17 / Березень, 2021
17 березня під головуванням Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля відбулася нарада щодо реформування у сфері містобудівної діяльності.
Позицію Асоціації міст України на заході представляв Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан.
В обговоренні взяли участь Міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов, Міністр юстиції Денис Малюська, Голова Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Андрій Клочко, представники Міністерства розвитку економіки, торгівлі й сільського господарства, члени профільного комітету Верховної Ради, представники будівельної галузі.
Під час заходу були представлені основні положення розробленого законопроєкту щодо реформування державного регулювання у сфері містобудування, які підтримали учасники будівельного ринку. Цей законопроєкт наступного тижня має бути поданий на розгляд до Верховної Ради України.
Виконавчий директор АМУ зазначив, що органи місцевого самоврядування повинні мати повноваження щодо усіх об’єктів СС1, СС2, СС3, зокрема зі здійснення функцій контролю та реєстрації.
Крім того, АМУ підготувала пропозиції та зауваження щодо реформування ДАБІ:
Розширити компетенцію місцевого самоврядування на всі категорії складності  "СС1-СС3"
Автоматичні реєстраційні дії щодо об’єктів класу наслідків СС-2 та СС-3 призведуть до неможливості опрацювання проектів та інших документів на цьому етапі. Необхідно розуміти, яким буде механізм перевірки таких документів та заходи зі своєчасного усунення порушень.
Водночас органи місцевого самоврядування можуть належним чином здійснювати реєстраційні функції за всіма категоріями складності "об'єкти СС1-СС3". Це є додатковою можливістю поряд із ЄДЕССБ. Місцеве самоврядування забезпечить належну кваліфікацію виконавців, а документи можуть бути прийняті через ЦНАПи.
Виключити або чітко окреслити роль нотаріусів з огляду на рівень підготовленості
Реєстраційні функції у будівництві, на відміну від реєстрації нерухомого майна, жодним чином не пов'язані із діяльністю нотаріусів. Вони не мають належної підготовки. Для цих функцій достатньо буде одночасного функціонування ЄДЕССБ та органів місцевого самоврядування. Реєстраційні дії нотаріусів щодо об’єктів класу наслідків СС-2 та СС-3 призведуть до неможливості опрацювання проектів та інших документів на цьому етапі. Необхідна чітка відповідь на питання, яким чином автори бачать механізм перевірки таких документів та вжиття заходів з своєчасного усунення порушень.
Місцевому самоврядуванню неодхідно надати контрольні функції за всіма об'єктами СС1-СС3 на всій території територіальної громади (за винятком вказаної компетенції ДІАМ) на всіх етапах будівництва
Термін "самочинне будівництво" потребує чіткого визначення з урахуванням, що містобудування є однією з основних функцій і відповідальності місцевого самоврядування. Слід чітко визначити гарантії збереження інструментів ефективної боротьби органів місцевого самоврядування з порушеннями забудовників.
Місцеве самоврядування має бути учасником або впливати на введення в експлуатацію для запобігання введенню в експлуатацію об'єктів, зведених з порушенням законодавства, будівельних норм і правил до їх усунення або для уможливлення їх своєчасного знесення
Введення в експлуатацію є кінцевим результатом контролю над об’єктом будівництва. Наразі передбачається, що юридичні особи, які контролювали весь процес, самі і даватимуть оцінку його готовності. Тож незрозумілим яким чином буде гарантуватися відсутність порушень, а у разі їх наявності – їх усунення після виникнення права власності на об'єкт або відшкодування збитків у разі наявності критичних недоліків, руйнування.
Необхідно зберегти здобутки децентралізації у цій сфері та розширити їх
Органи місцевого самоврядування повинні мати можливість ефективно впливати на створення та зміну міського середовища (будівництво об'єктів), захист громадян від порушень їх економічних прав. Також важливо розширити компетенцію місцевого самоврядування на території поза населеними пунктами – на всю територію територіальних громад, визначену Урядом. Зокрема, необхідно усунути вимогу до чисельності населення для здійснення контрольних функцій місцевого самоврядування.
Також слід уточнити термін «органи місцевого самоврядування». Необхідно передбачити, що органи місцевого самоврядування – це уповноважені виконавчі органи сільських, селищних, міських рад (адже до органів місцевого самоврядування належать також районні та обласні ради, які не можуть здійснювати таких функцій).
Окремо АМУ висловила зауваження щодо:
- відсутності механізмів реагування та усунення порушень законодавства, будівельних норм і правил (звернення у суд, знесення об'єктів, зупинення будівництва, видання документів реагування тощо);
- здійснення юридичними особами контролю, що має назву "технічний нагляд" і який не завжди є якісним, адже такі юридичні особи можуть створюватися самими забудовниками і залежати від них;
- відсутності у органів місцевого самоврядування права реагувати на порушення з боку юридичних осіб.

Нагадаємо, 18 березня 2021 року Асоціація міст України проведе круглий стіл «Реформа державного архітектурно-будівельного контролю: роль та місце муніципальної влади».
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)