25 / Березень, 2020
Уряд 25 березня прийняв рішення про розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином на загальну суму 651,4 млн гривень. Кабінет Міністрів дав доручення обласним державним адміністраціям здійснити у разі потреби розподіл видатків на лікування хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином.
Постановою передбачається збільшення субвенції для підтримки окремих закладів охорони здоров’я на 1,8 млрд гривень. Зокрема, за рахунок зменшення програми держгарантій на 1,5 млрд гривень з 1 квітня буде забезпечено фінансування будинків дитини, центрів крові, бюро судмедекспертизи, патанатомічні бюро, послуги з судово психіатричної експертизи, медичне обслуговування в спеціальних закладах з надання психіатричної допомоги, МСЕК (заклади обласного рівня). Також передбачено підтримку ЗОЗ, які надають вторинну та третинну медичну допомогу за програмою медгарантій та недопущення заборгованості по зарплаті.
При цьому не передбачено фінансування медичних закладів, які надають спеціалізовану меддопомогу, і які не підписали договір з НСЗУ. Отже, медзаклади, які не матимуть договору з НСЗУ залишаться повністю на плечах органів місцевого самоврядування.
Відповідно до пункт постанови 6 МОЗ разом з НСЗУ протягом трьох місяців мають провести аналіз виконання програми державних гарантій медичного обслуговування населення, а також функціонування у системі закладів охорони здоров’я, які не долучені до програми держгарантій та подати Уряду пропозиції стосовно удосконалення фінансового забезпечення та медичного обслуговування населення.
Всього субвенція складає 3,2 млрд гривень.
За даними НСЗУ середній рівень готовності ЗОЗ до підписання договорів з НСЗУ 89,7%. Усього закладів 1549, з них 254 – готовність до 80%.
АМУ пропонує залишок субвенції 1,4 млрд гривень розподілити для медичних закладів, які не змогли підписати договір з НСЗУ до 1 квітня 2020 року.
Асоціація міст України на початку року вже наголошувала на проблемі, що у період з 1 квітня до 1 жовтня 2020 року будуть відсутні механізми та підстави для відшкодування вартості лікарських засобів для лікування цукрового діабету. Саме до 1 квітня відповідно до Прикінцевих положень Бюджетного кодексу діє стаття 103-4 «Медична субвенція». АМУ висловлювала стурбованість цією ситуацією на фоні змін в охороні здоров’я, які потребують вкладення значних коштів від громад. З досвіду попередніх років це орієнтовно 600-700 млн гривень. Асоціація звернулася з листом до Кабінету Міністрів України з листом від 19 лютого 2020 року №5-134 та до МОЗ України негайно здійснити перерозподіл коштів, передбачених Міністерству охорони здоров’я України, та спрямувати кошти на відшкодування вартості інсулінів для лікування цукрового діабету та лікарських засобів для лікування нецукрового діабету, які забезпечать в достатньому обсязі такі потреби протягом року, та зокрема в період з 1 квітня до 1 жовтня 2020 року. АМУ звертала увагу Міністерства на цю проблему під час вебінарів 28 січня та 17 березня  2020 року як і під час засідання Уряду, коли приймалася постанова КМУ №65.
Уряд 5 лютого 2020 року прийняв постанову № 65 «Деякі питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році». Цим актом вносяться зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 листопада 2019 р. № 1119 “Деякі питання реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій на 2020 рік” та  здійснювати відшкодування вартості інсулінів в рамках програми медичних гарантій з 1 жовтня до 31 грудня 2020 року.
Вкрай недостатній рівень фінансування не дозволяє органам місцевого самоврядування виконувати делеговані державою повноваження на забезпечення доступності і безоплатності медобслуговування на відповідній території; забезпечення розвитку всіх видів медобслуговування та розвиток і вдосконалення мережі закладів охорони здоров’я. Відповідно до статті 143 Конституції України держава повинна фінансувати здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України.
 
З метою забезпечення права на доступну медичну допомогу населенню територіальних громад, Асоціація міст України рекомендує органам місцевого самоврядування невідкладно звернутися до голів обласних державних адміністрацій з пропозиціями та відповідними фінансово-економічними обґрунтуваннями стосовно збільшення видатків для забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсуліну та нецукровий діабет десмопресином.
 
Довідково: За попередніми результатами опитування органів місцевого самоврядування рівень забезпеченості коштами медичної субвенції для забезпечення хворих на цукровий діабет препаратами інсулінів на І квартал 2020 року становить лише 40% від потреби та значні обсяги коштів громади змушені дофінсовувати для безперебійного лікування цих хворих. Зміни в охороні здоров’я у 2020 році потребують додаткових значних витрат від органів місцевого самоврядування на придбання медичного та немедичного обладнання для надання вторинної, третинної, паліативної медичної допомоги тощо.

Аналітичний центр АМУ

 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)