29 / Січень, 2020
З 19.04.2020 року набере чинність нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі».
До Асоціації міст України звертаються органи місцевого самоврядування, які стурбовані наступними нормами, передбаченими в Законі:
  • Обов‘язковість оприлюднення замовниками звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, якщо вартість товарів, робіт і послуг не перевищує 50 тис. грн. (частина 3 стаття 3 Закону).
  • Введення «спрощеної закупівлі», що передбачає проходження замовниками певної процедури закупівлі, якщо вартість придбання товарів, робіт і послуг дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за 200 тис. грн (для товарів, послуг) та 1,5 млн грн – для робіт (стаття 14 Закону).
 
Асоціація міст України звернулася до Мінекономіки листом, в якому обґрунтувала проблемні аспекти таких норм Закону.
 
Так, на сьогодні вже функціонує Єдиний веб-портал використання публічних коштів (відповідно до ст. 2 та ст. 3 Закону України «Про відкритість використання публічних коштів»), на якому органи місцевого самоврядування зобов‘язані оприлюднювати інформацію, яка стосується в тому числі обсягів проведених видатків бюджету за звітний період.
Виходячи із цього, втрачається доцільність введення ще одного інструмента оприлюднення обсягів витрат, які здійснюються з місцевих бюджетів. У таких умовах підготовка і оприлюднення звіту про договір про закупівлю стане необґрунтованим переобтяженням органів місцевого самоврядування додатковою роботою під час здійснення невеликих за вартістю закупок товарів, робіт і послуг, які і так відображаються на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів.
Що стосується «спрощеної закупівлі», то введення такої процедури не відповідає меті Закону України «Про публічні закупівлі» - створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції. Адже подання скарги до Антимонопольного комітету України суб’єктом оскарження при здійсненні спрощеної закупівлі не передбачається. Учасники не зможуть оскаржувати рішення замовників, що, на практиці, не забезпечить неупереджений та ефективний захист прав і законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі як визначено в Законі (ч. 1 ст. 11).
Крім того, існує ризик, що введення спрощеної закупівлі призведе до ситуації, коли учасники не будуть зацікавлені продавати товари, послуги при невеликих сумах закупівлі (від 50 тис. грн до 200 тис грн). Адже всеодно потрібно буде проходити відповідні етапи закупівлі (зокрема, подавати свої пропозиції, брати участь в електронному аукціоні та ін.).
Нагадаємо, що в попередній редакції Закон України «Про публічні закупівлі» застосовувався до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару, послуги дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а робіт - 1,5 млн грн. А в межі від 50 тис. грн до 200 тис. грн або 1,5 млн грн органи місцевого самоврядування оприлюднювали звіт про укладені договори в системі електронних закупівель.
 
Асоціація міст України пропонує при розробці наступних змін до Закону України «Про публічні закупівлі» виключити норми, які передбачають проведення спрощеної закупівлі та оприлюднення замовниками звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, якщо вартість товарів, робіт і послуг не перевищує 50 тис. грн.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)