6 лютого 2019 року під головуванням Першого застпуника голови Комітету Олександра Співаковського відбулось чергове засідання Комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України. У засіданні взяли участь народні депутати України - члени Комітету: Ірина Констанкевич, Олексій Скрипник, Тарас Кремінь, Володимир Литвин; народні депутати України Ярослав Дубневич, Віктор Єленський, Перший заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, аналітик Аналітичного центру Асоціації міст України Людмила Мозгова, а також представники експертного середовища та громадських організацій.
На порядок денний засідання було винесено 8 питань, два з яких стосуються комперенції органів місцевого самоврядування:
Проект Закону України «Про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (реєстр. № 5040 від 23.08.2016, н.д. А. Деркач, В. Дубіль).
10 грудня 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», четвертим пунктом Прикінцевих положень передбачено, що з 1 вересня 2016 року фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб, за рахунок освітньої субвенції не здійснюється.
Прийняття рішення про відмову у фінансуванні загальноосвітніх навчальних закладів, кількість учнів у яких становить менше 25 осіб, ігнорування думки мешканців сільських населених пунктів призводить до соціальних конфліктів, створює напругу у суспільстві. Законопроектом пропонується виключити пункт 4 розділу ІІ “Прикінцеві положення” Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від 24.12.2015 р. № 911-VІІІ, яким встановлено, що з 1 вересня 2016 року фінансування загальноосвітніх навчальних закладів (крім закладів початкової школи), кількість учнів у яких становить менше 25 осіб, за рахунок освітньої субвенції не здійснюється.
Зважаючи на те, що прийняття цього Закону сприятиме реалізації прав громадян на отримання освітніх послуг, незалежно від наповнюваності закладів освіти, та забезпечить дотримання Конституції та законів України, Комітет прийняв одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу та доручити Комітету з питань науки і освіти доопрацювати його до другого читання. АМУ підтримує позицію Комітету.
Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності” (щодо обов’язковості будівництва об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери)» (реєстр. № 9118 від 21.09.2018, н.д.І.Суслова, Т.Ричкова, А.Бабак, І.Констанкевич та інші).
На даний час, залишається законодавчо не врегульованим питання будівництва об’єктів громадського обслуговування населення, а саме закладів дошкільної освіти, закладів загальної середньої освіти, закладів охорони здоровʼя та інших.
Особливо гостро це питання постає під час комплексної забудови території та будівництва великих житлових комплексів. Суб’єкти містобудування, ігноруючи вимоги законодавства, не передбачають у складі проектної документації об’єкти громадського обслуговування населення. А у разі їх наявності в проекті, такі об’єкти зводяться і здаються в експлуатацію в останню чергу.
Така ситуація призводить до порушень вимог Закону України «Про дошкільну освіту», згідно з ст. 3 якого держава сприяє розвиткові та збереженню мережі закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», статтею 12 якого визначено, що до державних соціальних нормативів у сфері забезпечення навчальними закладами включаються, зокрема, нормативи граничного наповнювання класів, груп та співвідношення вихованців, учнів, студентів і педагогічних працівників у навчальних закладах. Аналогічна ситуація відбувається із закладами охорони здоров’я.
Метою цього законопроекту є розроблення механізму обов’язкового врахування під час проектування та здійснення комплексної забудови території та будівництва житлових комплексів необхідної кількості об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоровʼя). Проектом Закону передбачається, що на етапі отримання замовником будівництва вихідних даних на проектування, уповноважені органи містобудування та архітектури в містобудівних умовах та обмеженнях визначають наявність чи відсутність необхідності та встановлюють техніко-економічні показники об’єктів громадського обслуговування населення соціальної сфери (заклади дошкільної освіти, заклади загальної середньої освіти, заклади охорони здоровʼя), які необхідно збудувати (передбачити) в межах забудови відповідної земельної ділянки (території) відповідно до державних будівельних норм, у разі комплексної забудови території та будівництва житлових комплексів.
За результатами обговорення народні депутати України – члени Комітету погодились з тим, що прийняття цього законопроекту забезпечить громадян закладами дошкільної та загальної середньої освіти, закладами охорони здоровʼя та іншими закладами громадського обслуговування населення під час комплексної забудови території та будівництва житлових комплексів та одноголосно прийняли рішення. яким рекомендували Верховній Раді України прийняти його за основу та доручити Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства доопрацювати його до другого читання. У прийнятому Комітетом рішенні враховано позицію АМУ.
Аналітичний центр АМУ