16 / Травень, 2022
13 травня Верховна Рада України ухвалила в другому читанні та в цілому Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану» (законопроєкт №7289).
Головна мета Закону - забезпечити оперативне розміщення виробничих потужностей підприємств, які переміщені (евакуйовані) з зони бойових дій, спростити процедуру зміни цільового призначення земель, а також удосконалити ряд інших правил, що були частково встановлені прийнятим  24.03.2022 року Законом України №2145-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану».
Асоціація міст України проаналізувала прийняті зміни та звертає увагу органів місцевого самоврядування на такі аспекти: 
► Порядок визначення підприємств, виробничі потужності яких підлягають переміщенню (евакуації) із зони бойових дій, та осіб, яким надається право на одержання в оренду без проведення земельних торгів земельної ділянки державної, комунальної власності для розміщення виробничих потужностей підприємств, переміщених (евакуйованих) із зони бойових дій, затверджується Кабінетом Міністрів України.
► Зміна цільового призначення земельних ділянок для розміщення таких виробничих потужностей, а також будівництва річкових портів (терміналів), залізничних логістичних центрів (виробничо-перевантажувальних комплексів) відбуватиметься без розроблення документації з землеустрою, затвердженої містобудівної документації та з мотивованим висновком уповноваженого органу містобудування та архітектури сільської селищної або міської ради. Такий висновок формується з використанням Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Перелік та обсяг відомостей, які зазначаються у висновку, визначаються Порядком ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
При цьому для таких цілей заборонено використовувати будь-які природоохоронні території, землі історико-культурного призначення, а також порушувати обмеження у використанні земель.
► Держгеокадастр отримав право за погодженням з Мінагрополітики призупиняти та відновлювати роботу Державного земельного кадастру, орієнтуючись на питання безпеки, а також встановлювати обмеження щодо повноважень державних кадастрових реєстраторів.
Передбачена можливість радам передавати в оренду земельні ділянки, що переходять до комунальної власності територіальних громад, без проведення державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Створено правові передумови для складання документації із землеустрою, топографо-геодезичних і картографічних робіт, оцінки земельних ділянок. А саме: за умови надання сертифікованому інженеру-землевпоряднику та/або сертифікованому інженеру-геодезисту, який виконує такі роботи, органом Служби безпеки України спеціального дозволу на виконання топографо-геодезичних вишукувань.
► Віднесення до земель морського транспорту земельних ділянок у межах морського порту буде здійснюватися без зміни категорії земель та/або виду цільового призначення земель. Доповнено, що прибережні захисні смуги встановлюються на земельних ділянках усіх категорій земель, крім земель морського і внутрішнього водного транспорту.
► Право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності можуть набувати не лише підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності, а й органи державної влади і місцевого самоврядування.
► Доповнено підстави припинення права власності на земельну ділянку, а саме:  примусове вилучення земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності.
► Примірник зареєстрованого договору оренди землі в районній військовій адміністрації протягом трьох робочих днів з моменту його реєстрації надсилається орендодавцем електронною поштою до Держгеокадастру або до визначеного ним територіального органу, державного підприємства, що належить до сфери його управління.
► Дозволена передача без зміни цільового призначення в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної, комунальної власності, які не були віднесені до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (наприклад, були землями запасу громади).
► Об’єкти для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб можуть бути розміщені на земельних ділянках комунальної власності, які надаються у постійне користування виконавчим органам сільських, селищних, міських рад. Передача земельних ділянок державної, комунальної власності для таких цілей фізичним, юридичним особам на інших речових правах в період військового стану забороняється.
► Розміщення тимчасових споруд, їх комплексів, призначених для життєзабезпечення (тимчасового проживання та обслуговування) внутрішньо переміщених осіб, а також інженерних мереж, необхідних для функціонування таких споруд, може здійснюватися на земельних ділянках усіх категорій земель (крім земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, земель історико-культурного призначення, земель лісогосподарського призначення) без зміни цільового призначення земельної ділянки. Розміщення на зазначених земельних ділянках інших об’єктів здійснюється відповідно до цільового призначення земельних ділянок.
► До відновлення роботи Державного земельного кадастру відомості щодо встановлення чи зміни цільового призначення земельних ділянок реєструватимуть районні військові адміністрації у Книзі реєстрації землеволодінь і землекористувань в умовах воєнного стану.
► Державна реєстрація зміни цільового призначення земельної ділянки без внесення відомостей про це до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, що прийняв рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка складається в електронній формі, до якої додається копія рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки. Заява з доданими документами надсилається до районної військової адміністрації електронною поштою. ► Державна реєстрація зміни цільового призначення земельної ділянки здійснюється протягом п’яти робочих днів з дня подання заяви.
► Встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок для нового будівництва, реконструкції будівель для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, об’єктів дорожньо-транспортної інфраструктури (крім об’єктів дорожнього сервісу), місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань, зумовлених бойовими діями, терористичними актами, диверсіями або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків, допускається без дотримання правил співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеним відповідною містобудівною документацією та із спрощенням, а саме:
  • без сплати втрат лісогосподарського виробництва (крім зміни цільового призначення земельних ділянок для розміщення місць тимчасового зберігання відходів від руйнувань, зумовлених бойовими діями, терористичними актами, диверсіями або проведенням робіт з ліквідації їх наслідків) та втрат сільськогосподарського виробництва;
  • без дотримання вимог частини дев’ятої статті 20 цього Земельного кодексу України;
  • без розроблення документації із землеустрою.
► Для оперативного вирішення завдань експлуатації та підтримання в належному стані об’єктів технічної інфраструктури в умах воєнного часу оператору газотранспортної системи, оператору газорозподільної системи, оператору системи розподілу, оператору системи передачі, підприємствам централізованого водопостачання і водовідведення, теплогенеруючим, теплотранспортуючим, теплопостачальним організаціям, операторам електронних комунікацій надається право безперешкодного та безкоштовного доступу до земельних ділянок усіх форм власності, на яких розташовані об'єкти таких операторів, підприємств, організацій, а також в межах їх охоронних (спеціальних) зон.
► Органи місцевого самоврядування протягом 30 днів з дня відновлення функціонування Державного земельного кадастру, як власник, користувач земельної ділянки, цільове призначення якої було змінено в порядку, визначеному Перехідними положеннями, без внесення відомостей про це до Державного земельного кадастру, зобов’язані у порядку, визначеному Законом України "Про Державний земельний кадастр", подати заяву про внесення таких відомостей до Державного земельного кадастру.
 

Нагадаємо, Асоціація міст України підтримала законодавчу ініціативу спрощення процедури у сфері земельних відносин та розширення повноважень органів місцевого самоврядування в умовах військового стану держави.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)