02 / Травень, 2024

25 квітня 2024 року в Києві відбувся форум з муніципальної статистики «Формування політики відновлення та розвитку громад, що базується на даних».
 
Учасниками заходу стали представники Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, Державної служби статистики України, Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства фінансів України, органів місцевого самоврядування та їх об’єднань, проєктів міжнародної технічної допомоги, експертного середовища.
 
Мета заходу: обмін думками та досвідом між державними та муніципальними органами влади та їх асоціаціями, донорською та експертною спільнотою, а також громадянським суспільством щодо формування сучасної системи статистики на рівні територіальних громад та підготовки Концепції формування місцевої статистики в Україні.
 
Асоціацію міст України представила Марина Теплова, експертка з муніципальної статистики. У своєму виступі вона підкреслила, що Асоціація міст України з дня заснування 1992 року займається муніципальною статистикою: від видання та поширення збірок з ключовими показниками і місцевими даними перейшла в 2010 році до автоматизованої системи муніципальної статистики. 


 
Основна мета автоматизованої системи муніципальної статистики – надати органам місцевого самоврядування дієвий інструмент ефективного управління громадою. АСМС побудована так, що дає змогу накопичувати і обробляти дані муніципальної статистики та проводити відповідні порівняння як у межах однієї територіальної громади, так і для різних територіальних громад.
 
Маючи багаторічну експертизу з питання збору та аналітики даних, Асоціація міст України усвідомлює, що наявність тих чи інших даних визначає базу оподаткування, а отже, і в подальшому – обсяги податкових надходжень в громаді. 
 
У частині фінансових показників Асоціація міст України пропонує органам державної влади:
1. Надати органам місцевого самоврядування повноваження з формування та ведення муніципальних фіскальних реєстрів з метою покращення адміністрування місцевих податків і зборів та впливу на повноту податкових надходжень до бюджетів.  

2. Забезпечити повноцінний обмін інформацією між податковими органами та органами місцевого самоврядування з метою забезпечення зростання надходжень до бюджетів територіальних громад, оперуючи податковою інформацією, зокрема про суми нарахованих, сплачених, надмірно сплачених податків і зборів до місцевих бюджетів на відповідних територіях; суми податкового боргу та суми списаного податкового боргу; розстрочені і відстрочені суми податкового боргу і грошових зобов’язань платників податків; суми наданих податкових пільг у розрізі платників податків.

3. Надати органам місцевого самоврядування доступ:
- у режимі перегляду до ПТК АС «ЄКазна» або системи дистанційного обслуговування з використанням ПТК «Клієнт казначейства – Казначейство» в частині інформації про реєстрацію зобов’язань та кодування платіжних інструкцій, що здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 червня 2021 року № 590;
- до державних реєстрів з реєстрації суб’єктів господарювання (бізнесу), нерухомого майна;
- до «Податкового блоку» із функцією перегляду особових рахунків платників місцевих податків та можливістю надання пропозицій щодо нарахування місцевих податків по конкретних фактах порушень.
 
Окрім цього також необхідні реальні дані про населення у територіальних громадах з метою використання такої інформації при розрахунку міжбюджетних трансфертів, у тому числі на фінансування делегованих повноважень, а також при здійсненні вирівнювання податкоспроможності територіальних громад.
 
Асоціація міст України бачить доцільність у продовженні напрацювання збалансованих пропозицій до відповідних нормативно-правових актів та буде пильно слідкувати за дотриманням інтересів територіальних громад у цьому питанні.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)