23 / Квітень, 2018
19-20 квітня у Луцьку за сприяння Луцької міської ради відбулося засідання Секції з питань освіти АМУ, проведене в рамках проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізується спільно з Агентством США з міжнародного розвитку, спільно . На захід зібрались близько 40 представників із різних областей України, серед яких керівники органів управління освітою, їх заступники, завідувачі методичних кабінетів та інші освітяни.
 
 
Учасників заходу привітав Ігор Поліщук, радник Луцького міського голови, розповівши про ініціативи Луцької міської ради у сфері освіти та фінансової підтримки освітньої реформи в місті. З метою та завданнями засідання учасників ознайомила голова Секції з питань освіти АМУ, начальник управління Первомайської міської ради Галина Остапенко.
Аналітик Асоціації міст України Людмила Мозгова проаналізувала основні зміни в законодавстві та стан місцевого самоврядування галузі освіти (презентація), а також акцентувала увагу на ролі АМУ та проекту ПУЛЬС у законодавчому процесі. Йшлось про участь АМУ у засіданнях робочих груп із розробки законопроектів «Про загальну середню освіту» та «Про професійну (професійно-технічну) освіту», що утворені відповідними наказами Міністерства освіти і науки України. Особливий резонанс серед учасників заходу викликала інформація про стан фінансування заробітних плат педагогічних працівників за кошти освітньої субвенції. Так, за аналітичною інформацією, зібраною АМУ, з 231 опитаної громади 76% звітують про наявність дефіциту освітньої субвенції. Окрім того, формула її розрахунку, на думку респондентів та учасників засідання Секції з питань освіти АМУ, потребує приведення до відповідності чинним нормам законодавства.
 
Учасники Секції з питань освіти АМУ схвалили пропозиції, підготовлені Виконавчою дирекцією Асоціації.
У той же час не менш важливим питанням була проблематика сфери професійно-технічної освіти, що особливо актуальна для міст-обласних центрів, які фінансують відповідні заклади. Наразі проблема поглиблюється, оскільки Міністерство освіти і науки України має наміри передавати ПТНЗ виключно до комунальної власності обласних громад, чим позбавляє права міст-обласних центрів включати заклади професійної освіти у свої програми розвитку, а, отже, й передбачати кошти на їх оновлення матеріально-технічної бази.
На засідання Секції завітала Лариса Понєдєльнік, помічник народного депутата України, Голови підкомітету з питань позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та освіти дорослих Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Ірини Констанкевич. Усі питання, озвучені учасниками засідання, були нею детально опрацьовані і подані народному депутату.
 
Про законопроектну діяльність у сфері освіти учасників заходу проінформувала Олена Козієвська, заступник керівника секретаріату Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти. Зокрема, вона акцентувала увагу на питаннях організації харчування дітей, що знаходяться під контролем профільного Комітету Верховної Ради України.
 
Особливу увагу освітяни приділили питанню організації інклюзивної освіти. Так, експерт директорату інклюзивної та позашкільної освіти Міністерства освіти і науки України Ольга Набоченко презентувала діяльність інклюзивно-ресурсних центрів та їх роль у реалізації права на освіту дітей з особливими освітніми потребами (презентація).
На часі також імплементація Закону України «Про освіту», зокрема, у частині запровадження зовнішньої та внутрішньої систем забезпечення якості освіти. Іван Юрійчук, завідувач сектору моніторингу освіти Державної служби якості освіти, розповів про роль ДСЯО у забезпеченні якості освіти на місцевому рівні та розробку важливих у галузі нормативно-правових документів, що мають забезпечити механізм здійснення інституційного аудиту, громадської акредитації тощо.
 
Освіту міста Луцька презентувала начальник управління освіти Луцької міської ради Зіновія Лещенко, яка розповіла про міські програми підтримки обдарованих учнів, учителів. «У той час як держава із метою реалізації реформи Нової української школи виділяє кошти на закупівлю меблів та обладнання для учнів 1 класів за програмою 70% субвенції, а 30%  кошти з місцевого бюджету, місто Луцьк дофінансовує 50% на 50%, оскільки заявленого обсягу коштів у субвенції буде недостатньо для оновлення освітнього простору першокласників», - підкреслила З.Лещенко.
Учасники за круглим столом обговорили ряд питань, повʼязаних із проблемами в галузі та необхідністю змін у законодавстві:
  1. Про відсутність достатнього ресурсу в місцевих бюджетах для повного забезпечення рішень Уряду у частині підвищення заробітної плати вчителям, оновлення освітнього середовища Нової української школи.
  2. Про необхідність передачі тих закладів професійної (професійно-технічної) освіти до комунальної власності міст-обласних центрів, які фінансуються за кошти бюджетів міст. Особливо прикрим є те, що міста виділяють кошти на оформлення всієї документації закладів, а самі заклади МОН передає до обласної комунальної власності. При цьому утримання закладів, фінансування заробітних плат, стипендій здійснюється з бюджетів міст.
  3. Про відсутність соціальної справедливості в оплаті праці педагогічних працівників шкіл (у яких вона зростає) та закладів дошкільної, позашкільної освіти, органів управління освітою на місцях (підняття якої залежить виключно від спроможності місцевих бюджетів).
  4. Про відсутність чітких повноважень в органів управління освітою, зокрема, у частині контролю за якістю надання освітніх послуг у комунальних закладах освіти. Йдеться про фронтальні перевірки та моніторинги.
  5. Про наявність вакансій педагогічних посад у закладах освіти та відсутність мотивації у кандидатів на посади керівників закладів освіти, зокрема, спеціалізованих шкіл, подаватись на конкурс, оскільки заробітна плата керівника закладу освіти суттєво не відрізняється від заробітної плати педагогічного працівника.
  6. Під час реорганізації обласних психолого-медико-педагогічних комісій було виключено повноваження встановлювати психологічний вік дитини, що викликає проблеми із реєстрацією документів новонароджених дітей, які потрапили до «Вікна життя», тобто були підкинуті.
  7. Відповідно до законодавства будь-які соціальні гарантії мають бути збережені. Поряд із тим складною є ситуація з оплатою праці вчителів, які працюють у так званих «закладах нового типу», що не передбачені новим Законом України «Про освіту». Фактично всі встановлені раніше державою доплати покриваються за кошти місцевих бюджетів. Потребу нормативного урегулювання вимагає й ця проблема.
Окрім того, учасники засідання звернули увагу на затримку фінансування субвенції на забезпечення інклюзивної освіти. Як повідомила представниця профільного Міністерства, 14 квітня кошти пішли на рахунки обласних казначейств.
Після обговорення учасники засідання відвідали заклад дошкільної освіти № 7 м. Луцька (директор закладу Галина Коваль), де познайомились із автором методу асоціативних символів Світланою Гунько, яка продемонструвала, як він працює на практиці. Про наступність впровадження авторської методики та її наукове обґрунтування розповів Валерій Редько, доктор педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, завідувач відділу навчання іноземних мов НАПН України. Практичне підтвердження теорії науковця керівники органів управління освітою України змогли побачити на прикладі фрагменту уроку, проведеного вчителем-методистом  англійської мови Наталією Стаднік у Комунальному закладі «Луцький навчально-виховний комплекс № 9» (директор закладу Олександр Дубина).
  
20 квітня 2018 року учасники Секції з питань освіти АМУ продовжили свою роботу у Закладі дошкільної освіти № 11 м. Луцька (директор закладу Галина Шумчук), де було презентовано досвід запровадження платних освітніх послуг та результати діяльності таких гуртків.
 
Гостей Луцька також приємно вразив досвід Гімназії № 21 імені Михайла Кравчука (директор закладу Олег Ковальчук). Особливу увагу було приділено запровадженню проектної діяльності закладу та створенню нового освітнього середовища. Учасникам засідання Секції з питань освіти АМУ продемонстрували класні кімнати-музеї, у яких здійснюється навчання школярів.
Досвідом співпраці влади із закладами професійної (професійно-технічної) освіти поділилась Ольга Завацька, директор Луцького центру професійно-технічної освіти. «Ми раді, що наш заклад прийняли до системи освіти м. Луцька. Ми відчуваємо підтримку місцевої влади. У той час, як в області в минулому році затримувалась заробітна плата колегам, заклади, що фінансуються м. Луцьком, отримали всі виплати вчасно та без затримки. Ми пересвідчились, що професійна освіта в місті є рівноправним учасником усіх освітніх процесів», - зауважила О.Завацька.
Про напрями діяльності закладів позашкільної освіти розповіла начальник управління освіти Луцької міської ради Зіновія Лещенко. Свідченням високої якості освітніх послуг у позашкіллі для гостей міста стала, зокрема, діяльність гуртків Палацу учнівської молоді (директор закладу Степан Сидорук).
Наприкінці дводенного засідання учасники підбили підсумки, обговорили план роботи на друге півріччя, зокрема, запланували наступне засідання Секції з питань освіти АМУ провести у жовтні 2018 року у м. Вінниці.

Аналітичний центр АМУ

Галузь: 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)