АМУ долучилася до обговорення польського досвіду взаємодії органів державної влади та місцевого самоврядування

12 / Травень, 2021
12 травня Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан взяв участь в онлайн-дискусії на тему: «Польська модель взаємодії органів державної влади та місцевого самоврядування. Досвід для України». Захід організований Фондом «Лідери змін» (Варшава) в рамках Програми Study Tours to Poland у співпраці з ГО «Подільська агенція регіонального розвитку» (Вінниця).
Учасники: українські та польські експерти з питань місцевого самоврядування та керівники органів місцевого самоврядування з Польщі та України.
На початку виступу Олександр Слобожан підкреслив, що АМУ плідно співпрацює з декількома польськими асоціаціями. У період підготовки концепції децентралізаційної реформи вони надавали практичні поради та консультації щодо того, яких помилок не варто припускатися під час проведення реформи.
Він зазначив, що АМУ вже котрий рік наголошує, що з польського досвіду слід запозичити практику соціальних стандартів і нормативів публічних послуг. Це, як мінімум, може допомогти у впорядкуванні та наданні актуальної статистики з муніципалітетів. Потрібно враховувати досвід Польщі й в частині капітальних видатків. Адже наразі в Україні існує проблема, коли місцеві бюджети функціонують як так звані «каси по виплаті зарплат», тобто використовуються для транзитних коштів.
Опорою місцевих бюджетів у Польщі є капітальні видатки, вкладення в інфраструктуру. Але в них існує й чітке розмежування на «тверді проєкти» та «проєкти людського розвитку», чого в наших громадах наразі немає. Українські посадовці органів місцевого самоврядування ще мають навчитися правильному написанню проєктів і більш професійному та якісному їх просуванню, - сказав О.Слобожан.
Щодо інструментів надмірного контролю над місцевим самоврядуванням Олександр Слобожан розповів, що польський досвід навчає тому, що не можна допускати в українському законодавстві надмірності з боку наглядаючих органів. АМУ вважає, що наразі цілком вистачає галузевого контролю. Наприклад, у Кривий Ріг прибула перевірка Державної аудиторської служби України, яка здійснюватиме аудит всього міста до вересня. До того ж існує Рахункова палата України, що перевіряє яким чином були витрачені субвенції, а також усю документацію. Крім того, Бюджетний кодекс України передбачає наявність попереднього контролю, який здійснює Державна казначейська служба України. В українських муніципалітетах існують відділи внутрішнього аудиту і контролю, адже це закріплено у Бюджетному кодексі. Тому Асоціаця послідовно відстоює позицію, що у фінансовій та господарчій сферах контролю і нагляду за муніципалітетами більш ніж достатньо.
Підсумовуючи, Виконавчий директор АМУ зазначив, що слід відходити від такої моделі взаємодії, коли місцевому самоврядуванню передаються повноваження без відповідного ресурсу, а потім перевірки та контрольні служби відзначають, що орган місцевого самоврядування їх не виконує належним чином. Це створює ризики маніпуляцій, тому законодавство в цьому питанні має бути дуже чітким, а базові речі (щодо актів індивідуальної чи колегіальної дії, відповідальності контролюючих, сфер нагляду, засобів регулювання) мають бути обов'язково прописані та унормовані.
 

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)