02 / Січень, 2019

У 2018 році в Україні почала діяти нова модель фінансування первинної медичної допомоги, а саме фінансування послуг з надання медичної допомоги. Заклади, які підписали договори з Національною службою здоров'я України, почали отримувати від НСЗУ оплати за надання медичних послуг сімейними лікарями, терапевтами і педіатрами. До цього часу вони фінансувалися за кошти медичної субвенції.
При зміні підходів до фінансування у цілому та до розподілу медичної субвенції, залишалася проблемною ситуація із забезпеченням препаратами інсуліну хворих на цукровий діабет, лікуванням хворих на ниркову недостатність та заборгованістю по заробітній платі медикам. Протягом року профільне Міністерство намагалося перекласти відповідальність на міста у питанні забезпечення видатків на заробітну плату працівників закладів охорони здоров'я, цільових видатків на лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, та для лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу. Органи місцевого самоврядування змушені були постійно вишукувати кошти для фінансування цих напрямків. Але вони не залишилися наодинці з цими проблемами.
АМУ протягом 2018 року постійно звертала увагу на критичний стан місцевих бюджетів у забезпеченні фінансування видатків у галузі охорони здоров’я за рахунок медичної субвенції. Зокрема піднімала питання, пов’язане з проблемною ситуацією, що склалася в Україні, із забезпеченням препаратами інсуліну хворих на цукровий діабет, лікуванням хворих на ниркову недостатність та заборгованістю по заробітній платі медикам. АМУ звернулась до Прем’єр-міністра України з пропозицією переглянути обсяги медичної субвенції на 2018 рік та спрямувати на заклади охорони здоров’я у містах нерозподілені кошти додаткової дотації. У Зверненні АМУ до вищих органів державної владияке ухвалили учасники Дня діалогу з владою у Тернополі 24 вересня, як одне з пріоритетних, було питання передбачення видатків на забезпечення лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, хронічну ниркову недостатність здійснювати за окремою бюджетною програмою, розпорядниками якої визначити обласні державні адміністрації. У листі до МОЗ  АМУ наголошувала на  необхідності забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну та лікування хворих на ниркову недостатність до кінця 2018 року та наступні роки. 
 
Завдяки діям Асоціації міст України у 2018 році відповідними актами Уряду фінансування медицини було збільшено більш ніж на 5,6 млрд грн, в тому числі, для:
  • погашення заборгованості по заробітним платам медиків;
  • забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну (відшкодування вартості ЛЗ по проекту «Доступні ліки»);
  • лікування ниркової недостатності пацієнтів з хронічною нирковою недостатністю методом гемодіалізу.
Що чекає нас у 2019 році? Заклади охорони здоров’я, які не встигли перетворитися на комунальні некомерційні підприємства і підписати договори, будуть продовжувати перетворення та підписання договорів з НСЗУ про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій для первинної медичної допомоги і отримувати фінансування від НСЗУ. Також розпочнуть цю процедуру заклади охорони здоров'я, що надають вторинну медичну допомогу. Усі комунальні медзаклади, крім закладів первинної медичної допомоги, у 2019 році будуть фінансуватися за принципом медичної субвенції. Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на спеціалізовану амбулаторну, стаціонарну та екстрену медичну допомогу складе 55,7 млрд гривень. Водночас, МОЗ наприкінці грудня 2018 року підтвердило дані органів місцевого самоврядування, зібраних АМУ, що потреба галузі у 2019 році складає 92,6 млрд гривень, дефіцит медичної субвенції становитиме 36,8 млрд грн (40%), та підтримало позицію щодо необхідності належного фінансового забезпечення діяльності закладів охорони здоров’я (лист Міністерства).
У 2019 році Асоціація міст України продовжить відстоювати інтереси органів місцевого самоврядування щодо забезпечення фінансування медицини.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)