22 / Травень, 2024

Олександр Слобожан, Виконавчий директор Асоціації міст України, під час розгляду проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України», реєстр. №9559-д, на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування 20 травня 2024 року до другого читання наголосив на двох моментах. 

1. Допомога на оборону має бути віднесена до делегованих, а не власних повноважень муніципалітетів. 

«Відповідно до статей 17, 106, 107 і 116 Конституції України здійснення заходів щодо забезпечення обороноздатності України віднесено до компетенції Президента України, Ради національної безпеки і оборони України, Кабінету Міністрів України, Збройних Сил України, це виключна державна компетенція. Сьогодні всі максимально допомагають Збройним Силам України, але така допомога не може розглядатися як самостійна діяльність органів місцевого самоврядування, як їх власні повноваження. Така діяльність здійснюється за запитами військових підрозділів, при координації військових адміністрацій, Збройних Сил», - зазначив він.

Віднесення питань фінансової і матеріальної допомоги громад на потреби оборони до делегованих, а не власних повноважень передбачено поправками з 15 по 21, 26 та 29, що подали народні депутати Соколов М.В., Гриб В.О., Пузійчук А.В., Приходько Б.В., Євтушок С.М.

 

2. Під час дистанційних засідань місцевих рад громад, які належать до територій активних або можливих бойових дій, мають бути й питання землевідведення, плати за землю.

Законопроєкт дозволяє місцевим радам розглядати дистанційно виключно питання:
- невідкладного внесення змін до місцевого бюджету;
- інші питання щодо невідкладних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій або якнайшвидшої ліквідації особливо тяжких надзвичайних ситуацій;
- виконання повноважень в галузі оборонної роботи, в тому числі надання фінансової та матеріальної підтримки сектору безпеки і оборони;
- усунення з публічного простору символіки російської імперської політики;
- процедурні питання.

«У законопроєкті для громад, які належать до територій активних або можливих бойових дій, відсутня можливість  дистанційного розгляду питань землевідведення, плати за землю, що робить неможливим відбудову й навіть капітальні ремонти життєво важливих об’єктів. У більшості випадків для будівництва на місці зруйнованих об’єктів потрібні рішення по землевідведенню. Це стосується і об’єктів критичної інфраструктури, енергетичних об’єктів, будівництво яких потрібно максимально швидко», - підкреслив Олександр Слобожан.

Врахування особливостей дистанційного вирішення земельних питань, збереження місцевого самоврядування на територіях активних та можливих бойових дій, передбачено поправками 76, 79, що подали народні депутати Соколов М.В., Приходько Б.В.

Комітет схвалив до другого читання проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з підтримки сектору безпеки і оборони України», реєстр. №9559-д, яким уточнюється:

- компетенція сільських, селищних міських рад, їх виконавчих органів щодо надання допомоги на оборону,
- можливість проведення дистанційних засідань,
- положення про діяльність сільських, селищних, міських голів на посадах начальників військових адміністрацій,
- окремих питань діяльності органів місцевого самоврядування, території яких окуповано,
- розширення можливості працевлаштування посадових осіб місцевого самоврядування, які перебувають у простої, в тривалих відпустках без збереження заробітної плати.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)