01 / Серпень, 2017
На Урядовому порталі опубліковано тези Міністра екології та природних ресурсів України О.Семерака щодо того, що місцева влада не спроможна освоювати кошти від сплати екологічного податку.
Асоціація міст України вважає неприпустимими такі звинувачення з вуст високопосадовців і пропонує докладне роз’яснення ситуації та суті проблеми.  
Перш за все, слід заначити, що екологічний податок зараховується до спеціального фонду місцевих бюджетів, але напрями використання цих коштів  досить вузькі та й порядок використання містить суворі обмеження.
Асоціація неодноразово озвучувала цю проблему під час засідань та робочих груп у Мінфіні, наголошуючи на необхідності запровадження зарахування екологічного податку до загального фонду місцевих бюджетів.
Отже, сьогодні  місцеве самоврядування через значні обмеження та вимоги бюджетного законодавства:
  • по-перше, не має можливості вільно розпоряджатися коштами від екологічного податку та самостійно визначати напрями їх використання;
  • по-друге, фактично при наявності зазначених коштів на рахунках не може врегульовувати нагальні проблеми щодо фінансування соціальної сфери, оскільки спрямування коштів екологічного податку на соціально-культурну сферу буде порушенням бюджетного законодавства.
Таким чином, виникає ситуація коли кошти на рахунках є, а використати їх на врегулювання нагальних першочергових проблем  громад не можливо.
Також звертаємо увагу, що надходження екологічного податку в І півріччі 2017 року значно перевищують заплановані показники по місцевих бюджетах на 2017 рік. Згідно з даними Державної казначейської служби України за січень-червень 2017 року до місцевих бюджетів надійшло 1,6 млрд грн, що складає 71% від річного плану.
Враховуючи, що кошти не були закладені в рішення про місцеві бюджети, необхідно вносити зміни до місцевих бюджетів, скликати сесії місцевих рад тощо, тобто проходити відповідні тривалі у часі процедури.
Зважаючи на вищенаведене, вважаємо, що звинувачення місцевого самоврядування в проблемах із освоєнням коштів від екологічного податку на місцях є безпідставним. Для конструктивної позиції доцільно з’ясувати об’єктивні причини такої ситуації та врегулювати проблеми, а не шукати чергові мотиви для вилучення джерел надходжень місцевих бюджетів. Інакше бюджетна реформа піде в зворотному напрямку...
АМУ вкотре заявляє, що нинішні норми бюджетного законодавства щодо зарахування екологічного податку не узгоджується із здійсненими заходами щодо оптимізації спеціального фонду місцевих бюджетів.
Подальше проведення бюджетної реформи передбачає не лише розширення джерел наповнення місцевих бюджетів та збільшення їх фінансового ресурсу, а й підвищення фінансової самостійності та автономності місцевих бюджетів. Адже голови громад, які відповідають за вирішення питань місцевого значення на відповідній території,  повинні мати адекватний ресурс для цього та можливість ним розпоряджатися. На жаль, практика свідчить про недосконалість законодавчих норм, у тому числі і у частині зарахування та використання коштів екологічного податку.
Асоціація міст України пропонує внести зміни до порядку зарахування надходжень від екологічного податку, передбачивши їх зарахування до загального фонду місцевих бюджетів.
Доходи загального фонду не мають цільового спрямування і коло напрямів використання його надходжень є значно ширшим, ніж спеціального фонду. Тому надходження від екологічного податку можна буде використати для вирішення нагальних проблем територіальних громад, зокрема у сфері освіти, охорони здоров’я, підвищення рівня життя тощо.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)