Асоціація міст України розглянула проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей (щодо удосконалення правового статусу служб у справах дітей)» (реєстр. № 5526 від 12.12.2016), який знаходиться на розгляді Комітету Верховної Ради України з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму.
Законопроектом пропонується:
встановити норму щодо чисельності працівників районних, міських, районних у містах служб у справах дітей з розрахунку один працівник служби не більше ніж на дві тисячі дітей, які проживають у районі, та не більше ніж на чотири тисячі дітей, які проживають у місті, районі у місті;
встановити, що служби у справах дітей мають права юридичної особи.
Асоціація в цілому підтримує ідею підвищення соціальної захищеності дітей, водночас зазначає.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» затвердження структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів відноситься до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад. Варто також зазначити, що затвердження Кабінетом Міністрів України типових штатів виконавчих органів сільських, селищних, міських рад визнано неконституційним.
Тобто, встановлення норми щодо мінімальної чисельності працівників органів місцевого самоврядування є неприпустимим та таким, що посягає на власні повноваження органів місцевого самоврядування.
Зауважуємо, що зміни, прийняті Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства соціальної політики України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів» від 16.10.2012 № 5462-VI, виключили норми щодо обов’язковості надання службі у справах дітей прав юридичної особи та щодо мінімальної чисельності працівників.
Теза суб’єктів законодавчої ініціативи про те, що прийняті у 2012 році зміни призвели до неможливості виконання службами у справах дітей своїх функцій з необхідною швидкістю та самостійністю, на думку Асоціації, не мають обґрунтування і не відповідають дійсності, оскільки органи місцевого самоврядування як виконували, так і продовжують виконувати досить успішно свої функції. Ті міста, які вважали за доцільне зберегти статус юридичної особи для служб у справах дітей, – зберегли його.
Не зрозумілим також є максимальне навантаження на 1 працівника. У пояснювальній записці не пояснено чому саме обрано число 4000 дітей.
До того ж вважаємо, що орган місцевого самоврядування не тільки має законодавче право сам вирішувати штатну чисельність працівників, а і знає як правильно оптимізувати і налагодити найкращу роботу щодо захисту прав дітей.
Встановлення таких нормативів та вимог не є предметом правового регулювання законів і не зустрічається в інших законах.
Враховуючи вищезазначене, Асоціація просить Комітет не підтримувати прийняття зазначеного проекту акта, оскільки він суперечить чинному законодавству та порушує принцип самоврядності органів місцевого самоврядування.