Олександр Слобожан: В деяких сферах держава має створити тільки правила, і не лізти туди «з сокирою» регулювати

10 / Лютий, 2017
Як триває процес створення об’єднаних територіальних громад, що стає на заваді формуванню ОТГ, від чого залежить їхня фінансова спроможність – про це перший заступник виконавчого директора Асоціації міст України Олександр Слобожан розповів в ефірі радіо «Голос столиці».
«Сама суть об’єднання – це формування спроможних адміністративно-територіальних одиниць, які в плані фінансового вирівнювання не потребуватимуть значної підтримки з центру, в них наявна вся інфраструктура, кадровий потенціал для задоволення потреб мешканців», – зазначив Олександр Слобожан. Об’єднані громади створюються за перспективними планами, але цей документ – не нав‘язана «з гори» догма. «В деяких сферах держава має створити тільки правила, і не лізти туди «з сокирою» регулювати», – говорить він.
Але подекуди процес об’єднання громад складно провести на засадах добровільності і не натрапити на конфлікт інтересів. Зокрема, виникають труднощі зі створенням об’єднаних громад на територіях, де є великі міста обласного значення, оточені невеличкими населеними пунктами. «Візьмемо для прикладу Київ. Чи може селище Коцюбинське стати спроможною, самодостатньою громадою? Чи це все-таки частина міста Києва? Тут виникає певний конфлікт інтересів», – говорить Олександр Слобожан. Для врегулювання на законодавчому рівні питання порядку зміни меж районів та міст обласного значення у разі об’єднання територіальних громад, розташованих на їх території, у Верховній Раді зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей добровільного об’єднання територіальних громад, розташованих на територіях суміжних районів» (№ 5520). «Там закладена цікава норма – в межах 20-кілометрової зони від обласного центру фактично забороняється об’єднання навколишніх сіл. АМУ підтримує такий підхід. Тому що великі міста мають Генплани, в яких є перспектива їхнього розширення, вони з часом «поглинуть» навколишні території. Об’єднання не має перешкоджати процесу розширення великих міст», – говорить Олександр Слобожан.
Щодо фінансової спроможності ОТГ, то переваги об’єднання очевидні. «Якщо взяти бюджети окремих сіл та селищ, то після об’єднання бюджет громади збільшується у середньому в 3-5 разів», – констатує перший заступник виконавчого директора АМУ. Поки були окремі села, селища або міста районного значення весь податок з доходів фізичних осіб, який збирався на їх території, не потрапляв до їхніх бюджетів, а забирався в районний, обласний і державний бюджет. Після того, як вони об’єдналися, 60% податку на доходи фізичних осіб наповнює місцеві бюджети.  Крім того, на місцях залишається  100% єдиного податку, 100% податку на майно, 100% плати за землю, 100% податку на прибуток підприємств комунальної власності, 100% плати за надання адміністративних послуг, 25% екологічного податку та 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів. «Наступний момент – новоствореними ОТГ цікавляться американські, європейські донори. Вони надають їм свою допомогу»,– говорить Олександр Слобожан.
Ще одне вагоме джерело надходжень до місцевих бюджетів – зарахування частини рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату. Відповідний закон, що набере чинності з 1 січня 2018 року, вже підписав Президент України Петро Порошенко. «Хочу зауважити – міста обласного значення та ОТГ отримуватимуть 3%. Якщо родовище або місце видобутку знаходиться на території міста обласного значення або об’єднаної громади, розподіл буде такий: 3% в них залишається, а 2% ідуть в обласний бюджет. Якщо родовище або місце видобутку знаходиться на території села, селища або міста районного значення, їм залишається 1%, ще 2% йдуть в районний бюджет, ще 2% – в обласний», – пояснює Олександр Слобожан.
Асоціація міст України підтримувала прийняття цього закону, оскільки він сприятиме розвитку регіонів, де проводиться видобуток вуглеводнів та надасть місцевим громадам більше фінансових можливостей для вирішення проблем на місцях. Експерти АМУ вважають, що прогнозований обсяг додаткових надходжень місцевих бюджетів від цього джерела складе 2,5 млрд. грн.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)