22 / Грудень, 2017
Під час проведення Секції АМУ з питань соціального захисту населення, яка проходила в рамках проекту USAID «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС) 11-12 грудня у м. Вінниця, були обговорені актуальні проблемні питання діяльності органів місцевого самоврядування у сфері соцзахисту. За результатами засідання Секції Асоціація міст України звернулась до Прем'єр-міністра України В. Гройсмана щодо сприяння у вирішенні цих проблем.
 
Щодо надання статусу інваліда війни з числа осіб, які брали участь у проведенні антитерористичної операції
На сьогодні особам, які брали участь в АТО, військово-лікарська комісія відповідно до наказу Міністерства оборони України від 14.08.2008  № 402 постановляє формулювання «Поранення (контузія, травма, каліцтво), ТАК, пов'язане із захистом Батьківщини або виконанням обов'язків військової служби». Таке формулювання не кореспондується із причинами, передбаченими в пп. 11-14 ч. другої ст. 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» - отримання поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в АТО. Тобто, причинний зв'язок захворювань, який встановлюється ТАКОЮ постановою ВЛК, теоретично не дає права громадянам отримати статус інваліда війни внаслідок АТО.
Таким чином, органи соціального захисту населення, які приймають рішення про надання статусу інваліда війни, який отримав інвалідність внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаного під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, керуються постановою ВЛК, яка не відповідає чинному законодавству.
Асоціація простить сприяти внесенню змін до наказу Міноборони від 14.08.2008 № 402 з метою приведення його у відповідність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
 
Щодо призначення допомоги при народженні дитини
На сьогодні у разі подання заяви в електронній формі з використанням електронного цифрового підпису про призначення допомоги при народженні дитини така допомога призначається не пізніше ніж наступного робочого дня після отримання заяви органом соціального захисту населення. Водночас, з’являються проблеми, якщо заява подається не за місцем реєстрації. Оскільки особа, яка звертається за призначенням допомоги в електронній формі не по місцю реєстрації, не має можливості надати довідку про неодержання зазначеної допомоги за місцем реєстрації, спеціаліст прийому повинен зробити відповідний запит за місцем реєстрації особи. Тому призначити допомогу наступного робочого дня неможливо.
На засіданні Секції учасники дійшли згоди, що п’ятиденний термін опрацювання заяви буде достатнім для прийняття рішення (порівнюючи із десятиденним терміном, у разі подачі заяви не в електронній формі).
Асоціація простить сприяти внесенню змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 № 1751 з метою приведення термінів розгляду заяви при народженні дитини до реально можливих.
 
Щодо доставки повідомлень про призначення субсидій
Відповідно до ст. 102 Бюджетного кодексу України (в редакції від 20.12.2016) видатки на доставку громадянам повідомлень про призначення субсидії здійснюються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 № 319 доручено Міністерству соціальної політики та Міністерству інфраструктури разом зУкрпоштою забезпечити доставку громадянам повідомлень про призначення субсидії за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
До сьогодні(!) Мінсоцполітики, Мінінфраструктури та Укрпошта не можуть домовитись щодо доставки повідомлень. В такому випадку Асоціація бачить варіантом розв’язання цієї проблеми надання права органам місцевого самоврядування самим заключати договори на доставку повідомлень.
Асоціація просить сприяти пришвидшенню вирішення питання із нормативним врегулюванням доставки повідомлення про призначення субсидії за рахунок субвенції із державного бюджету місцевим бюджетам відповідно до законодавства.
 
Щодо визначення підстав, за якими особа втрачає право на статус, визначений нормами Закону України «Про статус ветеранів  війни, гарантії  їх  соціального  захисту», та відповідне посвідчення
Відповідно до п. 13-1 Положення про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.1994 № 302, у разі виникнення підстав, за якими особа втрачає право на статус, визначений Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», видане їй раніше посвідчення вилучається уповноваженим на видачу посвідчень органом, з повідомленням органу, який видав таке посвідчення. Водночас, громадяни неодноразово звертались до судів різних інстанцій з приводу оскарження рішень органу, уповноваженого на видачу та вилучення посвідчень. В рішеннях прийнятих на користь громадян, суд обґрунтовував протиправність дій структурних підрозділів, тим, що жодним нормативним актом не надано права скасовувати безтермінове посвідчення, визнавати її особою, що не має права особи, на яку поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціальною захисту».
На думку учасників секції внесення змін до постанови Кабміну № 302, зокрема додавання пунктів, які визначать підстави, за якими особа втрачає право на статус, зокрема у випадку незаконного отримання, а також прийняття нормативно-правового акту, який встановить порядок припинення надання пільг та процедуру вилучення посвідчень, допоможе в подальшому уникнути  неоднозначного тлумачення дій структурних підрозділів та звернення громадян з позовами до суду.
Асоціація просить сприяти пришвидшенню внесення змін до постанови КМУ № 302 та розроблення відповідного нормативно-правового акту.
 
Асоціація міст України сподівається на якнайшвидше вирішення цих проблем. Це допоможе якісніше будувати систему соціального захисту населення на місцях.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)