04 / Листопад, 2016

04 листопада 2016 року на позачерговому засіданні Кабінет Міністрів України схвалив «Бюджетний пакет» на 2017 рік, затвердивши, зокрема, до другого читання проект Закону про Державний бюджет України на 2017 рік.

Нагадаємо, що раніше Уряд подав проект Бюджету до Парламенту 15 вересня та провів низку дискусій з депутатським корпусом. В рамках опрацювання пропозицій в  парламентському Комітеті з питань бюджету було створено робочу групу з опрацювання висновків та пропозицій за участі членів парламентських Комітетів, Міністерства фінансів України, Рахункової палати України та Асоціації міст України.

В доопрацьованому проекті державного бюджету знайшли своє відображення наступні пропозиції АМУ:

Здійснення перерозподілу додаткової дотації між місцевими бюджетами на утримання закладів освіти та охорони здоров’я.

Мінфін зробив перерахунок дотації в який включив об’єднані територіальні громади. Разом з тим, незважаючи на доручення Прем’єр-міністра України та Віце-прем’єр-міністра України, міста обласного значення Мінфіном в перерозподіл не були включені. Наразі АМУ наполягає на перерозподілі дотації в частині включення міст обласного значення, оскільки з підвищенням МЗП до 3200 грн. міста понесуть додаткові втрати на фінансування позашкільної, дошкільної освіти, непедагогічного персоналу, культури та мистецтва, фізкультури та спорту, апаратів управління. А всі ці видатки здійснюються виключно за рахунок коштів місцевих бюджетів. За попередніми розрахунками додаткові навантаження на місцеві бюджети втричі більші, ніж прогнозні додаткові надходження. В підсумку додаткові незабезпечені видатки становлять близько 20% обсягу загального фонду.

Водночас, Мінфін в процесі підготовки проекту держбюджету на 2017 рік до другого читання збільшив обсяг освітньої субвенції на 10,7 млрд. грн. або на 25,5%. Тобто загальний обсяг становитиме 52,6 млрд. грн. (в першому читанні було закладено 41,9 млрд. грн.). По медичній субвенції - на 8,9 млрд. грн. або на 19,0%. Тобто загальний обсяг становитиме 55,7 млрд. грн. (в першому читанні було закладено 46,8 млрд. грн.).

При цьому, Мінфін стверджує, що це збільшення має покрити додаткові витрати на підвищення мінімальної заробітної плати до 3200 грн. У зв’язку з цим з метою повного забезпечення оплати праці за рахунок коштів зазначених субвенцій АМУ наполягає, щоб в змінах до БКУ було передбачено норми, в яких визначатиметься, що по зазначених субвенціях оплата праці з нарахуваннями за рахунок інших джерел забороняється. Це гарантування державою повного виконання делегованих повноважень.

Передбачити прямі міжбюджетні відносини з усіма ОТГ, в яких відбулися перші вибори у 2016 році, включаючи 41 ОТГ, в яких перші вибори призначені на 11.12.2016 та 143 ОТГ в яких вибори призначено на 18.12.2016. Передбачити реалістичні джерела коштів (замість конфіскату) для інфраструктурної субвенції ОТГ (1,5 млрд. грн.), ДФРР (3,5 млрд. грн.).​ та субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій (4 млрд. грн.).

Для ОТГ збільшено субвенцію до 1,5 млрд. грн. При чому 1 млрд. грн. передбачено за рахунок стабільних джерел загального фонду, а не спецконфіскату. Крім того, за рахунок джерел загального фонду передбачено 1 млрд. ДФРР та 1 млрд. субвенції на соціально-економічний розвиток окремих територій.

Мінфін підготував окремий додаток до ДБ17 в якому будуть зазначені всі ОТГ в яких призначені вибори на грудень 2016 року, але без цифр по дотації вирівнювання, освітній та медичній субвенціях. З 01.03.2017 року рішенням Уряду всі ці ОТГ будуть переведені на прямі стосунки з чіткими розрахунками коштів.

Забезпечення фінансування спеціалізованих закладів охорони здоров’я на принципах субсидіарності шляхом передачі фінансування 30 державних закладів охорони здоров’я виключно на обласний рівень через надання відповідної субвенції. Залишити фінансування санаторіїв для дітей та підлітків і для хворих на туберкульоз з державного бюджету.

Мінфін переглянув додаток №10 щодо 30 закладів, які передаються на фінансування місцевих бюджетів і суттєво його скоротив – до 5 закладів. Обсяг видатків, який перекладається на місцеві бюджети зменшений з 600 млн. грн. до 144 млн. грн. Тобто 456 млн. грн. будуть фінансуватись напряму з програм МОЗу. МОЗ і АМУ просили, щоб в медичній субвенції враховувались видатки на компослуги та енергоносії – Мінфін це не підтримав.

Стимулювання оптимізації мережі освітніх закладів і закладів охорони здоров’я та проведення капітальних ремонтів

Асоціацією міст було запропоновано залишити без змін норми статей Бюджетного кодексу в частині права органів місцевого самоврядування спрямовувати залишки коштів по освітній та медичній субвенції на здійснення заходів з оптимізації мережі та капітальні видатки відповідних закладів,  надати право ОМС самим формувати розпис по освітній та медичній субвенції, щоб уникнути нерівномірності їх розподілу протягом року.

Залишено право ОМС використовувати залишки коштів по освітній субвенції на оновлення матеріально-технічної бази, що включатиме і капітальні видатки (АМУ підтримує). Але виключено право ОМС спрямовувати кошти медичної та освітньої субвенцій на капітальні видатки у разі повного забезпечення поточних видатків та відсутності простроченої бюджетної заборгованості.

Передбачити додаткову дотацію у розмірі 477 млн. гривень бюджетам ОТГ на формування освітніх округів

Мінфін пропонує врегулювати це питання вже в 2016 році за рахунок розподілу резерву коштів освітньої субвенції, які будуть використовуватися у наступному році як залишки, а порядком КМУ буде визначено напрями їх спрямування. АМУ підтримує таке рішення, але наполягає на наданні доручення МОНу терміново підготувати проект рішення Уряду. За попередніми розрахунками Мінфіну спільно з МОН на зазначені потреби планується виділити 300 млн. гривень.

Перенести надходження екологічного податку із спеціального фонду до загального фонду місцевих бюджетів з метою більш гнучкого використання цих коштів ОМС.

Не враховано в редакції змін до БКУ, разом з тим Мінфіном опрацьовується дане питання.

 

Водночас, залишились неврегульованими низка проблемних питань, що неодноразово піднімалися АМУ на нарадах, робочих групах та зустрічах в процесі підготовки проекту державного бюджету на 2017 рік, зокрема:

Проведення монетизації пільг на проїзд

АМУ було запропоновано провести монетизацію пільг на проїзд у міському, приміському та міжміському транспорті виходячи з спроможності Державного бюджету України.

Мінфіном запропоновано опрацювати акти Мінсоцполітики щодо монетизації пільг, що будуть підготовлені к короткі терміни. При цьому,  окремої субвенції на пільгові перевезення не передбачено. АМУ наполягає на виключенні із змін до БКУ та інших законодавчих актів норм щодо передбачення цих видатків за рахунок власних джерел місцевих бюджетів та залучення АМУ до розробки актів Мінсоцполітики.

Здійснення передачі майна та управління ПТУ містам-обласним центрам

АМУ запропонувала передбачити, що фінансування ПТУ здійснюються з міських бюджетів (міст-обласних центрів) після передачі майна цих закладів в комунальну власність.

Мінфін такі ініціативи підтримує, але змін до Бюджетного кодексу України не вніс на підставі того, що це не норми бюджетного законодавства. В першу чергу необхідно, щоб МОН здійснило передачу цих закладів не тільки на обласний рівень, а й в міста-обласні центри у відповідності до передбачених змін до БКУ (визначено, що це видатки міст-обласних центрів).

Крім цього, Мінфін в процесі підготовки проекту державного бюджету на 2017 рік до другого читання збільшив обсяг фінансування ПТУ у складі освітньої субвенції до 2 млрд. грн. (на перше читання було передбачено 1,6 млрд. грн.) – це має покрити витрати на підвищення МЗП до 3200.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)