10 / Липень, 2020
9 липня Комітет Верховної Ради України  з питань фінансів, податкової та митної політики підтримав проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні (№ 3476 від 14.05.2020).
Метою законопроекту є стимулювання розвитку виробництва в Україні електромобілів, зарядних пристроїв, комплектуючих виробів до них, що дасть можливість, через включення до ланцюгів доданої вартості світових автовиробників, створити нові робочі місця і збільшити частку автовиробництва і суміжних галузей у ВВП України.
Такої мети планується досягти за рахунок надання певних преференцій в оподаткуванні. Зокрема, пропонується до кінця 2030 року надати право платнику податку на доходи фізичних осіб включити до податкової знижки для зменшення оподатковуваного доходу суми витрат на придбання електротранспорту, у тому числі на погашення банківського кредиту, наданого на такі цілі.
За висновками АМУ, запропоновані зміни негативно вплинуть на дохідну частину місцевих бюджетів, оскільки призведуть до втрат надходжень загального фонду місцевих бюджетів через необхідність повернення ПДФО за підсумками річного декларування сум сплаченого за звітний період податку платникам, які застосують право на податкову знижку.
За розрахунками Міністерства фінансів України (за звітними даними 2019 року) очікувана сума втрат ПДФО щороку складатиме щонайменше 580,0 млн грн.
Слід звернути увагу, що ситуація ускладниться й тим, що ПДФО повертається платникам не з того самого бюджету, до якого його було сплачено: ПДФО  переважно сплачується за місцем отримання доходу (за місцем роботи фізичної особи), а повертається - за податковою адресою платника (адресою реєстрації). Це зумовить дисбаланс по місцевих бюджетах за територіальною ознакою.
У той же час, автори законопроекту не запропонували механізм компенсації поточних втрат місцевих бюджетів, а лише вказали про можливе збільшення надходжень місцевих бюджетів у майбутньому через запровадження інших непрямих заходів.
Асоціація міст України не підтримує законопроєкт №3476 в частині змін до ПДФО, оскільки запропоновані зміни порушують принципи податкового законодавства:
- рівності усіх платників перед законом,
- фіскальної достатності,
- соціальної справедливості.
Сьогодні до переліку витрат, які дозволено включити до податкової знижки, входять соціально та життєво важливі для громадян витрати на: здобуття освіти та лікування, проценти за іпотечним житловим кредитом, будівництво (придбання) доступного житла, орендну плату за житло внутрішньо переміщеним особам та інші. Але придбання електротранспорту не є соціально важливою витратою для громадянина.
Окрім того, враховуючи особливості застосування та розрахунку податкової знижки слід відзначити що це не такий вже і дієвий механізм для досягнення кінцевої мети законопроекту. Розмір податкової знижки, що може бути отриманий платником, є незначним у порівнянні з його витратами на придбання такого авто.
Як показує світовий досвід, багато країн застосовують стимулюючі заходи для сприяння більшому впровадженню електричного транспорту як такого, що не несе шкоди для довкілля. Але реалізація таких заходів відбувається за рахунок держави, а не місцевих бюджетів.
Незважаючи на суттєві втрати бюджетів, відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування в частині балансування доходів та видатків державного та місцевих бюджетів, парламентський Комітет підтримав законопроект №3476.
Отже, держава вкотре планує вирішувати питання стимулювання розвитку окремих галузей економіки за рахунок місцевих бюджетів.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)