25 / Жовтень, 2019
У Державному бюджеті України на 2019 рік передбачено субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах у розмірі 14,7 млрд грн. Відповідно до Бюджетного кодексу України кошти цієї субвенції можуть спрямовуватися на дороги комунальної власності у розмірі не більше 20% загального обсягу субвенції.
Однак у 2019 році розподіл цих коштів є несправедливим. На жаль, повторюється ситуація 2018 року, коли восьми областям взагалі не виділено фінансування на вулиці і дороги населених пунктів, а в шести – розмір субвенції не перебільшував 10%. Асоцація міст України звертає увагу на недоліки чинного механізму використання ОДА коштів субвенції з Дорожнього фонду на дороги місцевого значення, вулиці і дороги комунальної власності, а саме: 
  • ОДА не визначають чітких пріоритетів для фінансування відновлення місцевих доріг, зокрема забезпечення доступності освітніх та медичних послуг, а відтак не враховуються першочергові потреби громад на формування спроможних мереж закладів освіти та охорони здоров’я (є приклади, коли створена опорна школа, до якої не відремонтована дорога і, як результат, батьки відмовляються віддавати дітей до цієї опорної школи);
  • кошти субвенції переважно спрямовуються на дороги місцевого значення, а не на вулиці і дороги комунальної власності у населених пунктах, хоча Закон України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» передбачає таку можливість;
  • високий рівень суб’єктивізму та непрозорості при розподілі субвенції з Дорожнього фонду на місцях.
У 2015 році в рамках реалізації реформи міжбюджетних відносин було запроваджене відрахування до місцевих бюджетів частини акцизного податку з виробленого в Україні пального та частини акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального як компенсація за скасування субвенції на комунальне дорожнє господарство, низки податкових платежів, зменшення інших дохідних джерел, в першу чергу розміру відрахувань податку на доходи фізичних осіб (з 75% до 60%). Починаючи з 2020 року припиняється зарахування надходжень частини (13,44%) відрахування надходжень акцизного податку до місцевих бюджетів, що призведе до зменшення щонайменше на 7,7 млрд грн надходжень до місцевих бюджетів та їх розбалансування, адже не визначено механізму компенсації втрат місцевих бюджетів базового рівня від позбавлення їх частини «місцевого» акцизу. Це суперечить вимогам ст. 142 Конституції України та Бюджетного кодексу України, згідно яких у разі прийняття державною рішень внаслідок яких зменшуються доходи місцевих бюджетів одночасно необхідно приймати рішення про компенсацію таких втрат. 
4 жовтня 2019 року  група народних депутатів на чолі з Зіновієм Андрійовичем зареєструвалау Верховній Раді України розроблений Асоціацією міст України проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні пального та частини акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального до місцевих бюджетів у 2020 році)» (№2231).
В умовах несправедливого розподілу субвенції на дороги і скасування зарахування акцизного податку на пальне до місцевих бюджетів гостро постає питання джерел покриття видатків на забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання вулиць і доріг комунальної власності. 
У зв’язку з цим АМУ запропонувала передбачити спрямування 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад. 
Також АМУ направила лист  до Мінфіну з пропозиціями змінити розподіл субвенції на фінансування ремонту доріг у громадах і надала проект відповідних змін до деяких законодавчих актів щодо застосування формульного розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності.
Державне агентство автомобільних доріг України на виконання доручення Міністерства інфраструктури України від 24.09.2019 № 35934/0/7-19 розглянуло лист Міністерства фінансів України від 23.09.2019 № 06040-05-10/23814 до листа Асоціації міст України від 13.09.2019 № 5-469 і надало відповідь АМУ (завантажити).
Укравтодор вважає недоцільним визначати обов’язковим спрямування 20% субвенції на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах з формульним розподілом оскільки:
  • це не відповідає самій ідеї децентралізації управління автомобільними дорогами загального користування (при децентралізації управління автомобільними дорогами загального користування облдержадміністраціям була передана відповідальність за стан автодоріг загального користування місцевого значення, і для забезпечення реалізації завдань щодо розвитку та утримання саме переданої мережі автомобільних доріг місцевого значення була передбачена відповідна субвенція);
  • зменшиться фінансовий ресурс обласних бюджетів для забезпечення належного стану мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення;
  • утримання та розвиток мережі вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах здійснюється за рахунок місцевих бюджетів відповідних органів місцевого самоврядування (як це здійснювалось і до здійснення децентралізації управління автомобільних доріг загального користування), і тому при розподілі субвенції між обласними бюджетами протяжність мережі вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах не враховується;
  • 20% субвенції буде розпорошено між значною кількістю бюджетів місцевого самоврядування, і обсяг субвенції для кожного такого бюджету буде незначним, таким, що не дасть змогу забезпечити виконання суттєвих дорожніх робіт;
  • згідно із статтею 17 Закону України «Про автомобільні дороги» управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться, а відповідно до статті 41 цього Закону фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється за рахунок бюджетів міст та інших населених пунктів, а також інших джерел фінансування, визначених законодавством. 
Нагадаємо, що на бюджетних консультаціях в парламентському Комітеті з питань бюджету 1 жовтня 2018 року Укравтодор підтримав пропозицію АМУ про спрямування 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та ОТГ за принципом протяжності доріг. Укравтодор підтримав пропозицію АМУ та зазначив, що треба враховувати не лише протяжність доріг, а й відповідність Державній цільовій економічній програмі розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення на 2018-2022 роки.
Асоціація міст України наголошує на неприпустимості функціонування несправедливого механізму розподілу субвенції на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах і наполягає на прийнятті Урядом рішення щодо системного та формульного розподілу 20% цієї субвенції на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності.  
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)