АМУ готова співпрацювати з владою та виступати адвокатом змін, що сприятимуть зміцненню спроможності органів місцевого самоврядування – О.Слобожан на засіданні Правління АМУ

16 / Вересень, 2019
16 вересня у Києві відбулося чергове засідання Правління Асоціації міст України під головуванням Віталія Кличка, Голови АМУ, Київського міського голови та за участі голів громад-членів Правління, Виконавчого директора АМУ Олександра Слобожана, аналітиків АМУ. Серед гостей: Міністр розвитку громад та територій України Альона Бабак, Голова підкомітету з питань державних інвестиційних проектів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Анна Пуртова.
Віталій Кличко відкрив засідання Правління, привітав учасників та гостей і презентував порядок денний. На розгляд Правління АМУ було винесено питання про стан реформи місцевого самоврядування в умовах нової політичної ситуації, про підготовку до опалювального сезону, про бюджетний процес 2020 року, а також організаційні питання Асоціації.
Голова АМУ В.Кличко, зокрема, наголосив, що Асоціація міст України завжди демонструвала принципову та конструктивну позицію у співпраці з органами центральної державної влади і висловив переконання, що і з новим Урядом плідна співпраця буде продовжуватися. Реформа місцевого самоврядування та децентралізація влади – одна з найважливіших реформ. АМУ стояла у витоків реформи і весь час допомагала ці реформи впроваджувати. Ця реформа за наявності політичної волі може і має бути завершена.   
Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан окреслив проблеми впровадження реформи місцевого самоврядування.  Він, зокрема, зазначив, що уся проблематика вивчається через 24 регіональні відділення АМУ. Зміни та тенденції на центральному і місцевому рівнях досліджують та аналізують експерти АМУ.
Від початку децентралізаційної реформи відбулося багато позитивних змін, але, у той же час, проглядається низка певних тенденцій, які оцінюються на місцях як негативні. Серед них слід назвати: зростання у структурі місцевих бюджетів частки цільових трансфертів; фінансування делегованих повноважень не у повному обсязі; певна залежність місцевих рад від обласного рівня в частині розподілу державного фінансового ресурсу; зростання кількості дотаційних бюджетів саме в ОТГ.
Сьогодні озвучено, що реформа продовжується, швидкими темпами напрацьовуються проекти актів. Але зараз важливо зберегти якість законодавчого масиву, який готується, та забезпечити врахування інтересів місцевого самоврядування. До винесення на голосування у сесійну залу парламенту законопроекти мають опрацьовуватися з експертним середовищем та громадськістю. АМУ готова до активної співпраці, готова оперативно надавати пропозиції та зауваження, розрахунки і аналітику для врахування інтересів громад, виступати адвокатом змін, що сприятимуть зміцненню спроможності органів місцевого самоврядування.
  
Міністр розвитку громад та територій Альона Бабак представила пріоритети роботи нового міністерства та зупинилася на завданнях щодо реформування місцевого самоврядування: «Реформа має бути активізована і має відбутися. Головна мета – максимальний перелік базових послуг має надаватися на рівні громад.  У 2019-2020 роках необхідно завершити процес формування 6631 громад, загалом мають бути створені 1300-1400 ОТГ за принципом спроможності». Щодо нового адміністративно-територіального устрою - потрібні зміни до Конституції і Президент вже готує законодавчу ініціативу. За новим адмінтерустроєм будуть проведені місцеві вибори.
З питання про проблеми підготовки до опалювального сезону Голова АМУ Віталій Кличко сказав: «Підготовка до опалювального сезону 2019-2020 року в черговий раз демонструє хронічні проблеми підприємств тепло- та водопостачання, що не вирішуються десятиліттями. Основною перешкодою для своєчасного початку опалювального сезону є постійна заборгованість підприємств теплопостачання за спожитий природний газ. За інформацією НАК «Нафтогаз України» на 4 вересня 2019 року, заборгованість підприємств ТКЕ та ТЕЦ за природний газ, використаний для виробництва теплової енергії, склала 39,4 млрд грн. У тому числі, за 2019 рік – 12,6 мільярдів».
За підсумками обговорення питання про підготовку до опалювального сезону Правління АМУ вирішило звернутися до профільних комітетів Верховної Ради та центральних органів виконавчої влади з пропозицією передбачити в проекті Державного бюджету України на 2020 рік 19 млрд грн на погашення підприємствам теплокомуненерго і водного комунального господарства заборгованості з різниці в тарифах. Читати більше
Анна Пуртова, Голова підкомітету з питань державних інвестиційних проектів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, передала Правлінню АМУ вітання від Комітету та підтримала налагодження співпраці з АМУ: «Основою стабільного розвитку суспільства та ефективного функціонування держави є забезпечення балансу загальнодержавних інтересів та інтересів територіальних громад. Тому ми відкриті до плідної співпраці з АМУ та головами, готові почути ваші питання, проблеми та пропозиції».
  
В обговоренні питання про бюджетний процес 2020 року Голова АМУ В.Кличко зазначив: «Неприпустимо в законі про Державний бюджет на 2020 рік зменшувати дохідні джерела місцевого самоврядування. Адже це призведе до погіршення якості публічних послуг, що надаються на місцевому рівні. Зокрема, втрати місцевих бюджетів від скасування акцизу з нафтопродуктів складуть 8,9 млрд грн у наступному році. Втрати від скасування пайової участі в розвиток інфраструктури - 1,6 млрд грн Це завадить органам місцевого самоврядування будувати нові школи, садочки, лікарні, ремонтувати дороги».
АМУ вважає, що для належного забезпечення виконання делегованих державою повноважень до місцевих бюджетів потрібно зараховувати не менше 80 % податку з доходів фізичних осіб.
Правління АМУ схвалило пропозиції  щодо формування показників Держбюджету-2020:
  • передбачити освітню субвенцію в розмірі 105 млрд грн, за рахунок якої, зокрема,  планується підвищити заробітну плату педагогічним працівникам. І додатково передбачити субвенцію з Держбюджету місцевим бюджетам в розмірі 14,6 млрд грн для підвищення заробітної плати працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти, зарплати тренерам-викладачам дитячо-юнацьких спортивних шкіл;  
  • затвердити в законі про Державний бюджет України на 2020 рік Програму медичних гарантій та передбачити необхідний обсяг коштів на її фінансування;
  • законодавчо встановити з 2020 року та наступних років оплату з Держбюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд, послуги зв'язку, та передбачити відповідну субвенцію в розмірі 6 млрд грн;
  • передбачити в Державному бюджеті на 2020 рік кошти на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій за рішеннями судів, що виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з Держбюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії, в розмірі не менше 7 млрд грн;
  • передбачити в державному бюджеті на 2020 рік субвенцію на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад в розмірі 5 млрд грн.
З метою посилення контролю (відповідальності) за сплатою податку на доходи фізичних осіб податковими агентами, а саме підрозділами юридичних осіб незалежно від їх статусу за фактичним місцем здійснення ними діяльності, поновити норми Податкового кодексу України в частині встановлення контролю за сплатою податку з боку Державної податкової служби України.
Також Асоціація пропонує спрямувати 20% субвенції на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, розподіливши кошти між бюджетами міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад - залежно від протяжності вулиць і доріг комунальної власності в населених пунктах.
Усі пропозиції АМУ до проекту Державного бюджету за посиланням.
На завершення засідання Правління АМУ розглянуло ряд організаційних питань діяльності Асоціації.

 

 

  

Сторінку розроблено в рамках проекту
«Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС)