28 / Травень, 2020
Для забезпечення захисту прав та врахування інтересів місцевого самоврядування Асоціація міст України бере активну участь у законотворчій діяльності щодо фінансової забезпеченості місцевих бюджетів. 
1. Завдяки зусиллям Асоціації міст України загалом за період карантину у 2020 році для всіх територіальних громад збережено фінансовий ресурс в обсязі 140 млрд грн.
1.1.
Під час доопрацювання змін до Держбюджету-2020 (Закон №553-IX) збережено 51,03 млрд грн, зокрема:
  • 6,0 млрд грн надходжень роздрібного акцизу на пальне;
  • 9,0 млрд грн шляхом недопущення списання за рахунок місцевих бюджетів заборгованості за середньостроковими позиками 2009–2014 років;
  • 22,2 млрд грн субвенції на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності;
  • 4,9 млрд грн коштів Державного фонду регіонального розвитку;
  • 1,0 млрд грн субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів;
  • 1,7 млрд грн субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій;
  • 2,2 млрд грн субвенції на покращення соціального захисту окремих категорій педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти;
  • 2,5 млрд грн субвенції на реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів»;
  • 1,06 млрд грн субвенції на забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа»;
  • 100 млн грн субвенції на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти;
  • 150 млн грн субвенції на створення нових, будівельно-ремонтні роботи існуючих палаців спорту та завершення розпочатих у попередньому періоді робіт з будівництва/реконструкції палаців спорту;
  • 200 млн грн субвенції на завершення розпочатих у попередньому періоді робіт з будівництва/реконструкції, будівництво нових, реконструкцію та капітальний ремонт існуючих спортивних п’ятдесятиметрових і двадцятип’ятиметрових басейнів.
Окрім цього за наполегливої роботи експертів АМУ у прийнятому Законі №553-IX передбачено, що тимчасово, на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), звільнення від нарахування постачальниками електричної енергії та природного газу пені та штрафних санкцій підприємства централізованого водопостачання та водовідведення, виробники теплової енергії, зокрема комунальної форми власності.
1.2. Поновлено оподаткування платою за землю та податком на майно за квітень 2020 року (Закон №540-IX)збережено 3,15 млрд грн. Окрім цього Законом №540-IX надано право органам місцевого самоврядування оперативно приймати рішення про внесення змін до прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та зборів в частині зменшення ставок єдиного податку; передбачено відтермінування сплати належних платежів до кінця червня 2020 року без застосування штрафів та пені.
1.3. Попереджено щомісячні втрати ПДФО усіх місцевих бюджетів – Прийнятий законопроєкт №3329-д (у редакції до другого читання) містить норму, яка дозволяє через механізм грошової компенсації з державного бюджету комплексно вирішити питання підтримки медичних працівників та не допустити втрат ПДФО місцевих бюджетів. Крім того законопроєктом №3329-д (тепер  Закон №591-IX) надано право ОМС оперативно приймати рішення про внесення змін до прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та зборів в частині зменшення ставок плати за землю, та/або податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, щодо об'єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
1.4.
Попереджено запровадження зменшення ставок ПДФО та/або запровадження пільг з ПДФО для окремих категорій громадян, збережений ресурс 76,0 млрд грн (відхилено 11 законопроєктів №2758-1, №3076, №3302, №3302-1, №3311, №3311-1, №3329, №3329-1, №3329-2, №3379, №3331).
1.5. Попереджено покладання на органи місцевого самоврядування видатків щодо розширення категорій громадян, які мають право на пільговий проїзд, на суму 4,7 млрд грн в рік (повернуто на доопрацювання законопроєкт №2430).
1.6. Попереджено перерозподіл на користь державного бюджету коштів, що надійшли від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва до місцевих бюджетів. Збережений ресурс 0,7 млрд грн (законопроєкт, розроблений Держгеокадастром, так і не зареєстровано у парламенті).
1.7. Попереджено запровадження 100% пільги по платі за землю для земель залізниць. В результаті вдалось запобігти втрат бюджетів місцевого самоврядування у обсязі 4,2 млрд грн (відхилено поправки 2065 та 2066 до законопроєкту №1210 – Закон №466-IX).
Окрім цього Законом № 466-IX
  • поновлено оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та платою за землю об’єктів оподаткування, що розташовані на лінії зіткнення;
  • забезпечено зарахування до місцевих бюджетів податку за користування земельними ділянками, які знаходяться у постійному користуванні або у власності суб’єктів господарювання-платників єдиного податку;
  • удосконалено порядок подання органами Державної податкової служби органам місцевого самоврядування податкової звітності по платниках-юридичних особах.
2. Експерти виконавчої дирекції АМУ долучилися до підтримки законопроєктів, які сприятимуть збільшенню доходів місцевих бюджетів:
  • надіслали висновки до парламентського Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики з підтримкою законопроєктів (№3131, №3131-1, №3131-2), метою яких є виведення з тіні обробітку земель сільськогосподарського призначення. Законопроєктами передбачено удосконалення механізмів оподаткування орендарів земель сільськогосподарського призначення, які зведуть до мінімуму ухилення від оподаткування. У разі прийняття цих законопроєктів з врахуванням пропозицій АМУ додаткові надходження місцевих бюджетів зростуть на 6,0 млрд грн.
  • на розгляді парламентського Комітету з питань бюджету знаходиться законопроєкт №3423, яким передбачено тимчасово, до 1 січня 2021 року, збільшення частки зарахування надходжень ПДФО до бюджетів місцевого самоврядування із 60 до 65 відсотків. 4 травня 2020 р. експертами виконавчої дирекції АМУ було проаналізовано законопроєкт №3423 та надіслано висновок до парламентського комітету. Експерти АМУ переконані, що зміни запропоновані законопроєктом №3423 підтримають фінансову спроможність органів місцевого самоврядування в умовах боротьби із поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
3. З початку 2020 року експерти виконавчої дирекції АМУ розробили та надали народним депутатам законопроєкти:
  • №3175, який передбачає удосконалення механізму горизонтального вирівнювання податкоспроможності бюджетів міст обласного значення, бюджетів об’єднаних територіальних громад на засадах мотивації до місцевого економічного розвитку.
  • №3174, який продовжує дію інституту пайових внесків забудовників в інфраструктуру населених пунктів з 01.01.2021 року, удосконалює механізм їх нарахування та сплати. У разі його прийняття додаткові надходження місцевих бюджетів складуть 1,2 млрд грн.
Асоціація міст України і надалі буде відстоювати інтереси місцевого самоврядування задля забезпечення подальшого зміцнення фінансової спроможності громад. 
Аналітичний центр АМУ

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)