22 / Липень, 2021
На розгляді Комітету Верховної Ради України з питань бюджету знаходиться проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення збереження культурної спадщини» №5755 від 12.07.2021.
Законопроект №5755 пропонує формувати у складі спеціального фонду держбюджету Державний фонд збереження культурної спадщини і використовувати кошти такого фонду для реалізації заходів щодо реставрації, консервації, музеєфікації, реабілітації, ремонту, пристосування об’єктів культурної спадщини незалежно від форми власності та розробки та виготовлення: облікової документації, науково-проектної документації, науково-дослідної, проектно-кошторисної документації, проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж режимоутворюючих об’єктів культурної спадщини. 
Наповнювати Державний фонд збереження культурної спадщини пропонується за рахунок окремих джерел доходів держбюджетів та бюджетів місцевого самоврядування, а це означає вилучення у громад (без належної компенсації втрат органів місцевого самоврядування) на користь Державного фонду збереження культурної спадщини таких джерел:
  • надходжень від адміністративних штрафів за правопорушення, передбачені статтею 92 та статтею 188-33 Кодексу України про адміністративні правопорушення;
  • надходжень від орендної плати за користування об’єктами культурної спадщини;
  • концесійних платежів щодо об’єктів культурної спадщини;
  • надходжень від фінансових санкцій за правопорушення, передбачені статтею 44 Закону України «Про охорону культурної спадщини».
АМУ відзначає важливість і необхідність планування та організаційного забезпечення заходів щодо збереження своєрідного історико-архітектурного середовища територій громад, охорони, реставрації, реабілітації та доцільного використання пам’яток та охоронюваних територій, створення комфортних і безпечних умов для проживання населення, комплексного розвитку та привабливості громад. Охорона об’єктів культурної спадщини є одним із пріоритетних завдань органів місцевого самоврядування, і здійснюється в межах фінансової спроможності бюджетів.  
 
Водночас Асоціація міст України не підтримує зміни в частині бюджетів місцевого самоврядування, запропоновані Законопроектом № 5755, оскільки:  
  • запропоновані зміни не відповідають основним принципам здійснення місцевого самоврядування, зокрема є такими, що втручаються у гарантовану законом матеріально-фінансову самостійність місцевого самоврядування (стаття 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»);
  • вилучення зазначених власних доходів бюджетів місцевого самоврядування до спеціального фонду держбюджету спричинить розбалансування місцевих бюджетів;
  • проєктом не визначено чіткий і справедливий механізм подальшого розподілу (повернення) коштів між територіальними громадами.
Вилучення з бюджетів місцевого самоврядування окремих доходів на користь формування спеціального фонду держбюджету є втручанням у діяльність місцевого самоврядування, і в майбутньому може стати прецедентом для подальшого втручання у діяльність місцевого самоврядування. Крім того таке вилучення по суті не вирішує проблемних питань щодо забезпечення збереження культурної спадщини. 
Аcоціація міст України звернулася до парламентського Комітету з питань бюджету з проханням рекомендувати Верховній Раді України відправити проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення збереження культурної спадщини» № 5755 від 12.07.2021 на доопрацювання.
 

Аналітичний центр АМУ

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)