16 / Березень, 2017
16 березня Верховна Рада України відхилила проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо скасування пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту)» (№3610). Цим проектом пропонувалося вилучити норми щодо сплати забудовниками коштів пайової участі на розвиток інфраструктури населеного пункту.
З моменту реєстрації цього законопроекту, Асоціація міст України послідовно виступала проти його прийняття, оскільки він позбавляв органи місцевого самоврядування досить суттєвого джерела наповнення місцевих бюджетів. Сплата коштів пайової участі є неподатковими надходженнями місцевих бюджетів, можливість справляння яких передбачена Бюджетним кодексом України. Необхідно зауважити, що законодавець положеннями Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановив максимальний розмір пайової участі та надав органам місцевого самоврядування можливість зменшення відсотку для житлового або нежитлового будівництва. Окрім того, цей Закон надав можливість зменшувати розмір пайової участі забудовника у разі будівництва інженерних мереж чи об’єктів інженерної інфраструктури поза межами земельної ділянки замовника.
Відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» кошти, отримані як пайова участь, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Протягом 2016 року до всіх місцевих бюджетів надійшло 1 млрд 350 млн. грн. коштів пайової участі, зокрема, надходження по Києву склали 563,1 млн. грн., при цьому, у окремих містах надходження від пайової участі становлять до 99 % від бюджету розвитку.
У свою чергу, кошти бюджету розвитку використовуються виключно на будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об'єктів соціально-культурної сфери і ЖКГ; будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів; будівництво і придбання житла окремим категоріям громадян; збереження та розвиток історико-культурних місць України та заповідників; будівництво та розвиток мережі метрополітенів; придбання вагонів для комунального електротранспорту; розвиток дорожнього господарства; придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої допомоги; комп'ютеризацію та інформатизацію загальноосвітніх навчальних закладів; природоохоронні заходи тощо.
Асоціація міст України наполягала на тому, що скасування пайових внесків на розвиток інфраструктури, без запровадження альтернативного та рівноцінного джерела таких надходжень може привести до негативного соціально-економічного ефекту. Питання скасування пайової участі неодноразово обговорювалося на загальних зборах Асоціації, засіданнях Правління, під час проведення інших заходів. Позиція АМУ щодо скасування пайової участі знаходила цілковиту підтримку серед її членів.
Асоціація міст України висловлює щиру подяку народним депутатам України, які виступили на захист інтересів органів місцевого самоврядування та підтримали позицію АМУ щодо цього проекту Закону.
Галузь: