08 / Липень, 2021
На розгляді Комітету Верховної Ради України з питань бюджету знаходиться проєкт Закону України №5719 від 01.07.2021 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів».
Законопроєкт передбачає зміну механізму зарахування та розподілу надходжень акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів між бюджетами місцевого самоврядування у зв’язку із змінами до системи оподаткування акцизом на тютюн, запропонованих урядовим проєктом Закону України №5600 від 02.06.2021 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Асоціація міст України не підтримує зміни по механізму зарахування та розподілу надходжень акцизу на тютюн, запропоновані законопроєктами №5600 та №5719, оскільки:
Законопроєкт передбачає зміну механізму зарахування та розподілу надходжень акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів між бюджетами місцевого самоврядування у зв’язку із змінами до системи оподаткування акцизом на тютюн, запропонованих урядовим проєктом Закону України №5600 від 02.06.2021 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
Асоціація міст України не підтримує зміни по механізму зарахування та розподілу надходжень акцизу на тютюн, запропоновані законопроєктами №5600 та №5719, оскільки:
-
механізм не гарантує збільшення доходів бюджетів місцевого самоврядування;
-
система адміністрування податку стає закритою та складною для розуміння, контролю, непрозорою. Це поле для виникнення нових схем мінімізації податкових зобов’язань, уникання від сплати податку;
-
запропонований механізм потребує розробки підзаконних актів на рівні ДПС, Держказначейства, КМУ щодо порядку зарахування, зміни звітності. Це загроза щодо вчасності впровадження і правильності застосування механізму;
-
бюджети місцевого самоврядування втратять оперативність отримання коштів від акцизу (щодня) та залежатимуть від дій ДПС, Держказначейства, КМУ. Досвід розподілу акцизу на пальне показує, що затримки розподілу тривають понад 3 місяці;
-
органи місцевого самоврядування не зможуть оперативно планувати доходи і видатки з бюджетів. На сьогодні акциз на тютюн надходить щоденно, найбільші суми з 24 числа місяця і громади фінансують видатків за рахунок надходжень акцизу на тютюн у цьому місяці, а зі зміною механізму розподілу податок буде надходити до бюджетів місцевого самоврядування не пізніше останнього дня місяця, що слідує за звітним, що негативно позначиться на оперативності фінансування видатків місцевих бюджетів;
-
зовнішній механізм контролю за ДПС та оцінки тіньового обороту тютюну через інформацію бюджетів місцевого самоврядування буде втрачено;
-
розмір акцизу на тютюн залежатиме від дій оптовиків (близько 120), що збільшує ризики втрати доходів бюджетів у разі мінімізації або ухилення їх від податку;
-
не вирішується питання попередження нелегального продажу тютюнових виробів як в оптовій, так і в роздрібній мережах та недоліків порядку притягання до відповідальності.
В умовах невизначеності наслідків та зважаючи на зазначені ризики зміни по механізму зарахування та розподілу надходжень акцизу на тютюн, запропоновані зміни законопроєктами №5600 та №5719 не можуть бути підтримані місцевим самоврядуванням. У зв’язку з цим Асоціація міст України звернулася до Міністерства фінансів України з проханням провести моделювання щомісячних надходжень до бюджетів місцевого самоврядування від акцизу на тютюн в розрізі бюджетів місцевого самоврядування.
Асоціація міст України звернулася до Комітету ВРУ з питань бюджету з проханням врахувати висловлені АМУ зауваження та позицію щодо змін механізму зарахування та розподілу акцизу на тютюн, запропонованих законопроєктами №5600 та №5719, і приймати рішення щодо Законопроєкту №5719 після проведення Мінфіном моделювання.
Аналітичний центр АМУ
Галузь: