«Прийняття закону про нагляд за рішеннями ОМС стане можливим після внесення відповідних змін до Конституції, які передбачатимуть створення інституту префекта», – голова Старобогородчанської ОТГ Ярослав Здерка

04 / Серпень, 2017
Яким має бути контроль за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України – це питання викликало досить гостру дискусію серед представників громад та експертів. У Мінрегіоні вважають, що наглядові повноваження слід надати місцевим державним адміністраціям та центральному органу виконавчої влади. Асоціація міст України звернулася до представників громад з проханням висловити свою думку щодо того, якими мають бути взаємовідносини між органами місцевого самоврядування та місцевими органами державної виконавчої влади.
Голова Старобогородчанської ОТГ Ярослав Здерка (Івано-Франківська область):
– Прийняття закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення державного контролю за відповідністю рішень органів місцевого самоврядування Конституції та законам України» на сьогоднішній день є передчасним. Схвалення такого закону стане можливим після внесення відповідних змін до Конституції України, які передбачатимуть створення інституту префекта.
Надання контролюючих функцій місцевим державним адміністраціям вимагатиме створення відповідних структурних підрозділів, що, у свою чергу, призведе до зростання видатків з бюджету на утримання їх апаратів. Через те, що робота в місцевих державних адміністраціях є низькооплачуваною та пов’язаною з певними обмеженнями, їхні юридичні служби є досить слабкими. Маловірогідне, що вони зможуть повною мірою, вчасно і якісно здійснювати контрольні функції. А відтак – великий обсяг функціональних повноважень та слабка кадрова забезпеченість місцевих державних адміністрацій призводитимуть до затягування термінів розгляду рішень органів місцевого самоврядування. Це може мати негативні наслідки для розвитку населених пунктів і територій.
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», місцеве самоврядування здійснюється на принципах правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених законами, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб. Згідно ст. 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчі органи місцевих рад з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади є підконтрольними відповідним органам виконавчої влади. Запропонованим законопроектом передбачено фактично повну підконтрольність органів місцевого самоврядування місцевим державним адміністраціям.
Також проектом закону передбачено прийняття Акту контролюючого органу про зупинення рішень органів місцевого самоврядування у випадку виявлення невідповідності Конституції і Законам України з одночасним зверненням до суду. Водночас, законопроектом не передбачено надання контролюючим органом висновку про відповідність рішення органу місцевого самоврядування Конституції і Законам України.
Крім того, у законопроекті вказано, що у разі виявлення невідповідності рішення органу місцевого самоврядування Конституції і Законам України орган державного контролю, не пізніше, як на тридцятий день після набрання рішенням чинності зупиняє його в цілому чи в частині. Законопроектом передбачено спосіб інформування про прийняття рішення про зупинення рішення органу місцевого самоврядування. При цьому, не передбачено, що контролюючий орган зобов’язаний поінформувати орган місцевого самоврядування про відповідність прийнятого рішення Конституції і законам України. Тобто, органи місцевого самоврядування змушені будуть чекати завершення тридцятиденного терміну, що призведе до зміщення термінів виконання рішення.
Відповідно до законодавства рішення органів місцевого самоврядування набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення. Отже, наступного дня за датою офіційного оприлюднення орган місцевого самоврядування може приступати до виконання рішення. Але після прийняття законопроекту виникне тридцятиденний термін, протягом якого органи місцевого самоврядування не знатимуть як діяти, очікуючи рішення контролюючого органу. Така ситуація є неприпустимою, зокрема щодо рішення про місцевий бюджет, а також при виникненні надзвичайних ситуацій, коли є потреба у прийнятті оперативних рішень.
 
Довідково:
Старобогородчанська громада утворилася влітку 2015 року, восени цього ж року там відбулися перші вибори. До складу ОТГ входять п’ять сіл: Скобичівка, Лесівка, Нивочин, Гринівка та найбільше – Старі Богородчани. Населення  –  понад шість тисяч людей.
З часу утворення Старобогородчанської об’єднаної територіальної громади тут з’явилася власна швидка допомога, пожежна частина, відремонтовано кілька шкіл та садків, прокладено нову дорогу.
Після об’єднання  громада отримує більший відсоток податків до місцевого бюджету, кошти державних субвенцій та одержує гранти від різних конкурсів проектів. Надходження податкових платежів до бюджету ОТГ у 2016 році виконали на 23 млн 454 тис грн.,  на 101,4% від запланованих.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)