16 / Вересень, 2016

Асоціація міст України розглянула проекти законів "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (щодо встановлення мінімального розміру орендної плати за землю для учасників АТО)" (реєстр. № 4041а від 21.07.2016) та "Про внесення змін до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (щодо встановлення мінімального розміру орендної плати за землю для учасників АТО)" (реєстр. № 4042а від 21.07.2016).

Законопроектами пропонується встановити річну суму платежу орендної плати на період проведення антитерористичної операції для військовослужбовців та працівників інших військових формувань (для осіб, визначених п. 19 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), що беруть або брали участь у антитерористичній операції протягом звітного періоду (календарного року), на рівні 3 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Асоціація в загальному підтримує ідею підвищення соціальної захищеності осіб, які беруть або брали участь у антитерористичній операції.

Водночас, у законопроектах існує ряд суттєвих недоліків.
1. Оскільки орендна плата, як складова плати за землю, є місцевим податком (орендна плата складає приблизно 11,5% від доходу загального фонду місцевих бюджетів, тобто 12 млрд. грн. у 2015 році), прийняття законопроекту призведе до перерозподілу місцевого доходу, що в свою чергу, призведе до розбалансованості місцевих бюджетів та порушення статті 7 Бюджетного кодексу України, зокрема порушення принципу збалансованості бюджетної системи України.

2. Законопроектами не передбачено внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (зокрема виділення коштів на компенсацію втрати органів місцевого самоврядування) та не запропоновано джерела покриття недоотриманих коштів. Зазначаємо, що згідно з частиною третьою статті 142 Конституції України витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
Наприклад, звільнення від сплати земельного податку суб’єктів космічної діяльності відповідно до розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України компенсується державою у вигляді додаткової дотації з державного бюджету на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності (82,4 млн. грн. виділено у 2016 році з державного бюджету на компенсацію місцевим бюджетам).

3. У законопроектах відсутнє фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що суперечить частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України.

4. Передбачається набрання чинності законопроектів з дня, наступного за днем їх опублікування, що суперечить частині третій статті 27 Бюджетного кодексу України, відповідно до якого закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

5. Законопроекти дають можливість зловживати пільгою на орендну плату:
- відповідно до статті 8 Закону України «Про оренду землі» орендована земельна  ділянка або її частина може передаватися орендарем у суборенду, тобто фактично, через суборенду орендна плата для будь-якої фізичної або юридичної особи може становити 3 відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- існує велика імовірність, що фізичні або юридичні особи не будуть брати в оренду земельну ділянку, а будуть її орендувати через фіктивних орендарів-учасників АТО, що у свою чергу призведе до значних втрат у доходах місцевих бюджетів.

Зазначаємо, що питання звільнення від сплати місцевих податків доцільно не регулювати державою, а залишити за органами місцевого самоврядування.

Враховуючи вищезазначене, Асоціація пропонує повернути законопроекти на доопрацювання.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)