03 / Липень, 2020

25 червня Комітет Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг розглянув підготований до другого читання законопроєкт №2458 від 15.11.2019 «Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері надання житлово-комунальних послуг». Рішенням Комітету було рекомендовано Верховній Раді прийняти у другому читанні та в цілому проєкт Закону.

В ході підготовки до другого читання народні депутати подали 484 правки до законопроєкту, частину з яких Комітет схвалив. На жаль, були враховані правки, що перекладають на органи місцевого самоврядування фінансування прибирання прибудинкової території багатоквартирних будинків та виготовлення землевпорядної документації під такими будинками.
Правки №87, №47 та №484 передбачають:
- прибирання прибудинкової території багатоквартирного будинку здійснюється за рахунок мешканців таких будинків лише у тому випадку, якщо така прибудинкова територія, за даними державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку;
- правка вводиться в дію з 1 липня 2022 року (подана правка передбачала, що вона вводиться в дію з 1 липня 2025 року, але під час розгляду законопроєкту Комітет прийняв рішення змінити цей термін на 1 липня 2022 року);
- до 31 грудня 2021 року органи державної влади та органи місцевого самоврядування повинні забезпечити формування земельних ділянок шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, за проєктами землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, проєктами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб.
Аналітик АМУ з питань ЖКГ Олег Гарник, який взяв участь у засіданні Комітету, обґрунтувував необхідність відхилення цих правок, проте парламентарі не дослухалися до позиції АМУ.

Слід зазначити, що Асоціація міст України брала активну участь у розробці законопроєкту та підтримує його ухвалення, адже його положення спрямовані на:

  • запровадження публічних договорів про надання комунальних послуг;
  • одномоментний перехід на нові договори про надання комунальних послуг;
  • вирішення проблеми обслуговування внутрішньобудинкових газових мереж;
  • удосконалення механізму визначення виконавця послуги поводження з побутовими відходами;
  • удосконалення механізму списання багатоквартирних будинків з балансу;
  • надання органам місцевого самоврядування права проведення конкурсу на визначення управителя багатоквартирного будинку, додатково до уже передбачених випадків;
  • відтермінування на два роки штрафних санкцій за відсутність приладів будинкового обліку послуг тепло- та водопостачання, які повинні встановити надавачі послуг.
Проте Асоціація міст України категорично не підтримує вищезазначені правки до законопроєкту, адже:
1. За інформацією, отриманою з публічних джерел, з 33 000 ОСББ лише близько 15% на сьогодні оформили право власності або право користування на прибудинкові території. З урахуванням відведених у власність чи користування ЖБК прибудинкових територій, загальна чисельність оформлених земельних ділянок складе не більше 10 000. Враховуючи те, що в Україні налічується близько 170 000 житлових будинків, з 1 липня 2022 року фінансове навантаження з прибирання прибудинкових територій під більш ніж 160 000 багатоквартирних будинків буде перекладене на місцеві бюджети. У Києві нараховується близько 10 000 багатоквартирних будинків, на прибирання прибудинкової території під якими співвласниками витрачається близько 100 млн грн в місяць. Тож загальні витрати органів місцевого самоврядування на прибирання прибудинкової території за приблизними підрахунками будуть коштувати місцевим бюджетам близько 1,5 млрд грн.
2. Мінімальні витрати місцевих бюджетів на формування земельних ділянок шляхом визначення меж земельних ділянок комунальної власності складають не менше 560 млн грн. При цьому межі земельних ділянок визначатимуться на розсуд органів місцевого самоврядування, погодження таких меж з співвласниками, за відсутності ОСББ в більшості багатоквартирних будинків, неможливе. Таким чином, у випадку незгоди створеного у майбутньому ОСББ з межами та площею ділянки, виготовлена документація не буде використана, а бюджетні кошти будуть витраченими марно. Окрім того, передача у власність або користування земельних ділянок під багатоквартирними будинками співвласникам можлива лише у разі створення ними ОСББ. За станом на лютий 2020 року, в Україні було зареєстровано лише 32 982 ОСББ. Тобто за існуючих темпів зростання ОСББ, більше 80 відсотків такої документації не буде використано  за призначенням найближчим часом.
3. Переважна більшість співвласників багатоквартирних будинків (у тому числі й тих, де створені ОСББ) не зацікавлена у отриманні у власність або користування земельних ділянок, оскільки це збільшує фіскальне навантаження на них. Отже, підтримані комітетом правки ніяким чином не спонукатимуть співвласників житла до оформлення земельних ділянок. Більше того, вони сприятимуть відмові від оформлення земельних ділянок, оскільки зумовлює зменшення вартості житлово-комунальних послуг. За умови відсутності належного наповнення місцевих бюджетів це може призвести до відмови органів місцевого самоврядування від прибирання прибудинкових територій або прибирання з неналежною якістю.
Прийняття законопроєкту №2458 з врахуванням правок №87, 478, 484 призведе до невизначеної ситуації з прибиранням прибудинкової території, виготовлення незатребуваної документації за бюджетні кошти, витрат з місцевих бюджетів, а подекуди й антисанітарного стану прибудинкових територій. Зважаючи на це, Асоціація міст України наполягатиме на відхиленні цих правок під час розгляду проєкту Закону в другому читанні.
Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)