09 / Липень, 2022
9 липня Верховна Рада України ухвалила у другому читанні як Закон урядовий проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень» №7426 від 01.06.2022.
Закон передбачає, що у період дії воєнного стану органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації можуть приймати рішення про:
► передачу коштів із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету (абзац 3 пункту 22-5 розділу VI Бюджетного кодексу України)
У разі передачі коштів із спеціального фонду місцевого бюджету до загального фонду, як виняток з положень статті 72 БКУ, місцевий бюджет може затверджуватися з профіцитом за спеціальним фондом та з дефіцитом за загальним фондом шляхом внесення змін до рішення про місцевий бюджет
► здійснення, як виняток з положень частини другої статті 85 БКУ, видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів БКУ, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів (абзац 2 пункту 22-5 розділу VI Бюджетного кодексу України).
Ряд положень було включено до тексту законопроєкту під час доопрацювання. Так, Закон передбачає внесення змін до розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України, якими передбачено, що:
-
у період дії воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування у разі виникнення простроченої заборгованості суб’єкта господарювання перед міською територіальною громадою за кредитом (позикою), залученим під місцеву гарантію, пеня та інші штрафні санкції не нараховуватимуться (змін до пункту 22-4 розділу VI Бюджетного кодексу України);
-
у період дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців після його припинення або скасування не буде застосуватися заборона здійснення Верховною Радою Автономною Республікою Крим, відповідними обласними та міськими радами нових місцевих запозичень та надання місцевих гарантій, якщо був порушений графік погашення платежів за попередніми позиками (доповнення розділу VI Бюджетного кодексу України пунктом 22-6).
АМУ щодо питання запозичень зверталася у квітні цього року до Міністерства фінансів України (Лист) та до парламентського Комітету з питань бюджету (Лист) з пропозиціями щодо необхідності внесення змін до порядку та умов здійснення місцевих запозичень в умовах воєнного стану.
Асоціація міст України в цілому вітає рішення Парламенту щодо ухвалення змін до Бюджетного кодексу України, передбачених урядовим законопроєктом «Про внесення змін до розділу VІ «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень» № 7426 від 01.06.2022.
Водночас АМУ висловлює застереження щодо надання дозволу здійснювати видатки, не віднесені до відповідних місцевих бюджетів Бюджетним кодексом, і видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів. Асоціація не підтримує ці зміни, оскільки таким чином узаконюється вилучення коштів з місцевих бюджетів до державного бюджету. В умовах суттєвого зменшення доходів місцевих бюджетів, передача коштів громад до державного бюджету призведе до зриву опалювального сезону, заборгованостей з виплат заробітних плат бюджетникам та інших соціально відчутних наслідків.
Галузь: