АМУ проти перетворення виконкому сільської, селищної, міської, районної у місті ради з робочого органу на політичний

22 / Березень, 2017
Асоціація міст України розглянула розміщений на сайті Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" щодо формування персонального складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради (№ 5656).
Погоджуємося з пропонованим у Законопроекті 90-денним терміном для внесення сільським, селищним, міським головою на розгляд відповідної ради пропозицій щодо персонального складу виконавчого комітету після розпуску цього органу чи припинення повноважень ради, якою він був утворений, з тим, щоб, у разі  недотримання такого терміну головою, рада отримувала можливість затвердити склад виконавчого комітету за пропозиціями її депутатів.
У той же час вважаємо недоцільним встановлювати законом співвідношення між кількістю у складі виконавчого комітету працівників органів місцевого самоврядування та комунальних закладів з одного боку (одна третина), а з іншого боку – інших осіб, які не працюють у зазначених органах (дві третини).
По-перше, чинним Законом «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено входження до складу виконавчого комітету сільського, селищного, міського голови, його заступників керуючого справами виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради. Відповідно до діючого Закону, членом виконавчого комітету за посадою є також секретар ради. Крім того, в ОТГ, якими, по завершенні  децентралізаційної реформи, має стати більшість територіальних громад  України, членами виконавчого комітету за посадою є також сільські та селищні старости. За таких умов склади виконавчих комітетів вже досягають по 30 чи більше осіб.
У разі впровадження пропонованої законопроектом норми, цей і без того значний кількісний склад виконавчого комітету потроїться. Цей орган стане в більшості територіальних громад значно більшим за своїм складом за саму раду і може перетворитися з робочого органу, яким він сьогодні є, на ще один, поряд з радою, політичний орган.
По-друге, Законом сьогодні ні кількісний склад виконавчого комітету, ні кількість у його складі «інших осіб» не обмежується. Якщо, за згодою ради і голови, долю «інших осіб» у складі виконавчого комітету визнається за доцільне збільшити, чинним Законом їм ця можливість надана. Встановлення ж якихось штучних співвідношень у цьому питанні було б порушенням норм Європейської хартії місцевого самоврядування, яка передбачає, що «органи місцевого самоврядування повинні мати можливість визначати власні внутрішні адміністративні структури з урахуванням місцевих потреб і необхідності забезпечення ефективного управління». Крім того, вилучення права ради самостійно визначати склад формованого нею органу суперечило б політиці децентралізації влади, яка сьогодні здійснюється в нашій країні.
Тому АМУ пропонує Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування повернути на доопрацювання законопроект № 5656.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)