03 / Листопад, 2020
20 жовтня 2020 року Верховна Рада України прийняла постанову «Про заходи протидії поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та захисту всіх систем життєдіяльності країни від негативних наслідків пандемії та нових біологічних загроз» № 937-IX, якою передбачено заходи щодо підвищення спроможності національної системи охорони здоров’я, зокрема спрямованих на ефективну безоплатну діагностику та тестування на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2; створення умов для ефективного лікування хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19 в амбулаторних умовах через відновлення на рівні місцевого самоврядування системи невідкладної медичної допомоги тощо.
► Постановою №937 доручається Кабінету Міністрів України підготувати проект змін Бюджетного кодексу України щодо розширення можливості місцевих бюджетів з фінансування утримання та розвитку закладів охорони здоров’я та соціального забезпечення.
Асоціація міст України звернулася до Уряду і наголосила, що наразі Бюджетним кодексом України передбачено досить широкі повноваження щодо фінансування охорони здоров’я. Зокрема, вони стосуються співфінансування оплати медичних послуг, що надаються в рамках програми державних гарантій медичного обслуговування населення, для покриття вартості комунальних послуг та енергоносіїв комунальних закладів охорони здоров’я, які належать відповідним територіальним громадам або є об’єктами права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст, що перебувають в управлінні районних рад тощо.
Згідно з Законом України «Про місцеве самоврядування», забезпечення доступності і безоплатності медобслуговування на відповідній території, розвиток усіх видів медобслуговування та розвиток і вдосконалення мережі закладів охорони здоров’я відносяться до делегованих повноважень. Відповідно до статті 143 Конституції України держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України.
АМУ пропонує при розробці відповідних змін до Бюджетного кодексу України та Державного бюджету забезпечити органи місцевого самоврядування належними фінансовими ресурсами для виконання делегованих державою повноважень, зокрема на забезпечення доступності і безоплатності медобслуговування на відповідній території.
 Також постановою №937 передбачено створення умов для ефективного лікування хворих на коронавірусну хворобу (COVID-19) в амбулаторних умовах через відновлення на рівні місцевого самоврядування системи невідкладної медичної допомоги – медичних бригад мінімального складу для надання медичної допомоги пацієнтам, які хворіють на коронавірусну хворобу (COVID-19) за місцем їх проживання. Лікар загальної практики сімейної медицини є лікарем першого контакту для всіх пацієнтів, які з ним підписали декларацію. Але у переліку посад медичних працівників, для яких встановлюються доплати до заробітної плати медичним працівникам закладів охорони здоров'я, які надають медичну допомогу хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженому наказом МОЗ України від 03.09.2020 №2021 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 вересня 2020 р. за №901/35184, відсутня посада лікаря загальної практики - сімейного лікаря.
Асоціація міст звернулася до Уряду з проханням дати доручення МОЗ України доповнити перелік медичних посад у наказі МОЗ України від 03.09.2020 №2021 посадою лікаря загальної практики - сімейного лікаря.
Ще одним важливим питанням, яке потребує вирішення - є питання доступності закладів охорони здоров'я. Наразі у закладів охорони здоров’я виникла проблема з проведенням технічного обстеження та отримання сертифікату. Переважна більшість медичних закладів побудовані у минулому столітті, і тому зовсім не відповідає ДБН В.2.2-40:2018 щодо інклюзивності, підпадає під реконструкцію або капітальний ремонт, і потребує виготовлення проектно-кошторисної документації. 
Епідемія гострої респіраторної хвороби COVID-19, недостатній рівень фінансування Програми медичних гарантій, занижені тарифи на медичні послуги на сьогодні повністю виснажили місцеві бюджети.
У результаті проведення реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади, відбуваються зміни адміністративно-територіального устрою, які призведуть до реструктуризації мережі медичних закладів, передачі майна між органами місцевого самоврядування тощо. Зокрема, відбуватиметься передача з районного рівня медичних закладів, що надають первинну та вторинну медичну допомогу, на рівень сільських, селищних, міських територіальних громад. На цьому етапі є важливим збереження безперервності надання медичних послуг населенню, укладених декларацій між пацієнтами та лікарями і фінансування закладів охорони здоров’я. Тобто після місцевих виборів 25 жовтня 2020 року розпочнеться процес передачі будівель медичних закладів між органами місцевого самоврядування. Лише після цього нові власники зможуть вирішувати питання доступності медичних закладів встановленим вимогам.
АМУ, розуміючи необхідність забезпечення вимог доступності, зручності, інформативності і безпеки для потреб осіб з інвалідністю та високу відповідальність органів місцевого самоврядування за інклюзивність будівель і споруд вважає, що доцільно передбачити певний перехідний період для проведення всіх необхідних для цього заходів.
Асоціація міст України сподівається, що органи місцевого самоврядування та Уряд консолідують зусилля та забезпечать право кожного громадянина на безоплатне отримання у державних та комунальних закладах охорони здоров'я медичної допопоги.
 
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)