27 / Січень, 2022
 
26 січня  директор Аналітичного центру АМУ Ярослав Рабошук взяв участь у засіданні Комітету Верховної Ради України  з питань гуманітарної та інформаційної політики, на якому, зокрема, розглядалися законопроєкти:
- Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення збереження культурної спадщини, №5755 від 12.07.2021;
- Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму фінансування збереження культурної спадщини №5756 від 12.07.2021.
Законопроєкт №5755 передбачає формування у складі спеціального фонду держбюджету Державного фонду збереження культурної спадщини і використання коштів цього фонду для реалізації заходів щодо реставрації, консервації, музеєфікації, реабілітації, ремонту, пристосування об’єктів культурної спадщини незалежно від форми власності. Також  передбачено розробку та виготовлення: облікової документації, науково-проєктної документації, науково-дослідної, проєктно-кошторисної документації, проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж режимоутворюючих об’єктів культурної спадщини.
Наповнювати Державний фонд збереження культурної спадщини передбачається за рахунок окремих джерел доходів держбюджетів та бюджетів місцевого самоврядування,тобто вилучення у громад (без належної компенсації втрат органів місцевого самоврядування) на користь Державного фонду збереження культурної спадщини таких джерел:
  • надходжень від адміністративних штрафів за правопорушення, передбачені статтею 92 та статтею 188-33 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
  • надходжень від орендної плати за користування об’єктами культурної спадщини;
  • концесійних платежів щодо об’єктів культурної спадщини;
  • надходжень від фінансових санкцій за правопорушення, передбачені статтею 44 Закону України «Про охорону культурної спадщини».
Ярослав Рабошук наголосив, що Асоціація міст України не підтримує законопроєкт №5755 в частині бюджетів місцевого самоврядування, оскільки:  
► запропоновані зміни не відповідають основним принципам здійснення місцевого самоврядування, зокрема, є такими, що втручаються у гарантовану законом матеріально-фінансову самостійність місцевого самоврядування (стаття 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);
► вилучення зазначених власних доходів бюджетів місцевого самоврядування до спеціального фонду держбюджету спричинить розбалансування місцевих бюджетів;
не визначено чіткий і справедливий механізм подальшого розподілу (повернення) коштів між територіальними громадами.
 
АМУ вважає, що вилучення з бюджетів місцевого самоврядування окремих доходів на користь формування спеціального фонду держбюджету є втручанням у діяльність місцевого самоврядування, і в майбутньому може стати прецедентом для подальшого втручання. Таке вилучення, по суті, не вирішує проблемних питань забезпечення збереження культурної спадщини. 
 
За результатами засідання Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики прийняв рішення звернутися до Комітету з питань бюджету щодо законопроєкту №5755 з пропозицією створити робочу групу та у якомога коротший термін на заміну цьому законопроєкту напрацювати нову редакцію. Потрібно унормувати прозорий механізм використання коштів державного фонду збереження культурної спадщини, порядок направлення коштів фонду до місцевих бюджетів, визначення органу, уповноваженого приймати рішення щодо переліку об’єктів, на які будуть витрачати кошти фонду. Розгляд законопроєкту №5756 вирішили відтермінувати до моменту прийняття рішення профільним Комітетом щодо законопроєкту № 5755.

Нагадаємо, АМУ звернулася до парламентського Комітету з питань бюджету з проханням рекомендувати Верховній Раді України відправити проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення збереження культурної спадщини» №5755 від 12.07.2021 на доопрацювання.
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)