05 / Серпень, 2019
5 серпня Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан взяв участь у прямому ефірі на радіо Голос столиці.
Першим питанням програми було фінансування реконструкції та будівництва комунальних доріг. О.Слобожан пояснив розподіл повноважень щодо такого фінансування в результаті децентралізації управління дорогами. Так, було утворено Дорожній фонд, кошти з якого розподіляються на фінансування реконструкції та будівництво державних і місцевих доріг. Щодо забезпечення комунальних доріг – було передбачено розподіл між місцевими бюджетами частки акцизу на пальне. Але проблема полягає у тому, що Уряд не вчасно приймає постанови про закріплення цих часток між місцевими бюджетами на квартал. Так, станом на сьогодні така постанова ще не прийнята, хоча вже другий місяць кварталу і ці гроші мали б розподілятися щоденно з 1 липня.
Але головна проблема, що з 2020 року ця норма буде скасована. Тобто місцеві бюджети не отримають 8,9 млрд грн на комунальні дороги. Хоча в Україні – 60% комунальних доріг. А з Державного дорожнього фонду має надходити на комунальні дороги не більше 20% коштів. Таке формулювання дає можливість деяким ОДА взагалі не виділяти кошти. Хоча при прийняття цієї норми АМУ наполягала на формулюванні – не менше 20%. Таким чином на наступний рік у місцевому самоврядуванні може взагалі не бути коштів на комунальні дороги.
Для вирішення питання має бути державна політика, яка формується через прийняття законодавства, зокрема, змін до закону про фінансування дорожньої галузі та змін до Бюджетного кодексу.
О.Слобожан зупинився на проблемах реформування управління дорогами - АМУ зверталася до Уряду з пропозицією передати в управління ОТГ колишні райавтодори з відповідним фінансування, заміть ліквідації їх у процесі оптимізації.
Окрема увага під час програми була приділена увага реформі з децентралізації. Ведучий, зокрема, зазначив, що відбувся лише перший етап реформи. Виконавчий директор АМУ О.Слобожан пояснив, що у 2014 році була прийнята Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Для її реалізації було сформовано план заходів, який, на жаль, по термінам не виконано. Так, наприклад, у наступному році місцеві вибори мали б проводитися на новій територіальній основі.
Що вже зроблено? Відбувся перший етап бюджетної децентралізації – прийнято зміни до Бюджетного кодексу щодо реформування міжбюджетних відносин. Громади отримали додаткові інструменти наповнення місцевих бюджетів, було запроваджено місцеві акцизи на пальне, тютюн та алкоголь. Це - потужний антикорупційний інструмент. Також було прийнято закон про добровільне об’єднання громад, закон про державну регіональну політику, започатковано секторальні реформи – в освіті, медицині. Укрупнення (об’єднання) громад дало можливість посилити спроможність та наблизити послуги до споживачів.
О.Слобожан наголосив, що нині іноді помилково говорять, що метою реформи була кількість об’єднаних громад. Але це лише етап. Необхідно рухатися далі: прийняти закон про загальні засади адміністративно-територіального устрою, щоб забезпечити, зокрема, повсюдність місцевого самоврядування. Закріпити новий адміністративно-територіальний устрій потрібно у змінах до Конституції, а також запровадити інститут префектів на заміну районних і державних адміністрацій. У районних та обласних рад з’являться виконавчі комітети.
Далі слід прийняти закони про місцеве самоврядування, закон про префектури, а вже потім - закон про нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування.
І останнім етапом реформи має бути переформатування Бюджетного та Податкового кодексів і закріплення цієї схеми в Конституції. Таким чином має запрацювати місцевий економічний розвиток і стати основним інструментом наповнення місцевих бюджетів.
Ще один блок Концепції - запровадження інструментів партисипативної демократії. Для його реалізації необхідно прийняти законодавство про місцевий референдум, реалізацію місцевих ініціатив, громадських слухань, бюджетів участі тощо.
Отже головна мета реформи – сформувати органи місцевого самоврядування, спроможні надавати якісні публічні послуги на своїй території, підсумував Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан.
Далі О.Слобожан, відповідаючи на запитання слухачів та ведучого, роз’яснив питання фінансування та монетизації пільг на проїзд у громадському транспорті. Також він зупинився на проблемі падіння доходів місцевих бюджетів, яке очікується у наступному році через перекладання на місцеве самоврядування все більше повноважень без належного фінансового забезпечення.