглядали так само, а може, й краще. 

Ольга МОНЧУК 

Джерело: http://www.galychyna.if.ua/publication/society/instrument-jakisnoji-osviti/

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)