17 / Січень, 2020
18 грудня 2019 року Верховна Рада України ухвалила законопроєкт №2261, яким розширюються можливості самопредставництва органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб незалежно від порядку їх створення в суді. Сподіваємося, що Президент України найближчим часом підпише прийнятий Закон, щоб він набрав чинності до 1 січня 2020 року.
У назву законопроєкту вкладено, власне, мету з якою він ухвалювався – розширити можливості для певних суб’єктів реалізувати право на самопредставництво в суді не тільки через керівника або члена виконавчого органу суб’єкта, а і через іншу особу, яка перебуває з суб’єктом у трудових відносинах.
Оскільки мова йде про працівників (тобто осіб, які перебувають у трудових відносинах), документи, що мають бути подані в суд на підтвердження повноважень щодо самопредставництва, насамперед повинні підтверджувати трудові відносини.
Посадові особи органів місцевого самоврядування, які будуть представляти за посадою в порядку самопредставництва такі органи, мають надавати до суду:
копію розпорядчого документа, який підтверджує трудові відносини (контракт – у разі оформлення трудових відносин на підставі нього);
посадову інструкцію, якою визначені обов’язки по здійсненню захисту в суді прав відповідного органу (вважаємо, що в посадовій інструкції варто окремо зазначити про право представляти та захищати інтереси ради та виконавчого комітету);
положення про управління, департамент, відділ до функцій якого віднесено представництво інтересів в суді відповідного органу місцевого самоврядування.
З метою уникнення ототожнення понять «представництво інтересів в порядку самопредставництва» та «представництва за довіреністю», слід максимально близько застосовувати термінологію, яка визначена у законі. Наприклад, «… в порядку самопредставництва здійснює захист прав та інтересів виконавчого комітету в судах…». При цьому варто також розмежовувати окремими пунктами здійснення представництва в судах та у відносинах з іншими юридичними особами.
До формування єдиної судової практики в питаннях самопредставництва, рекомендуємо посадовим особам органів місцевого самоврядування у певних випадках для обґрунтування законності представництва відповідно до положень процесуальних кодексів, також посилатися на:
  • Висновок Конституційного Суду України у справі №2-248/2019(5580/19) від 31.10.2019 року (п.2.21.): "Поняття "надання професійної правничої допомоги" не тотожне поняттю "представництво особи в суді". Надання професійної правничої допомоги здійснюють адвокати, натомість представництво особи у суді може бути здійснене за вибором особи адвокатом або іншим суб’єктом. З аналізу частини першої статті 131-2 Конституції України у системному зв’язку з її статтею 59 випливає позитивний обов’язок держави, який полягає в гарантуванні участі адвоката у наданні професійної правничої допомоги особі з метою забезпечення її ефективного доступу до правосуддя за рахунок коштів держави у випадках, передбачених законом."
  •  Пояснювальну записку до законопроєкту №2261
 
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)