24 / Липень, 2019
АМУ отримала лист Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності щодо прийняття проекту закону про муніципальну варту. Лист надіслано у відповідь на Звернення АМУ до керівників держави, прийняте 18 червня учасниками Дня Діалогу з владою, що відбувся в рамках XV Українського муніципального форуму в Одесі (18-20.06.2019 р.)
У листі, зокрема, сказано, що проект закону України «Про муніципальну варту» (№2890) підготовлений Комітетом до розгляду у другому читанні ще 2 липня 2015 року і очікує розгляду на пленарному засіданні парламенту.
Окрім того, враховуючи актуальність запропонованих законопроектом №2890 норм Комітетом підготовлено подання щодо внесення його на розгляд новообраної Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Асоціація міст України вкотре наголошує на необхідності прийняття закону «Про муніципальну варту» і висловлює щирі сподівання, що новообраний парламент його підтримає.
Нагадаємо, проект закону про муніципальну варту був схвалений парламентом 21 травня 2015 року. У його розробці та доопрацюванні до другого читання брали участь експерти АМУ. За цей час законопроект неодноразово вносився до порядку денного сесійних засідань, але, на жаль, так і не був розглянутий.
щоб завантажити інфографіку натисніть на картинку
Муніципальна варта – це підконтрольний громаді механізм забезпечення законності та правопорядку. Створення муніципальних органів правопорядку передбачено Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні (розпорядження Уряду від 01.04.2014р. №333).
Законопроект розроблено з метою закріплення на законодавчому рівні права місцевих рад створювати муніципальну варту як виконавчий орган місцевого самоврядування, основним завданням якого є сприяння виконанню рішень органів місцевого самоврядування громад, адже не секрет, що через відсутність такого інституту наші міста перетворилися в повсюдні «базари», парковки та смітники. Зрозуміло, що будь-яка влада зобов’язана мати механізм контролю за рішеннями, які вона продукує і які є обов’язковими до виконання на території її юрисдикції. А інакше – вседозволеність і хаос!
Варта фінансуватиметься за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету та виконуватиме роль підконтрольного громаді механізму забезпечення законності та правопорядку на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. При забезпеченні громадського порядку, підрозділи муніципальної варти будуть взаємодіяти з підрозділами національної поліції, обмінюватимуться оперативною інформацією, проводитимуть спільні заходи тощо.
Якщо звернутися до історії, українські міста мають досвід створення формувань з дотримання правопорядку на своїй території. Наприклад, свого часу вони діяли у Львові, Бердянську, Кам’янці-Подільському, Харкові. Через відсутність відповідної законодавчої бази ці утворення реєструвалися по-різному – від громадських формувань до підрозділів виконкомів рад. Сьогодні українські громади визнають потребу в утворенні муніципальної варти і висловлюють всіляку підтримку цій ініціативі.
Створення муніципальної варти підтримують європейські фахівці, спираючись на досвід країн ЄС. Експерти Ради Європи, зокрема, зазначають, що посилення ролі місцевого самоврядування у сфері забезпечення охорони громадського порядку необхідне у рамках децентралізації влади та реформи місцевого самоврядування.