Асоціація міст України закликає народних депутатів України з усією серйозністю поставитися до проєкту Закону України "Про місто Київ - столицю України" (№2143-3 від 24.09.2019) та не допустити остаточного його ухвалення у такому або лише формально зміненому вигляді. АМУ категорично не підтримує цей законопроєкт, оскільки він суперечить Конституції та законодавству України, а також Європейській хартії місцевого самоврядування, порушує принцип автономії влади на місцях. Негативні зміни, які сьогодні для столиці передбачає цей документ, завтра можуть бути перенесені на органи місцевого самоврядування по всій Україні! Тому важливо уникнути ситуативних змін, які можуть загальмувати розвиток місцевої демократії і поставлять під сумнів європейський вектор розвитку України.
АМУ закликає народних депутатів України захистити місцеве самоврядування!
АМУ категорично проти прийняття парламентом законопроєкту про столицю, адже він має критичні недоліки
04 / Жовтень, 2019
3 жовтня 2019 року Верховна Рада прийняла у першому читанні за основу проєкт Закону України "Про місто Київ - столицю України" (№2143-3 від 24.09.2019) і відхилила інші альтернативні законопроєкти №2143, №2143-1, №2143-2. Цей законопроєкт підтримала лише фракція політичної партії "Слуга народу". Жоден народний депутат з інших фракцій не підтримав це рішення.
Асоціація міст України наголошує, що проєкт Закону України №2143-3 містить дуже багато положень, які порушують Конституцію України, Європейську хартію місцевого самоврядування, основоположні для місцевого самоврядування закони. Усунути ці недоліки можливо лише істотно доопрацювавши законопроєкт, а це неможливо під час другого читання без порушення Регламенту Верховної Ради України.
Ситуацію ускладнює нетипова швидкість підготовки і проходження законопроєкту, відсутність нормального обговорення та узгодження позицій. Тому прогноз для громад у разі його прийняття є вкрай несприятливим.
Законопроєкт №2143-3 містить великий перелік недоліків:
1. Ключовий недолік – це протиправний вихід деяких його положень за межі, визначені Конституцією України.
Значна кількість положень законопроєкту суттєво відрізняються від загальних правил, які діють для інших органів місцевого самоврядування. Це питання роботи депутатів Київради на постійній основі (нині – всі на громадській основі), особливої виборчої системи, організації роботи Київської міської ради, запровадження нових посад, стратегічного планування, інформаційних систем, містобудування, землекористування тощо. Це не відповідає ч. 2 ст. 118, ч. 1 ст. 133, ч. 2 ст. 140 Конституції України. Конституція передбачає для міста Києва лише чіткий перелік випадків, коли його правовий статус може відрізнятися від інших міст. Це спеціальний статус у системі адміністративно-територіального устрою, додатковий статус як столиці, особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування, які випливають з попередніх обставин. Інші питання потребують однакового регулювання для всіх органів місцевого самоврядування, що відповідає унітарному статусу України. Це надзвичайно важливий недолік, який є руйнівним для правової та інституційної системи держави та місцевого самоврядування.
2. Нові наглядові повноваження КМДА несуть великий ризик прийняття керівниками цієї інституції суб’єктивних рішень та зловживання обов’язками, оскільки в Україні не має акту, котрий би встановлював усі випадки застосування норм, і їх процедури. У випадку набуття чинності цього закону, КМДА отримає право здійснювати повний нагляд за діяльністю органів місцевого самоврядування міста і зупиняти їх рішення. Тепер КМДА зможе опротестувати, а фактично блокувати, виконання необмеженої кількості управлінських рішень та актів міської ради. Це право буде поширюватись як щодо делегованих державою, так і щодо власних повноважень міської ради. Але, за українським законодавством і відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування, держава має визнавати управлінську автономію щодо прийняття органами місцевого самоврядування рішень власної компетенції та не повинна втручатись у здійснення їх власних повноважень.
3. Законопроєкт включає багато положень, що мають бути в Статуті міста, а не в Законі.
Це стосується почесних звань у місті Київ, принципів організації міського життя та управління містом, статусу посадових осіб, порядку регулювання використання майна територіальної громади міста Києва. Вказане порушує ч.1, 3 ст.140 Конституції України, статті 4, 6 Європейської хартії місцевого самоврядування, за якими органи місцевого самоврядування можуть самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
4. Всупереч Конституції вводиться поняття «територіальна громада району в місті».
Ч. 1, 3 ст. 140 Конституції України передбачає вичерпне визначення територіальної громади це - жителі сіл, селищ, міст. Територіальна громада є первинним суб'єктом місцевого самоврядування і не може бути поділена на складові частини. Натомість, Київ перетворюють у механічне об’єднання територіальних громад районів у місті замість єдиної і неподільної територіальної громади столиці.
АМУ наголошує. що це - лише частина зауважень до законопроєкту №2143-3.